شناسهٔ خبر: 45990225 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

به همت پژوهشگران دانشگاه سمنان صورت پذیرفت؛

ثبت اختراع قالب اکستروژن پیچشی لایه‌ای جهت تولید مواد فوق ریزدانه

مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان از ثبت اختراع «قالب اکستروژن پیچشی لایه ای جهت تولید مواد فوق ریزدانه» با تلاش محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، داود معروفی با اعلام این خبر گفت: این اختراع توسط دکترعبدالواحد کمی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، مهندس حسین یوسفی کلاته شادی فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی مهندسی ساخت و تولید این دانشکده و دانشگاه سمنان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۳۵۷۲ به ثبت رسید.
دکتر کمی در توضیح این اختراع گفت: در این طرح با به‌کارگیری اصول روش ساخت شی لایه‌ای، قالب اکستروژن پیچشی به‌صورت چندلایه و از روی هم قرار گرفتن لایه‌های مختلف ورق فولادی ساخته شده است.
مخترع اختراع مذکور با بیان اینکه لایه‌های قالب دارای هندسه مشابه بوده و برای ایجاد کانال پیچشی، هر لایه نسبت به لایه کناری آن دارای پیچش زاویه‌ای مشخص است افزود: با توجه به قابل تغییر بودن تعداد لایه ها و نیز زاویه پیچش آنها، می‌توان کانال‌های متعدد با طول و زاویه مارپیچ مختلف ایجاد کرد.
وی افزود: این قالب برای تولید ساختارهای فوق ریز دانه در مواد فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و از کاربردهای آن می‌توان به بهبود خواص ایمپلنت‌های پزشکی و بازیافت آلیاژهای غیرآهنی اشاره کرد.
دکتر کمی در ادامه گفت: این طرح جزو طرح های برگزیده کانون شکوفایی خلاقیت مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان نیز بوده و مورد حمایت پارک قرار گرفته است.
ل.س ۴۲/ ل.م ۵۴

نظر شما