شناسهٔ خبر: 45983606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برنامه ترکیه برای عادی سازی و آغاز دوران پساکرونا

بازگشایی بخشی از مدارس و آغاز فعالیت کافه‌ها و رستوران‌ها در استان‌های کم خطر و با نصف ظرفیت گنجایش، از مهمترین اقدامات دولت ترکیه برای آغاز دوران عادی سازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در چند استان ترکیه، هنوز نشانه هایی از خطر برای شیوع ویروس کرونا و نوع جهش یافته آن وجود دارد. اما در مناطقی دیگر، اوضاع، نسبتا آرام است. به همین خاطر، دولت، روند تدریجی عادی سازی و آغاز دوران پساکرونا را رقم زد. بازگشایی بخشی از مدارس و آغاز فعالیت کافه ها و رستوران ها در استان های کم خطر و با نصف ظرفیت گنجایش، از مهم ترین اقدامات دولت ترکیه برای آغاز دوران عادی سازی است.

واکسیناسیون 10 درصدی ترکیه

رجب طیب اردوغان، دیشب و پس از پایان جلسه طولانی و نفس گیر هیات دولت، تصمیمات مقامات سیاسی و بهداشتی برای کنترل روند عادی سازی را با رسانه ها در میان گذاشت.

اردوغان همچنین در مورد روند واکسیناسیون گفت:« ترکیه تاکنون با واکسیناسیون 9 میلیون نفر، معادل 10 درصد از جمعیت کل کشور، گام بلندی برداشته ایم و از این لحاظ، ترکیه در بین 5 کشور نخست جهان قرار گرفته است. در حال حاضر هم، روند عادی سازی در استان‌ های کشور با رعایت هر چه بیشتر تدابیر از سوی شهروندان شتاب خواهد گرفت».

کلاس‌های حضوری در استان‌های کم خطر

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره از میان برداشتن تدریجی و پله به پله محدودیت‌ های کرونایی گفت: «همچنان که پیش از این نیز به ملتمان قول داده‌ بودیم، از امروز روند عادی سازی تحت کنترل را آغاز می‌کنیم. تصمیم به رفع تدریجی محدودیت‌ها یا تدابیر، با توجه به شرایط شیوع کرونا در هر استان ممکن است مجددا اعمال شود».

بر اساس تصمیم جدید هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا، آموزش حضوری در پایه راهنمایی، دبیرستان و سایر پایه ‌ها در استان های با ریسک پایین و متوسط، هر چه زودتر آغاز می ‌شود. اما در استان ‌های پرخطر، صرفا امتحانات مقطع دبیرستان به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

سامانه پایش اطلاعات استانی

رئیس جمهور ترکیه برنامه ای ارائه داد که مطابق آن، استان های مختلف ترکیه بر اساس میزان ریسک و مخاطره، مجموعه خاصی از محدودیت های کرونایی را رعایت خواهند کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت: بر اساس وضعیت خطر هر استان از لحاظ کرونا به طور هفتگی رنگ ریسک‌پذیری‌شان شناسایی شده و روند عادی سازی در هر دو هفته یک بار به روز خواهد شد.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه، گردآوری و تحلیل داده های اطلاعاتی سراسر کشور را به عنوان مهم ترین رکن آغزا روند عاید سازی قلمداد کرد.

کوجا اعلام کرده که شمار مبتلایان به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت استان، مهم ترین رکن تصمیم گیری است.

ستاد ملی مبارزه با کرونا در ترکیه، کل 81 استان ترکیه را بر اساس 4 رنگ، تقسیم بندی کرده است. استان های آبی دارای وضعیت عادی، استان های زرد کم خطر، استان های نارنجی خطر متوسط و استان های قرمز رنگ، خطر بالا دارند.

همچنان که نقشه نشان می دهد در حال حاضر، اغلب استان های شرق و جنوب شرقی ترکیه دارای وضعیت مطلوبی هستند اما 15 استان ترکیه دارای وضعیت پرخطر هستند. 14 استان ترکیه نیز در وضعیت عادی به سر می برند.

