شناسهٔ خبر: 45997857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه:

به فروشگاه‌های زنجیره‌ای "فرهنگی" نیاز داریم/ سهمِ اندک "محصولات فرهنگی"از سبد صادراتی کرمانشاه

محبوبه علی آقایی

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به صادرات محور بودن استان گفت: متاسفانه سهم محصولات فرهنگی از سبد صادراتی استان بسیار اندک است.

صاحب‌خبر -

بهزاد باباخانی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی ایرانی که امروز(12 اسفند) در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد با اشاره به فرهنگ غنی ایران گفت: آنچه می‌تواند با نفوذ فرهنگ بیگانه مقابله کرده و از طرفی سفیر فرهنگی ایران در خارج از مرزها باشد، تولید محصولات فرهنگی ایرانی است، محصولاتی که برخواسته از فرهنگ ایرانی باشد.

وی افزود: درخصوص صنعت محصولات فرهنگی که همان کالایی کردن محصولات فرهنگی است، دو دیدگاه داریم، یک دیدگاه مخالف تجاری سازی این محصولات است و معتقد است محصولات فرهنگی باید در شکل اصیل و سنتی آن باقی بماند و دیدگاه دیگر معتقد است این محصولات باید به تولید انبوه رسیده و تجاری سازی شوند.

وی تصریح کرد: با بررسی هر دو دیدگاه به نظر می رسد می شود راهی میان این دو برگزید، یعنی هم محصولات فرهنگی به شکل اصیل و سنتی آن استفاده شده و هم بخشی از این محصولات برای کسب درآمد تجاری سازی شود.

باباخانی با اشاره به افزایش رقابت در عرصه تولید محصولات در دنیای امروز گفت: محصولات و کالاهای فرهنگی هم از این امر مستثنی نیست و اگر بخواهیم در این بازار رقابتی پیشرفت کنیم باید به سمت محصولات فرهنگی دانش بنیان برویم.

وی بر ایجاد نوآوری در محصولات فرهنگی تاکید کرد و افزود: محصولات باید به سمتی برود که بازار پسند بوده و نوآوری و خلاقیت در آنها وجود داشته باشد.

باباخانی یادآور شد: در بحث تولید محصولات فرهنگی هم نباید تک بعدی حرکت کنیم و درکنار صنایع دستی باید به هنرهای دیگر از جمله موسیقی و فیلم و ... هم توجه شود.

این مسئول با بیان اینکه سه مرحله خلق ایده، تولید و توزیع باید در بحث تولید محصولات فرهنگی دیده شود، گفت: در بحث خلق ایده باید با همکاری دستگاه‌های مختلف و شرکت های دانش بنیان در حوزه های فرهنگی جلو برویم.

وی افزود: در زمینه خلق ایده و نیز در بحث تولید محصولات فرهنگی باید به بحث آموزش توجه جدی شود و درهمین راستا برنامه داریم تا مجتمع هایی آموزشی با این هدف در تمامی شهرستانهای استان راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین دراین مجتمع ها می‌توان کار فروش این محصولات و بازاریابی آنها را پیگیری کرد.

باباخانی خاطرنشان کرد: کرمانشاه استانی صادرات محور است و ما مرزهای وسیعی با کشور عراق داریم و همین امر فرصت خوبی برای صادرات فراهم کرده، اما متاسفانه سهم محصولات فرهنگی از سبد صادراتی استان بسیار اندک است و باید هنرمندان در این عرصه ورود کنند.

این مسئول تاکید کرد: ما حاضریم هنرمندان و صنعتگران فرهنگی را به تجار عراقی وصل کنیم و می‌توانیم برای برپایی نمایشگاه های فرهنگی در کشور عراق هماهنگی های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: در کنار این اقدامات به نظر می رسد برای فروش هرچه بیشتر و بهتر محصولات فرهنگی ما نیاز به فروشگاه های زنجیره ای فرهنگی داریم تا با تجمیع کالاها بتوان شاهد فروش خوب این محصولات بود.

انتهای پیام

نظر شما