شناسهٔ خبر: 45995004 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

کاهش 17 درصدی ارزش صف‌های فروش؛

صعود کم رمق بورس

در روز سه‌شنبه روند نزولی شاخص‌‌ کل بورس پس از یازده روز متوقف شد و تابلوی بازار سبزپوش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام شاخص کل بورس رشد 4 هزار و 645 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 186 هزار واحد رسید.

توقف روند نزولی

امروز در ابتدای معاملات بازار روند شاخص کل صعودی شد و در 50 دقیقه ابتدایی 9 هزار واحد رشد کرد و رقم یک میلیون و 190 هزار واحد را لمس کرد. اما پس از آن روند شاخص نزولی شد و در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 4 هزار و 645 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 186 هزار واحد رسید تا شاخص پس از یازده روز صعود کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز از ابتدای معاملات شروع به صعود کرد اما پس از لمس رقم 432 هزار واحد نزول کرد و در پایان معاملات 188 واحد نسبت به دیروز رشد کرد و در رقم 431 هزار و 613 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز 54 واحد صعود کرد و به رقم 16 هزار و 979 واحد رسید.

بورس

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز سه‌شنبه برای سیزدهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 448 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز همانند روز گذشته بیشترین خروج پول حقیقی را بانک تجارت داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی وتجارت 71 میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، فملی و سایپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

گروه‌های قرمز بورس

امروز قیمت سهام 331 نماد بورسی و فرابورسی معادل 66 درصد بازار کاهش یافت، قیمت سهام تمام شرکت‌های گروه‌ خودرویی (مثل خودرو، خگستر و خساپا) و گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی (مثل شستا، وغدیر و وامید) کاهش یافت. در مقابل در گروه سیمان، آهک و گچ اغلب نمادها رشد قیمت داشتند. سهام شرکت‌های بزرگ این گروه مانند سمازن، سصوفی، ستران، سغرب، ساربیل، سیلام، سشمال، سشرق و سفارس با رشد قیمت مواجه بودند. علاوه بر این نمادهای بزرگ بازار مانند فولاد، فخوز، میدکو، فارس، نوری، کگل، کچاد، وتجارت، وبملت، وپاسار، اپال، برکت، کزغال، آریا، شبندر، شبریز و شاوان همگی رشد قیمت داشتند.

کاهش ارزش صف‌های فروش 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته یک درصد افزایش یافت و به رقم 323 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 17 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 188 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 123 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال،  رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 118 میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (شرکت ایران تایر) و سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 74 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 26 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 84 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 66 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 107 نماد رشد قیمت داشتند که 75 نماد بورسی و 32 نماد فرابورسی بودند. همچنین 331 نماد کاهش قیمت داشتند که 225 نماد بورسی و 106 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 21 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 63 درصد بازار افت قیمت داشتند. همچنین امروز قیمت سهام 12 درصد بازار بدون تغییر باقی ماند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز کگل (شرکت معدنی و صنعتی گلگهر)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و کچاد (شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) بزرگان سبزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. 

رشد معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 18 هزار و 604 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌دوشنبه 26 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 13 درصد افزایش یافت و به رقم  4 هزار و 509 میلیارد تومان رسید. 

برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 297 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، سایپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فملی و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

صدرنشینی خودرویی‌ها و بانکی‌ها در جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز سایپا با تعداد 891 میلیون و 542 هزار و 657 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. بانک صادرات و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

نظر شما