شناسهٔ خبر: 45994302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش خبری بازار؛

صادرات زنجان روی ریل توسعه قرار دارد؛ افزایش ۱۶ درصدی آمار وزنی

زنجان- صادرات کالا در استان زنجان با وجود شیوع کرونا طی ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته این در حالی است که شرایط کرونایی، بخش عمده ای از صادرات استان را تحت تاثیر قرار داده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: لازمه توسعه اقتصادی هر کشوری توجه به توسعه صادرات است و برای اینکه بتوانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به مقوله صادرات ویژه توجه شود. 

صادرات پایه های اقتصاد و اشتغال کشور را تقویت می کند بنابراین می طلبد به امر صادرات ویژه توجه شود، صادرات نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور در بخش های مختلف دارد. 

صادرات توانمندی ها و تولیدات کشور و هر استانی را نشان می دهد و این مهم در تقویت اقتصادی بسیار موثر خواهد بود و کالای صادر شده برند و تولید با کیفیت واحد تولیدی منطقه را در بازار جهانی معرفی کند و در این میان برای توسعه صادرات باید از سرمایه گذاران حمایت های لازم انجام شود تا کشور به توسعه یافتگی برسد. 

طی یک سال گذشته با ورود ویروس منحوس کرونا صادرات کالا تحت تاثیر قرار گرفت و به تبع استان زنجان هم در کاهش صادرات کالا مستثنی از این بیماری نبوده است ولی با اقدامات انجام شده صادرات کالا از استان افزایش یافته است. 

زنجان پله های ترقی صادرات کالا را طی می کند
استاندار زنجان بعد از ظهر سه شنبه در جلسه کار گروه توسعه صادرات در محل استانداری زنجان با بیان اینکه در فروردین ماه امسال شاهد کاهش ۷۸ درصدی صادرات کالا در استان بودیم، بیان داشت: شیوع کرونا در کاهش صادرات کالا در استان بسیار دخیل بود ولی با باز شدن مرزها از تیرماه به بعد صادرات کالا در استان روند رو به رشدی به خود گرفت. 

طی ۱۱ ماه سالجاری ۲۳۵ میلیون دلار صادرات کالا در استان انجام گرفته که بیش از ۹ درصد افزایش دارد و براساس برنامه ریزی و مدیریت انجام شده صادرات کالا در استان تا پایان سال به بیش از ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار هم خواهد رسید

فتح الله حقیقی با بیان اینکه طی ۱۱ ماه امسال صادرات کالا رو به رشد بوده است، افزود: طی این بازه زمانی ۲۳۵ میلیون دلار صادرات کالا در استان انجام گرفته که بیش از ۹ درصد افزایش دارد و براساس برنامه ریزی و مدیریت انجام شده صادرات کالا در استان تا پایان سال به بیش از ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار هم خواهد رسید. 

وی می گوید: اقدامات خوبی در خصوص توسعه صادرات کالا در استان انجام گرفته و باید این مهم به مردم استان به خوبی اطلاع رسانی شود و مدیران اقتصادی با رسانه ها مصاحبه های لازم را انجام دهند چرا که با وجود کرونا شاهد توسعه صادرات در استان هستیم. 

استاندار زنجان با بیان اینکه ارزش یک تن صادرات استان زنجان بیش از یک هزار و ۷۶۱ دلار است، ابراز داشت: ارزش یک تن صادرات در کشور ۴۰۳ دلار است و واردات استان زنجان کاملا خام است و یک تن واردات استان ۹۹۴ دلار و میانگین کشوری یک هزار و ۲۳۸ دلار است.

ضرورت تسریع در اجرای پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان 
وی به تدوین نقشه راه تجارت خارجی استان در اتاق بازرگانی زنجان اشاره کرد و افزود: در سال جاری بر اساس این نقشه راه ترسیمی، حرکت کردیم و اگر حتی ۱۰ درصد این نقشه اجرایی شود باز خوب است. 

استاندار زنجان از عملکرد گمرک زنجان در تسهیلگری ها برای توسعه صادرات استان تقدیر کرد و بیان داشت: کسب رتبه سوم گمرک زنجان در بین گمرکات کشور  بسیار مهم است.

حقیقی به ضرورت تسریع در اجرای پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان  به قزوین اشاره کرده و می گوید: با بهره برداری از این پروژه ظرفیت حمل بار استان از طریق خطوط ریلی بیش از دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد و زمان تردد مسافران از تهران به زنجان هم یک ساعت کاهش می یابد. 

۲۴۶ میلیون دلار صادرات کالا در زنجان انجام گرفته است 

مدیرکل گمرک استان زنجان به صادرات کالا از گمرک استان زنجان اشاره کرد و گفت: طی ۱۱ ماه سالجاری صادرات کالا از استان زنجان بیش از ۲۳۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  از نظر ارزشی ۹ درصد افزایش دارد که این میزان صادرات کالا از نظر وزنی ۱۴۱ هزار تن بوده و از نظر وزنی هم نسبت به مدت مشابه  سال گذشته ۱۶ درصد افزایش دارد.

سید میر هاشم احمدی با بیان اینکه با باز شدن مرزها صادرات کالا از استان رو به رشد است، بیان کرد: براساس آخرین آمار از اول سالجاری تا ۱۱ اسفند ماه بیش از ۲۴۶ میلیون دلار صادرات کالا از استان انجام گرفته و این نشان می دهد بعد از دی ماه صادرات کالا از استان رو به رشد بوده است.