بر اساس اطلاعاتی که اردوغان با رسانه ها در میان نهاد، ساعات کار اداری در سراسر ترکیه به حالت عادی بازگشته و در صورت نیاز به اعمال تغییر، استانداری ‌ها ابتکار عمل را به دست گرفته وارد عمل خواهند شد. اما در عین حال، محدودیت آمد و شد بین ساعت ‌های 21 شب الی 5 صبح در سراسر کشور ادامه خواهد داشت. محدودیت آمد و شد در استان‌ های کم خطر کم و متوسط به طور کامل لغو شده و در استان ‌های پرخطر برای مدتی، در روزهای یکشنبه ادامه خواهد داشت.

فعالیت کافه‌ها و رستوران‌ها

در چند ماه اخیر، بسیاری از کسبه و اصناف در ترکیه، از رکود اقتصادی گلایه کرده و برخی از آنان نیز اعلام ورشکستگی کرده اند. سازمان ملی آمار ترکیه اعلام کرده که 99 هزار واحد صنفی، به فعالیت خود برای همیشه پایان داده اند. اما سران احزاب مخالف، بر این باورند که آمار واقعی، خیلی بیشتر از چیزی است که در گزارش دولتی به آن اشاره می شود.

به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کافه ها و رستوران ها، مهم ترین بخش آسیب پذیر اقتصاد ترکیه هستند و کار به جایی رسید که رهبران احزاب مخالف، همه فعالیت های خود را تعطیل کرده و شب و روز در کوچه و خیابان، پای شنیدن گلایه ها و درد دل های صاحبان رستوان ها می نشستند و در تویت ها و رسانه های حزبی خود، از دولت می خواستند که از کسبه حمایت کند. لذا عجیب نیست اگر توجه به خواسته صدها هزار فعالِ این بخش، یکی از اصلی ترین دلایل آغاز روند عاید سازی در ترکیه باشد. بر اساس تصمیمات اعلام شده از سوی رئیس جمهور ترکیه، رستوران‌ ها و کافه‌ ها به جز در استان ‌های پرخطر، از ساعت 7:00 الی 19:00 مجاز به فعالیت با پنجاه درصد ظرفیت هستند و بازرسین شهرداری، به طور مداوم، پایبندی این واحدها به استفاده از نصف ظرفیت را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

خبرگزاری رسمی آناتولی و برخی از شبکه های تلویزیونی نزدیک به حزب حاکم، گزارش ها و تصاویری منتشر کردند که نشان می دهد صاحبان کافه ها و رستوران ها، از بازگشت به کار و فعالیت راضی و خشنود هستند و در واحد صنفی خود، اقدام به پایکوبی و شادی کرده‌اند.

در ارزیابی نهایی تصمیمات اخیر دولت ترکیه در مورد آغاز روند تدریجی عادی سازی باید گفت:

1.مهم ترین اقدام و زیرساخت اولیه برای اعمال تصمیمات جدید، گردآوری و تحلیل صحیح اطلاعات است. ترکیه 81 استان دارد و سامانه اطلاعاتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، در یک چهارچوب یکپارچه و منسجم، با گردآوری، انتقال و تحلیل داده ها، به تصویر گرافیکی شفاف و گویایی از وضعیت استان ها دست پیدا می کنند و به موازات آن، همکاری بین بخش هایی همچون وزارت کشور، پلیس راهور، استانداری ها و رسانه ها، این امکان را فراهم می آورد که رسیدن به جمعبندی و تصمیم نهایی و نظارت بر حُسن اجرای تصمیمات، ممکن و میسر باشد. بنابراین، توجه به این بخش از تجارب ترکیه در مواجهه با کرونا، اهمیت ویژه‌ای دارد.

2.معضلات اقتصادی پیچیده‌ای که به خاطر شیوع ویروس کرونا در ترکیه به وجود آمده، ابعاد سیاسی و اجتماعی نگران کننده‌ای پیدا کرده و دولت ناچار شده تا علاوه بر اقداماتی همچون واکسیناسیون، برای آغاز روند عادی سازی نیز تصمیماتی بگیرد که مانع زا افزایش خسارات و ضررهای اقتصادی شود.

3.با آن که ترکیه عملا قدم در مسری عادی سازی گذاشته، اما بسیاری از دانشمندانو اعضای برجسته ستاد ملی مبارزه با کرونا، به طور شفاف بر این موضوع تاکید می کنند که پیروزی نهایی تنها در صورتی ممکن است که مردم؛ غفلت نورزند و تدابیر بهداشتی را رها نکنند. چرا که در این صورت، احتمال بازگشت به دوران پرخطر قبلی، وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما