شناسهٔ خبر: 45995330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ارائه خدمات دیالیز به ۱۶۰ بیمار کلیوی در سنندج

رئیس بخش دیالیز بیمارستان توحید سنندج گفت: هم اکنون بخش دیالیز بیمارستان توحید سنندج هر هفته به ۱۶۰ بیمار دیالیزی خدمات ارائه می‌کند.

صاحب‌خبر -

انور محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهارکرد: اگر کنترل دیابت و فشار خون، تحرک بیشتر، کاهش مصرف نمک و شیرینی را جدی بگیریم با مشارکت همگانی این بیماری کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: فشار خون ۳۰ درصد، دیابت ۵۰ درصد و سایر عوامل ژنتیکی یا آلودگی هوا ۲۰درصد در ابتلا به دیالیز نقش دارند.

ارائه خدمات دیالیز به ۱۶۰ بیمار دیالیزی در سنندج

رئیس بخش دیالیز بیمارستان توحید سنندج گفت: هم اکنون بخش دیالیز  بیمارستان توحید سنندج هر هفته به ۱۶۰ بیمار دیالیزی خدمات ارائه می‌کند.

محمدی افزود: این بیماران هفته‌ای سه بار از خدمات درمانی بخش دیالیز بهره‌مند می‌شوند.


بیماران دیالیزی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کرونا هستند

وی گفت: بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، عفونت‌های کلیوی و همچنین ابتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی بدن از عوامل شایع در دیالیز است.

وی با اشاره به اینکه بیماران کلیوی و دیالیز بیش از سایر افراد در معرض خطر کرونا قرار دارند تاکیدکرد:ضرورت دارد این بیماران رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و زدن ماسک را به صورت جدی در جمع رعایت کنند.

وی اظهارکرد: بیماران دیالیزی که مبتلا به کرونا شده‌اند، جدای از بیماران دیگر  دیالیز می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بخش دیالیز بیمارستان توحید سنندج تعداد ۳۰ تخت فعال وجود دارد گفت: از این تعداد یک تخت ویژه بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت B است که این افراد  جداگانه دیالیز می‌شوند.

وی یادآورشد: تعداد ۳۴ دستگاه دیالیز در بخش دیالیز وجود دارد و در این زمینه با کمبودی مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه تخت‌های بخش دیالیز فرسوده و نیازمند تعویض است ، هزینه خرید تخت دیالیز را ۱۳،۵ میلیون تومان ذکر کرد.

تعویض پلاسمای ۴۰ بیمار در بخش دیالیز

رییس بخش دیالیز بیمارستان توحید سنندج تعویض پلاسمای خون بیماران نیازمند را یکی از خدمات بخش دیالیز برشمرد و گفت: سالانه تعویض پلاسمای ۴۰ بیمار در بخش دیالیز انجام می‌شود.

محمدی ادامه داد: بیمارانی که در بخش Icu و ویژه هستند و نیازمند تعویض پلاسمای خون‌اند، پلاسمای خون آنها در بخش دیالیز تعویض می‌شود.

به گفته وی، بیماران مبتلا به سیستم ایمنی مانند ام.اس به دلیل سمی که در خون آنها تولید می‌شود و منجر به ضعف و ازکارافتادگی سیستم عصبی می‌شود، پلاسمای خون آنها در بخش دیالیز تعویض می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نیمی از بیماران دیابتی و فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند، درحالیکه  با یکبار  اندازه‌گیری فشار خون و آزمایش خون ساده می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

با تغییر سبک زندگی، داشتن تحرک و فعالیت  جسمی روزانه، داشتن رژیم غذایی متعادل و کاهش مصرف شیرینی و نمک می‌توان از بسیاری بیماری‌های مزمن پیشگیری کرد.

هزینه‌های گزاف بخش دیالیز در کشور 

به گزارش خبرگزاری فارس، کلیه‌ها مسول فیلتر کردن و تصفیه مواد زاید از خون هستند و دیالیز عملیات جایگزینی  برای بسیاری از وظایف طبیعی کلیه‌هاست.
دیالیز برای افرادی که کلیه‌هایشان بخوبی کار نمی‌کند کمک می‌کند بتوانند زندگی عادی داشته باشند.

۱۰ میلیون ایرانی که به فشار خون  و دیابت مبتلا هستند در خطر نارسایی کلیه قرار دارند.
سالانه پنج میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/2330/85

نظر شما