شناسهٔ خبر: 45982339 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

فراستی شطرنج بلد نیست/ توصیه استاد شطرنج به فراستی کلاس برو!

پرهام مقصودلو (استاد بزرگ شطرنج و قهرمان جوانان جهان) در پاسخ به مسعود فراستی به این منتقد سینما توصیه کرد برای یادگرفتن شطرنج کلاس برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روی خط برنا، پرهام مقصودلو (استاد بزرگ شطرنج و قهرمان جوانان جهان)  را در پاسخ نقد مسعود فراستی بر «گامبی وزیر»  نوشت:«آقای مسعود فراستی در برنامه‌ی سینمایی هفت، سریال «گامبی وزیر» را زیر سوال برده‌اند. من نسبت به انتقادات فنی و سینمایی آقای فراستی به این سریال حرفی ندارم چون این حیطه‌ی تخصصی ایشان است و من تخصصی در این زمینه ندارم. اما آقای فراستی مابین حرف‌هایشان بارها به‌طور تخصصی پای شطرنج را هم به میان کشیدند که لازم می‌دانم توضیحاتی در این‌باره بدهم.

آقای فراستی انسان محترمی است، اما احتمالا چون از شطرنج چیزی نمی‌دانند، هم از سریال چیز چندانی متوجه نشده‌اند و هم انتظاراتی عجیب و غریب از سریال دارند. اینکه ایشان انتظار دارند کارگردان و فیلمنامه‌نویس این اثر، و همچنین گری کاسپاروف به عنوان مشاورِ ارشد پروژه، فهم و سواد خودشان از شطرنج را در حدّ صفر پایین بیاورند تا سریال برای آقای فراستی از همه‌نظر قابل فهم باشد، واقعا انتظار عجیبی است. آقای فراستی در نقدهایشان عینا گفته‌اند: «من باید بفهمم فرق اسب و فیل چیه؟!»؛ و این را به‌عنوان ضعف سریال عنوان کردند! این حرف یعنی چه؟! یعنی کارگردان بیاید ۷، ۸ قسمت فقط بسازد تا به آقای فراستی حرکت مهره‌های شطرنج یاد بدهد؟! آقای فراستی اگر دنبال یاد گرفتن شطرنج هستند باید بروند کلاس شطرنج ثبت‌نام کنند؛ وظیفه‌ی یک سریال طبیعتا آموزش حرکت مهره به مخاطبانش نیست. «گامبی وزیر» فضای شطرنج می‌سازد و آدم‌های شطرنجی می‌آفریند، و به‌حدی در ‌کارش به موفقیت می‌رسد که همه‌ی مخاطبان جهانی‌اش را عاشق شطرنج می‌کند. این است کارکرد و رمز موفقیت یک سریال، نه آموزش حرکت فیل و اسب به مخاطبانش.

منبع: سینما دیلی

بیشتر بخوانید:

نظر شما