شناسهٔ خبر: 45998277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بیش از ۷۰ درصد معادن کشور اکتشاف و استخراج نشده‌اند

تبریز- نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ایران هفت درصد کل معادن دنیا را دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد معادن کشور اکتشاف و استخراج نشده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده تبریز در مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در خصوص قرار گرفتن درآمد حاصل از تداوم پروانه معادن در اختیار خود استان ها به خبرنگاران گفت: در این خصوص حدود سه میلیارد تومان درآمد نقد وجود دارد که از معدن‌کاران و معدن‌داران اخذ می‌شود، این مبلغ غیر از حقوق دولتی و مالکانه بوده و فقط برای تداوم پروانه اشتغال معادن اخذ می‌شود.

وی با طرح این پیشنهاد که این مبلغ در اختیار استان ها قرار گیرد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد مذکور، در راستای برنامه ششم توسعه می‌باشد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی اضافه کرد: ایران هفت درصد کل معادن دنیا را دارد و به طور تقریبی همه استان ها معدن دارند هرچند هنوز بیش از ۷۰ درصد آنها اکتشاف یا استخراج نشده‌اند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مبلغ مذکور در اختیار استان ها قرار بگیرد، پیشرفت در حوزه معدن بیشتر خواهد بود و اگر معادن ما احیاء شود می‌تواند جایگزین نفت و گاز شود، سیاست‌های کلان برنامه‌های پنج ساله نیز همه در همین راستا است.

وی اظهار کرد: احیای معادن در صورتی به شکل مطلوب پیش خواهد رفت که مدیریت معادن هر استان را به خود استان بدهیم و اگر ااین اتفاق بیفتد، تحولی در حوزه معدن ایجاد می شود.

آذربایجان شرقی با ۸.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی و داشتن بزرگترین معادن از نظر ذخایر، رتبه نخست کشوری را دارد و از ۵۷ ماده معدنی شناخته شده کشور ۳۱ ماده معدنی در این استان وجود دارد.

اکنون ۷۳۵ معدن شناخته شده در آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ معدن فعال بوده و برای ۱۲ هزار و ۶۱۲ نفر در صنایع معدنی اشتغال مستقیم ایجاد شده است که در زمینه اشتغال معدنی نیز این استان در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

نظر شما