شناسهٔ خبر: 45992592 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

مشاغل دانشجویی با ادامه همه‌گیری کرونا از بین رفت

دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه از کشورهای آفریقایی و آسیایی، چالشهایی را تجربه کردهاند که برای دیگر دانشجویان نیز آشنا بوده است.

صاحب‌خبر -

یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی اهل نیجریه، معتقد است که ایالات متحده باید دانشجویان بین المللی را در قالب ارائه بسته‌های حمایتی قانونی و سیاستی، مورد توجه قرار دهد و در برنامه‌های آینده، جایی برای آنان تعریف کند.

دانشجویان بین المللی که در ایالات متحده تحصیل می‌کنند، یک قشر بزرگ از افراد آسیب دیده در طی بحران همه‌گیری ویروس کرونا هستند که اغلب در رسانه های خبری مورد کم توجهی قرار می گیرند. این آسیب به ویژه برای دانشجویانی از کشورهای کم درآمد آفریقا،آسیا و آمریکای جنوبی بیش‌تر است.

این دانشجوی نیجریه‌ای که سال 2016 از کشور مبدأ به آمریکا رفت تا در رشته مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه میسوری تحصیل کند می‌گوید: من مانند بسیاری از دانشجویان بین المللی، وقتی دانشگاه مجبور شدند در ماه مارس گذشته درهای خود را به روی دانشجویان ببندند، از ادامه تحصیل و اشتغال، بازماندم و با همسر و دو فرزند کوچکم، با برای تامین هزینه خانواده، با دشواری وصف ناشدنی روبرو شده‌ام.

به گفته وی، همه گیری ویروس کرونا هر روز بر مشکلات دانشجویان بین‌المللی می‌افزاید و بسیاری از دانشجویان بین المللی در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، مسکن و شغل دانشجویی خود را از دست دادند.

چالش‌های روزافزون

دانشجویان بین المللی که برای تامین مخارج سکونت و شهریه خود به مشاغل دانشجویی در دانشگاه‌هایشان روی آورده‌ بودند با تعطیلی موسسات آموزشی در بهار گذشته، با سختی های زیادی روبرو شدند. با توجه به اینکه بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها دوره ها و برنامه های خود را به صورت آنلاین انتقال داده اند ، بیشتر دانشجویان بین‌المللی مشاغل خود را از دست داده‌اند.

در عین حالل، بر اساس قانون مهاجرت ایالات متحده ، دانشجویان بین المللی با ویزایF1 نمی توانند خارج از دانشگاه های خود کار کنند. این قانون حتی برای همسران و فرزندان آنان که از کار در هر جای ایالات متحده منع شده اند، سختگیرانه‌تر است.

خانواده های دانشجویان بین المللی که هیچ راهی برای افزایش درآمد ندارند ، مجبور شده اند به بانک‌های غذای رایگان مراجعه کنند، جایی که به دلیل درخواست‌های گسترده، امکانات بسیار ضعیف است. این بانک‌های غذا، نیازهای غذایی اغلب دانشجویان بین‌المللی را برآورده نمی کنند. همچنین بسیاری از غذاها با الزامات فرهنگی کشورها سازگار نیست و ناچارند غذاهای ناشناخته را مصرف کنند.

علاوه بر این، همه گیری کرونا وضعیت اقتصادی کشورهای مبدأ دانشجویان بین‌المللی را از بین برده است تاجایی که اغلب خانواده‌ها و دوستان آنان نیز شغل خود را از دست داده اند و توانایی کمک به آن‌ها را ندارند. برخی از دانشجویان بین المللی صرفاً برای زنده ماندن به کار در مزارع محلی روی آورده اند.

ضرورت حمایت از دانشجویان بین‌المللی

داده های وزارت بازرگانی ایالات متحده نشان می دهد که دانشجویان بین المللی در سال 2018 بیش از 40 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده و بیش از 450هزار شغل را در سال تحصیلی 2017 و 2018 پشتیبانی کرده است.

دانشجویان بین المللی به توسعه پژوهش‌های علمی و فناورانه، درک فرهنگ‌ها و تعامل میان نیروی انسانی کشورها در بستر دانشگاهی و در نهایت توسعه مشاغل و اقتصادها در ابعاد جهانی کمک می کنند. آنان مانند دیگر مانند شهروندان ایالات متحده ، مالیات درآمد حاصل از مشاغل دانشجویی خود را پرداخت می کنند.

در ماه های اخیر، تغییری در روند مشکلات و تامین نیازهای دانشجویان بین المللی در ایالات متحده ایجاد نشده است. در حال حاضر بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آکادمیک مطالبه اصلی دانشجویان بین‌المللی است و از دولت آمریکا می خواهند با نشان دادن  همدلی و همراهی آنان را در این شرایط بحرانی حمایت کند.

نظر شما