شناسهٔ خبر: 45980710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

به نام تاریخ

صاحب‌خبر -

12 اسفند
در سیصد‌وچهل‌وهشتمین روز سال سخت یادی کنیم از هنرمندانی که متولد امروز هستند و امروز بهانه خوبی است برای گفتن از آنها.
تولدها
بیژن ترقی: شاعر و ترانه سرای قطعه معروف «بهار دلنشین» سال 1308 در چنین روزی به دنیا آمد. بیژن ترقی فعالیت ادبی‌اش را با استادانی مانند ملک الشعرای بهار، امیری فیروزکوهی، نیما یوشیج و شهریار آغاز کرده بود و پس از اینکه ترانه سرایی را بیشتر دنبال کرد با هنرمندانی مانند ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، علی تجویدی، داریوش رفیعی و پرویز یاحقی همکاری کرد. «آتش کاروان»، «برگ خزان»، «صبرم عطا کن»، «پشیمانم»، «بهار نورسیده»، «به‌خاطر تو»، «بیداد زمان»، «امید دل من کجایی»، «سروش آسمانی» و «بهار دلنشین» از مشهورترین ترانه‌های ترقی بود و با این ترانه‌ها گفته می‌شود او سبک تازه‌ای را وارد ترانه سرایی ایران کرد. از او کتاب‌های «آتش کاروان» و «از پشت دیوارهای خاطره» منتشر شده است. بیژن ترقی سال 1388 درگذشت.
دنیل کریگ: آخرین جیمزباند امروز 53 ساله می‌شود. دنیل کریگ در انگلستان متولد شد و به‌دلیل علاقه مادرش به هنر او هم به بازیگری علاقه‌مند شد. در 16 سالگی مدرسه را ترک کرد و در یک گروه نمایش مشغول به کار شد. پس از آن به آموزشگاه موسیقی و نمایش گیلدهال رفت و پس از فارغ‌التحصیلی وارد تلویزیون شد و در چند سریال بی‌بی‌سی بازی کرد. پس از بازی در چند نقش کوتاه در سال 1996 با بازی در سریال تلویزیونی «دوستان شمالی ما» به‌طور جدی کارش را آغاز کرد. «الیزابت» نخستین فیلمی بود که سال 1998 در آن بازی کرد و پس از آن با بازی در «لارا کرافت: مهاجم مقبره» در سال 2001 مطرح شد. «جاده‌ای به سوی تباهی»، «سیلویا»، «عشق پایدار» و «مونیخ» فیلم‌های بعدی کریگ بودند تا اینکه سال 2006 برای بازی در نقش جیمزباند، مأمور 007، انتخاب شد و برای بازی در جدیدترین فیلم این مجموعه یعنی «کازینو رویال» برنده جایزه امپایر شد. «ذره‌ای آرامش»، «اسکای فال» و «اسپکتر» دیگر فیلم‌هایی بودند که کریگ در آنها در نقش جیمز باند ظاهر شد. دنیل کریگ در این سال‌ها در فیلم‌های دیگری چون «مقاومت»، «گاوچران‌ها و فضایی ها»، «ماجراهای تن تن»، «دختری با خالکوبی اژدها»، «لوگان خوش شانس» و «چاقوکشی» هم بازی کرده است.
محمدجواد ضرابیان: نوازنده مشهور سنتور سال 1329 در چنین روزی متولد شد. محمدجواد ضرابیان سنتور را از داریوش صفوت یاد گرفت و پس از آن در کلاس‌های محمدتقی مسعودیه موسیقی کلاسیک را آموخت. کارش را با گروه سماع به‌عنوان آهنگساز آغاز کرد و در سال‌های فعالیتش در کنسرت‌های مختلفی شرکت کرد. او آهنگساز آلبوم‌های معروفی چون «آتش عود»، «شکوه ها»، «ناز نگاه»، «زیباترین» و «عطر سوسن» بود و سال 1382 موسیقی اولین آلبوم مستقل همایون شجریان یعنی «نسیم وصل» را ساخت. «شوق دوست»، «آینه و آه»، «طبیب دل»، «با ستاره ها»، «حدیث عشق»، «خرقه سوخته»، «صورتگر نقاش» و «حرفی دیگر» آلبوم‌های دیگری است که با آهنگسازی او شنیده‌ایم. آهنگساز تصنیف معروف «هوای گریه» همایون شجریان هم ضرابیان بوده است.
دکتر سوس: داستان نویس مشهور کودکان و کارتونیست سال 1904 به دنیا آمد. تئودور سوس گازیل که به دکتر سوس معروف است بیش از 60 کتاب برای کودکان نوشت که «گربه کلاه به سر» مشهورترین آنهاست و به 12 زبان ترجمه شده است. «تخم مرغ‌های سبز و گوشت»، «یک ماهی دو ماهی»، «هورتون صدایی می‌شنود» و «چطور گرینچ کریسمس را دزدید» دیگر کتاب‌های مشهور اوست. او 11 برنامه تلویزیونی، 4 فیلم، یک فیلم موزیکال و 4 سریال تلویزیونی هم ساخت و «تند رفتن» و «نفت استاندارد» مشهورترین کارهای او به‌عنوان کارتونیست بود. دکتر سوس برای فیلم کوتاه «جرالد مک بوئینگ-بوئینگ» در سال 1950 برنده جایزه اسکار شد و سال 1984 هم جایزه پولیتزر را به دست آورد. او سال 1991 درگذشت.
سالروز تولد انوش نصر بازیگر، حیدر حاتمی بازیگر و نقاش، جهانگیر نصراشرفی پژوهشگر موسیقی نواحی، جمشید عندلیبی نوازنده نی، محمدابراهیم ذوالقدر مدرس آواز، مهدی شمس نیکنام مدرس آواز کلاسیک و رهبر گروه کر، محمد میرنقیبی نوازنده ویولن، امیر بیداریان نوازنده تمبک، مرتضی میرمنتظمی کارگردان، بهروز اقبالی شاعر، سولماز صادق‌زاده نصرآبادی داستان نویس، شیدا محمدی شاعر، کیوان ملکی سوادکوهی شاعر، بدریش اسمتانا آهنگساز اهل چک، جان بون جووی خواننده امریکایی و ناتالی امانوئل بازیگر انگلیسی هم امروز است.
درگذشت‌ها
علی میری بازیگر، داستی اسپرینگفیلد خواننده و ابن کیزانی ادیب مصری در چنین روزی درگذشتند.

نظر شما