شناسهٔ خبر: 45997949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر مجارستان در ایران:

شیراز و شهر پچ مجارستان، ظرفیت گسترده‌ای برای تبادل فرهنگ ۲ ملت دارند

شیراز-ایرنا- سفیر مجارستان در ایران گفت: شیراز و شهر پچ مجارستان به عنوان ۲ خواهر خوانده، ظرفیت گسترده‌ای برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و تبادل فرهنگ ۲ ملت دارند.

صاحب‌خبر -

زولتان وارگا، روز سه‌شنبه در گفت و گویی چهار جانبه با شهردار شیراز، سفیر ایران در مجارستان و شهردار پچ این کشور که از طریق فضای مجازی انجام شد، اظهار داشت: تقریبا ۲ هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان تحصیل می کنند که یک چهارم از آنها در شهر پچ هستند.

سفیر مجارستان در ایران افزود: امیدواریم با اتمام همه‌گیری کرونا، شاهد برگزاری نمایشگاه و معرفی این ۲ شهر به صورت متقابل در شهر پچ و شیراز باشیم.

وارگا بیان کرد: در سفارت ما به روی شما باز است و در همه حال آماده کمک برای همکاری این ۲ شهر هستیم و سفارت نیز از اقدامات و همکاری دوجانبه میان این ۲ شهر خواهر خوانده حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: شیراز از مراکز مهم فرهنگی و گردشگری ایران است که باید به همگان معرفی شود.

نصب سردیس حافظ شیرازی در شهر پچ

شهردار شهر پچ مجارستان نیز در این دیدار مجازی، به موضوع نصب سردیس حافظ شیرازی از شعرای نامدار قرن هشتم هجری در ورودی مرکز دانش و کتابخانه منطقه‌ای شهر پچ اشاره و بیان کرد: مفتخر هستیم از طریق برقراری ارتباط با ایران، فرهنگ و سنت‌های ایرانی و همچنین شیراز شهر صلح و مدارا را به شهروندان خود معرفی کنیم.

آتیلا پترفی، با تاکید بر اینکه همواره آماده همکاری با شیراز هستیم، افزود: ما متعهدیم به مفاد خواهرخواندگی میان شیراز و شهر پچ مجارستان عمل کنیم.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از تجربیات شهر پچ مجارستان در مبارزه با کرونا اشاره کرد و بیان داشت: ما در شهر پچ تلاش کردیم با شهروندان و شرکت‌های محلی در تعامل کامل باشیم و سعی کردیم در شرایط همه‌گیری کرونا، برنامه‌هایی را به نفع شهر پچ تعریف کنیم.

آماده همکاری با ۲ شهر پچ و شیراز برای گسترش روابط هستیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان نیز در این دیدار و گفت و گوی مجازی اظهار داشت: آماده همکاری با ۲ شهر پچ مجارستان و شیراز در زمینه گسترش و تقویت روابط و تبادل تجربه در زمینه رفع چالش‌های دو شهر هستیم.

حمیدرضا نافذ عارفی، اضافه کرد: همکاری فرهنگی و گردشگری بین این ۲ شهر با توجه به تفاهم‌نامه خواهر خواندگی است و امیدواریم این همکاری در چارچوب روابط فرهنگی و دانشگاهی میان این دو شهر ادامه یابد.

وی افزود: این گفت و گوی مجازی بیانگر این است که ۲ شهر تمایل دارند حتی در زمان همه‌گیری کرونا با یکدیگر همکاری کنند و به نمایندگی از شهرداران شیراز و پچ می‌توانیم بین هر دو شهر تبادل هیات داشته باشیم و امیدواریم در سال آتی همکاری‌های خود را از سر بگیریم.

مهیای برگزاری نمایشگاه برای معرفی شهر پچ مجارستان در شیراز هستیم

شهردار شیراز هم در این دیدار مجازی گفت: با توجه به اینکه یکی از روزهای ماه سپتامبر به عنوان روز شهر پچ نامگذاری شده است، ما نیز آماده برگزاری نمایشگاه در شیراز برای معرفی شهر پچ هستیم و امیدواریم با پایان یافتن شرایط همه‌گیری کرونا، میزبان مردم مجارستان باشیم.   

حیدر اسکندرپور بیان کرد: شیراز نیز مشتاق است تا زمینه همکاری‌ها را براساس قراداد خواهرخواندگی توسعه دهد اما متاسفانه شیوع کرونا اقدامات ما را محدود کرد، به عنوان مثال دعوت و حضور راهنمایان گردشگری مجارستان در شیراز فرصت خوبی برای گسترش مناسبات فرهنگی بین این ۲ شهر بود که ویروس کرونا این روند را متوقف کرد.

شهردار شیراز همچنین در قسمت دیگری از مطالب خود با اشاره به برخی از اقدامات فرهنگی این کلانشهر ظرف یک سال اخیر، افزود: کسب عنوان پایتخت کتاب ایران و کاندیداتوری برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان از جمله این اقدامات بود.

اسکندرپور اضافه کرد: با مهیا کردن ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و رویکرد به این وسیله به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک، موفق به کسب عنوان «شیراز، شهر ملی دوچرخه» در سال ۹۹ شدیم.

وی، همچنین با ابراز خرسندی از اقدامات شهر پچ برای توسعه دوچرخه سواری، اظهار داشت: خوشحالم هر ۲ شهر مسیر خوبی را در زمینه توسعه وسایل حمل و نقل پاک طی می‌کنند.

شهردار شیراز، با اشاره به اینکه در خبرها عنوان شده بود که شهر پچ در زمینه کنترل ویروس کرونا و واکسیناسیون موفق عمل کرده است، گفت: لازم می‌دانم از واکسیناسیون دانشجویان ایرانی در این شهر قدردانی کنم.

کشور مجارستان به مرکزیت بوداپست در اروپای مرکزی واقع شده است.

شیراز دارای ۶ شهر خواهرخوانده شامل «پچ» مجارستان، «وایمار» آلمان، «نانجینگ» و «چونگ چینگ» چین، «دوشنبه» تاجیکستان و «نیکوزیا» قبرس است. همچنین با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، پیگیری‌های عقد قرارداد خواهرخواندگی با شهر قونیه در ترکیه نیز در حال انجام است.

نظر شما