شناسهٔ خبر: 45993567 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی پروفسور محمد قلی شمس

دکتر بهمنی کشکولی، جشنواره چشم پزشکی شمس را متعلق به تمام اعضای جامعه چشم پزشکی و علوم بینائی کشور دانست

سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی پروفسور محمد قلی شمس، پنجشنبه چهاردهم اسفند ۱۳۹۹به صورت مجازی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا تهران، دکتر محسن بهمنی کشکولی، دبیر سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس در گفت و گو با خبرنگار بنیاد پروفسور محمدقلی شمس گفت: این جشنواره با شناسایی و معرفی الگوهای برتر علمی- پژوهشی جامعه چشم پزشکی و علوم بینایی ایران و تقدیر از شایستگان و نخبگان این عرصه در اسفندماه هرسال برگزار و موجب ارتقای کیفیت و هدایت پژوهش‌ های حوزه چشم‌ پزشکی و علوم بینایی به سمت پژوهش‌هایی با اولویت‌ های ملی، برلبه دانش و با متدولوژی برتر می‌شود.

وی ارتقای اهلیت حرفه‌ ای در جامعه چشم پزشکی کشور و توسعه هویت آن در عرصه ملی و بین المللی را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره چشم پزشکی شمس برشمرد و افزود: جشنواره در ۱۲دوره برگزاری خود توانسته الگوهای شایسته‌ایبه جامعه چشم پزشکی به ویژه جوانان معرفی و موجب دلگرمی و تداوم فعالیت پژوهشگران موفق و تلاشگر شود.    

دکتر بهمنی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود؛ گفت: در 16  دسته بخش رقابتی، برگزیدگان از بین افرادی که مدارک خود را در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند، انتخاب می‌شوند.  

وی درباره جوایز بخش غیر رقابتی این دوره از جشنواره نیز گفت: در این بخش افراد از طرف شخصیت‌های حقوقی مستقل یا بنیاد شمس برای دریافت ۷ جایزه ادیب چشم پزشکان، چشم پزشک پارسی، الگوی اهلیت حرفه ای، همیار چشم، هم پیمان دیدگان، بانوی چشم پزشکی و افتخار خدمت و مسئولیت پذیری حرفه‌ایو اجتماعی نامزد می‌شوند. همچنین ۳ نشان پیشگیری از نابینایی (نشان خدادوست)، دانشمند برتر (نشان پیمان) و آموزگار برتر (نشان سجادی) نیز به نامزدهای برگزیده اهدا خواهد شد.

دکتر بهمنی با اشاره به برگزاری جلسه نهایی داوری جشنواره سیزدهم در روز یکشنبه ۲۶بهمن ۹۹، اضافه کرد: امسال در برخی از دسته‌های بخش رقابتی، شرکت کنندگان امتیاز لازم را کسب نکرده و برگزیده نخواهیم داشت. در بخش غیر رقابتی هم افتخار بانوی چشم پزشکی که هر ۵ سال یک بار اعطا می‌شود، در این دوره منتخب ندارد.  

دبیر سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی شمس در ادامه به تشریح جزئیات اعطای گرنت ICO-Farabi برای سال ۲۰۲۱ پرداخت و گفت: این گرنت سالانه برای دوره علمی سه ماهه در خارج از کشور اعطا می‌شود علاقه مندان بایستی در قالب دسته دانشور جوان در رقابت‌های جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس شرکت نمایند. با نظر برگزار کنندگان باتوجه به حضور بانوان جوان، با انگیزه و فعال در عرصه چشم پزشکی و علوم بینایی و رعایت حق آنان، امسال گرنت  ICO-Farabi به یک خانم دانشور جوان تعلق خواهد گرفت.  

وی به اعطای نشان « طبیب دیدگان» در سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی شمس اشاره کرد و گفت: این جایزه بالاترین نشان جشنواره است که طراحی آن به پاس خدمات پروفسور محمد قلی شمس، پدر علم نوین چشم پزشکی کشور صورت پذیرفته و به یکی از شخصیت‌های چشم پزشکی و علوم بینائی کشور که در ادوار گذشته جشنواره سه بار برگزیده شده باشد اعطا می‌شود. خوشبختانه امسال این جایزه برای دومین بار برگزیده دارد.

دبیر سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی شمس درباره شیوه برگزاری جشنواره در شرایط همه گیری کووید-۱۹نیز گفت: مانند تمامی برنامه‌هایی که در یک سال گذشته تحت تاثیر همه گیری قرار گرفتند، شرایط برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره شمس نیز به دلیل رعایت مراقبت‌های بهداشتی متفاوت خواهد بود. قطعا گروه برگزاری تمام سعی خود را برای رعایت دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و حفظ سلامت و امنیت منتخبین به کار می‌گیرد و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.  

دکتر بهمنی با بیان اینکه جشنواره به صورت ترکیبی یعنی حضوری (محدود به افرادبرگزیده) و مجازی برگزار خواهد شد، افزود: هرچند برگزاری مجازی جشنواره فرصت دیدار حضوری همکاران را سلب می‌نماید، ولی از طرفی موجب افزایش تعداد شرکت کنندگان و تاثیر بهتر در مخاطبین می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به افزایش کیفیت زیرساختهای مجازی در سطح کشور و تجربه یکساله اخیر برگزاری جلسات مختلف چشم پزشکی، ان شاء الله مشکل تکنیکال در زمان برگزاری وجود نخواهد داشت.

دکتر بهمنی، که استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران است، درباره انتخاب خود به عنوان دبیر علمی سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی شمس گفت: در ۱۲ سال گذشته دبیر علمی جشنواره از میان همکاران محترم بیمارستان فارابی انتخاب میشدند، اما امسال هیات برگزاری، افتخار دبیری جشنواره را به اینجانب واگذار کردند. این امر سبب نزدیکتر شدن جشنواره به اهداف بنیادی‌اشیعنی ارتقاء سطح دانش چشم پزشکی و علوم بینائی ایران می‌شود. احساس تعلق تمامی اعضای جامعه چشم پزشکی کشور به این جشنواره ملی، صرف نظر از دانشگاه و محل فعالیت، قطعا سبب گسترش تاثیر آن در کل جامعه علوم بینائی کشور خواهد شد.

وی در پایان گفتگو افزود: لازم است از زحمات اساتید ارجمند پروفسور هرمز شمس، رئیس و دکتر علیرضا لاشیئی و دکتر محمود جباروند، اعضای هیئت مدیره بنیاد شمس، دکتر محمد رضا اکبری، رئیس بیمارستان فارابی، دکتر سید فرزاد محمدی، مدیر برنامه ریزی جشنواره و همکاران بخش اجرائی که زحمت برگزاری این جشنواره را در شرایط همه گیری کووید -۱۹ متقبل شده‌ اند و با تلاش فراوان سعی دارند تا جشنواره به خوبی برگزار شود؛ قدردانی نمایم./روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی

  • کد خبرنگار: 240101
  •  گروه خبری : بیمارستان فارابی
  •  کد خبر : 171022

نظر شما