عمده کالاهای صادراتی استان زنجان شمش روی، کابل برق، ترانسفورماتور، ماست، دوغ، خامه، پنیر، شیر، شمش سرب، کاغذ تیشو، کاغذ کاهی، مواد اولیه پلاستیکی، شمش سرب، آبمیوه، پارچه نبافته است 

احمدی با بیان اینکه بیشترین صادرات زنجان به ترکیه است، بیان داشت: عمده کالاهای صادراتی استان زنجان شمش روی، کابل برق، ترانسفورماتور، ماست، دوغ، خامه، پنیر، شیر، شمش سرب، کاغذ تیشو، کاغذ کاهی، مواد اولیه پلاستیکی، شمش سرب، آبمیوه، پارچه نبافته می باشد. 

وی با بیان اینکه هدف گذاری صادرات کالا از استان برای سال جاری بیش از ۲۱۸ میلیون دلار بود،بیان داشت: کل صادرات کالای استان در سال ۹۸ بیش از ۲۲۳ میلیون دلار بود و این نشان می دهد که ما علیرغم وجود کرونا و بسته بودن مرزها صادرات کالا در استان طی ۱۱ ماه امسال را افزایش دادیم. 

مدیرکل گمرک زنجان با بیان اینکه ما توانستیم کاهش صادرات کالا در سال گذشته را جبران کنیم، ابراز داشت: صادرات کل کشور ۲۰ درصد کاهش دارد ولی ما این کاهش را نداشتیم و  با برنامه ریزی های انجام گرفته صادرات کالا تا پایان سال در استان زنجان به بیش از ۲۶۰ میلیون دلار می رسد. 

زنجان بیشترین صادرات کالا به ترکیه را دارد 
احمدی با بیان اینکه عمده ترین کالای صادراتی استان با ۱۸۰ میلیون دلار معادل ۷۶ درصد  مربوط به شمش روی است، بیان کرد: ۳۷ نوع قلم کالا صادرات داریم و بیشترین کالای صادراتی استان هم به ترکیه و عراق است. 

طی ۱۱ ماه امسال بیش از ۳۳۶ میلیون دلار واردات کالا به استان انجام شده که از نظر ارزشی چهار درصد افزایش دارد و از نظر وزنی هم بیش از ۳۹۴ هزار تن واردات کالا بوده که بیش از ۱۹ درصد افزایش دارد

وی با بیان اینکه بیشترین کالای صادراتی استان به کشورهای همسایه است، بیان داشت: همچنین طی ۱۱ ماه امسال بیش از ۳۳۶ میلیون دلار واردات کالا به استان انجام شده که از نظر ارزشی ۴ درصد افزایش دارد و از نظر وزنی هم بیش از ۳۹۴ هزار تن واردات کالا بوده که بیش از ۱۹ درصد افزایش دارد. 

مدیر کل گمرک زنجان با بیان اینکه واردات کالا در استان زنجان را با بیش از ۵۸ درصد کاهش شروع کردیم،ابراز داشت: اوایل سال موجودی انبار در حدود یک هزار تن بود ولی در حال حاضر ۵۰ هزار تن موجودی کالا در استان داریم. 

احمدی با بیان اینکه در کل کشور واردات کالا ۱۷ درصد کاهش دارد،می افزاید: در استان واردات کالا بیش از چهار درصد رشد هم دارد و عمده ترین واردات استان هم خاک روی معادل بیش از ۵۲ هزار تن بوده  که ۲۲ درصد واردات استان را به خود اختصاص داده است. 

ترانشیپمنت ایستگاه باز بین المللی را گرفتیم 
مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور با بیان اینکه یکی از دغدغه های استان طی سالهای گذشته نبود وجود ایستگاه باز بین المللی بوده اسـت،بیان داشت: با تلاش و با اقدامات انجام گرفته توسط مسئولین استانی، ترانشیپمنت ایستگاه باز بین المللی را گرفتیم و کد بین اللملی هم برای این ایستگاه اخذ خواهد شد. 

علی خدایی بیان داشت: یک سری مشکلات در بهره برداری بهتر از ایستگاه بناب بود که برای حل این مشکلات، اقداماتی انجام گرفته و احداث و توسعه سکو برای تخلیه و بارگیری نیز ۶۰۰ متر مربع بتن ریزی خواهیم کرد، افزایش بتن ریزی انجام می شود و افزایش ظرفیت خواهیم داشت. 

وی ابراز داشت: همچنین خط سه ایستگاه بناب آماده شده و انتهای خط را هم برای تخلیه همیشگی آماده خواهیم کرد و زیر سازی پل زیر گذر امکان دسترسی شمال و جنوب را فراهم می کند که آماده سازی می شود. 

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب با بیان اینکه ایستگاه بناب به عنوان ایستگاه باز بین المللی معرفی شده است، می افزاید:تمام خدمات گمرکی از ایستگاه بناب ارائه خواهد شد و راه آهن  زنجان مرکزیت حمل کنسانتره شمالغرب کشور شده و از استان‌های کردستان و همدان کنسانتره به استان حمل شده و از طریق ناوگان ریلی شمالغرب به سنگان طبس و خراسان رضوی حمل می شود. 

خدایی ابراز کرد: حمل بار از ناوگان ریلی شمالغرب کشور افزایش یافته و  حمل بار از طریق ناوگان ریلی شمالغرب در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶ برابر شده است. 

بی شک توجه به فرصت های صادراتی در استان زنجان و تلاش برای ایجاد ارزش افزوده در حوزه های مختلف محصولات کشاورزی و معدنی می تواند صادرات این استان را تقویت کرده و بازارهای جدید برای  تولیدات استان زنجان فراهم کند. 

نظر شما