شناسهٔ خبر: 45997803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار قزوین: زبان و ادبیات فارسی سند هویت و جاودانگی ملت ایران است

قزوین - ایرنا - استاندار قزوین در پیامی به نخستین دوره نشان ملی دبیر سیاقی گفت:زبان و ادبیات فارسی، سند هویت و جاودانگی ایران زمین است و بسان آینه ای می‌ماند که چهره ی روح حاکم و فرهنگ ایرانیان را منعکس می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پیام هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین به نخستین دوره نشان ملی دبیر سیاقی که روز سه شنبه صادر شده به شرح زیر است: 

زبان و ادبیات فارسی، نشانگر هویت ایران زمین است که بسان آینه ای می‌ماند که چهره ی روح حاکم و فرهنگ ایرانیان را منعکس می‌کند. تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی، زبان بومی و ملی از نشانه های مباهات در عرصه تاریخ است که کثرت آثار ارزشمند نویسندگان، شاعران و گویندگان نامدار و جهانی، همگی نشان از قدمت و دیرینگی تمدن این سرزمین کهن دارد.
 در میان استادان ادبیات و فرهیختگان ادبی می توان به محمد دبیرسیاقی اشاره کرد. او از جمله پژوهشگران زبان و ادب فارسی به شمار می رفت که بیش از ۶۰ سال در هیئت مؤلفان لغت نامه دهخدا عضو بود و به تهیه مطالب، تنظیم و همچنین تدوین و تألیف موارد گرد آمده همت گماشت.
محمد دبیرسیاقی علاوه بر این، نویسنده، شاعر و مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون فارسی بود که در دوران حیات خود تصحیح بسیاری از متون کهن فارسی را بر عهده‌گرفت.

او نزدیک به یک سده زیست و در این مدت توانست در جهت اعتلای فرهنگ و ادبیات ایران زمین گام‌های بسیار مؤثری بردارد.

شاید مهم‌ترین کار محمد دبیرسیاقی در نزدیک به یک سده زندگی، آثار پژوهشی او باشد؛ همان تلاش بی‌وقفه‌ای که عرض عمر او را بیشتر از طول آن کرد. این آثار که به حدود ۱۰۰ عنوان می‌رسد، شامل لغتنامه و فرهنگ‌نامه‌ها، تصحیح متون منظوم و منثور فارسی، دستور زبان فارسی، پژوهش‌های ادبی، تصحیح متون تاریخی و جغرافیایی، تصحیح فرهنگنامه‌ها و نیز یادداشت‌ها و مقالات پراکنده است.
حال به پاسداشت این تلاش های ارزنده و ماندگار، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین " نخستین دوره نشان ملی دبیرسیاقی" در استان قزوین زادگاه زنده یاد دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی برگزار می شود که  در راستای تجلیل از خدمات ارزنده ی فرهنگی و ادبی این استاد فرهیخته و با هدف ارتقای زبان فارسی و تقدیر از پدید آورندگان آثار برجسته و بدیع علمی و پژوهشی در حوزه تصحیح متون کهن فارسی است.
ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی و ادبی، امیدوارم با برگزاری چنین رخدادهایی شاهد ارتقای جایگاه والای فرهنگی کشور عزیزمان -ایران اسلامی- باشیم.
 

نظر شما