شناسهٔ خبر: 45995155 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فعالیت بیش از ۳۰ واحد پرورش بوقلمون بدون مجوز در مشهد

رئیس اداره بهبود تولیدات دام مدیریت جهاد کشاورزی مشهد گفت: در حال حاضر ۳ واحد پرورش بوقلمون پرواری و یک واحد بوقلمون مادر دارای مجوز و بیش از ۳۰ واحد بدون مجوز در مشهد فعال هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی مشهد، حجت ایمانی مقدم اظهار کرد: در حال حاضر ۳ واحد پرورش بوقلمون پرواری و یک واحد بوقلمون مادر دارای مجوز و بیش از ۳۰ واحد بدون مجوز در شهرستان مشهد فعال هستند.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام مدیریت جهاد کشاورزی مشهد گفت: بوقلمون یک پرنده سخت‌جان است و حساسیت‌های مرغ را ندارد، پرورش‌ آن هم مثل پرورش مرغ تخصصی نیست، بیماری خاصی هم تهدیدش نمی‌کند تا نیازی به دریافت واکسن داشته باشد. 

وی ادامه داد: تنها واکسنی هم که دریافت می‌کند در ۱۵ روز‌گی‌ است و بعد از دریافت این واکسن تعداد تلفات جوجه‌ها مشخص می‌شود، تنها چیزی که باید رعایت شود این است که از ترس و استرس به دور باشند، دشمن اصلی سلامتی‌شان هم گرد و خاک است که باعث می‌شود ریه‌های این حیوان سفت شده و کم‌کم به بیماری برونشیت و تنگی‌نفس مبتلا شود.

ایمانی مقدم عنوان کرد: پخش موسیقی خیلی ملایم در سالن‌های پرورش بوقلمون باعث می‌شود تا صدای بیرون به گوش‌شان نرسد و دچار استرس نشوند البته خیلی از جوجه‌ها با وجود همه این مراقبت‌ها باز هم به مرحله سوددهی نمی‌رسند، بعضی از این جوجه‌ها نطفه ضعیفی دارند و اصلا رشد نمی‌کنند، در واقع این طور نیست که هر هزار قطعه‌‌ای که خریداری می‌کنیم سالم از ‌آب‌ در‌بیاید.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام مدیریت جهاد کشاورزی مشهد یادآور شد: سودآوری بالا تا ۵۰ درصد هزینه سرمایه‌گذاری، طولانی‌تر بودن دوره پرورش، کاهش فشار کاری و تنش روانی در مقابل مرغ و مقاوم بودن در مقابل بیماری‌ها از جمله مزیت‌های پرورش بوقلمون است.

وی افزود: در سال سه دوره می‌توان بوقلمون را پرورش داد، میانگین وزن یک بوقلمون ۱۲ کیلوگرم است و سالانه در هر دوره ۳۵۰ تن گوشت بوقلمون در شهرستان مشهد تولید می‌شود.

ایمانی مقدم یادآور شد: تعادل بخشی اولویت امروز جهاد کشاورزی است و چون تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز است، بنابراین تعدادی از واحدها در تولید بوقلمون فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام مدیریت جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: بوقلمون تنها حیوانی است که ۲ نوع گوشت دارد، گوشت سینه این پرنده سفید و گوشت رانش قرمز است و از هر بوقلمون ۶۵ درصد گوشت به‌دست می‌آید.

وی با بیان اینکه چرم خام حاصل از پاهای این پرنده نیز برای تکه‌دوزی روی انواع کیف و کفش مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: بوقلمون پرنده‌ای است که به سرعت رشد می‌کند، به‌طوری که یک جوجه ۴۰ گرمی در عرض سه ماه به ۱۵ کیلو می‌رسد.

ایمانی مقدم بیان کرد: گوشت بوقلمون بدون پوست، به‌طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل یک گرم چربی در هر 30 گرم گوشت است، بنابراین کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چرب دارند، می‏‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام مدیریت جهاد کشاورزی مشهد خاطرنشان کرد: گوشت بوقلمون دارای ویتامین‌های ب۱، ب۳، ب۶ و ب۱۲ و سرشار از اسید فولیک  و ویتامین آ است، کلسترول آن نصف گوشت قرمز است.

وی با بیان اینکه چربی‌های اشباع شده آن 5 برابر کمتر از گوشت گوسفند است، افزود: بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‌‏دهد، آرامش و سرحالی ایجاد می‌‏کند، از سرطان جلوگیری می‌‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‏‌کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

نظر شما