شناسهٔ خبر: 45979803 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توزیع بیش از ۶ هزار بسته انسولین در کردستان

مسئول امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان از توزیع ۶ هزار و ۱۰۰ بسته ۵ عددی انسولین در کردستان خبر داد.

صاحب‌خبر -
تاریخ انتشار ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ۲۳:۴۵
کد خبر ۷۶۸۲۸۳۱
دانلود PDF

مسئول امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان از توزیع ۶ هزار و ۱۰۰ بسته ۵ عددی انسولین در کردستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پویا درویشی مسئول امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این خبر گفت: واردات این ۶ هزار و ۱۰۰ بسته ۵ عددی انسولین به کردستان از هر سه نوع انسولین ("لانتوس، نوورپید و نوومیکس") بوده است.

او افزود: از این تعداد، ۲ هزار و ۳۰۰ بسته ۵ عددی اسولین از نوع نوورپید، ۲ هزار و ۵۰۰ بسته ۵ عددی از نوع نوومیکس و ۱ هزار و ۳۰۰ بسته ۵ عددی از نوع انسولین لانتوس بوده است.

درویشی گفت: انسولین بصورت گردشی در تمام داروخانه‌های استان توزیع می‌شود و انسولین‌هایی که در داروخانه‌های هلال احمر و شهید قاضی سنندج توزیع شده، جزو انسولین‌هایی است که بصورت فوریتی در زمان کمبود انسولین وارد کشور شده و فقط اجازه فروش در داروخانه دولتی را داشتند و این قسمتی از توزیع بود که برای کمبود انسولین در استان انجام شد.

او در مورد کمبود انسولین در استان خاطرنشان کرد: در سه ماهه پائیز امسال کمبود انسولین داشتیم چراکه محموله انسولین‌ها بدلیل عدم تأمین ارز و مشکلات حمل و نقل دارو ا مشکل واردات مواجه شد.

درویشی افزود: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، برای اینکه در برهه زمانی (سه ماهه پائیز امسال) که با کمبود انسولین مواجه بودیم، تمام بیماران دیابتی بتوانند بصورت منظم این دارو را دریافت کنند مجبور شد به ازای هر بیمار کمتر از سهمیه ماهانه آن انسولین تحویل دهد.

مسئول امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در نهایت در این برهه زمانی، اعتراض مردم صرفا بدلیل تجدید نسخه آن‌ها و مراجعه دوباره به پزشک بود.

درویشی افزود: همچنین در این برهه زمانی آمار بیمارستان‌های ما نشان از تقریبا مربوط به بیماران "هایپر پلایسمی" (افزایش قند خون بدلیل عدم دریافت انسولین) بود.

او گفت: بصورت میانگین هر بیمار دیابتی ماهانه ۵ قلم مصرف انسولین دارد.

درویشی خاطرنشان کرد: انسولین نوومیکس تنها تجویز می‌شود، اما نوع نوورپید باید با لانتوس یا سایر انسولین‌های طولانی اثر مانند "لومید یا توجئو" مصرف شود.

درویشی گفت: معاونت غذاودارو برای جلوگیری از قاچاق انسولین بصورت متمرکز، هر پارت دارو را در تعداد محدودی داروخانه توزیع می‌کند و ورود و خروجی داروخانه‌ها پس از پایان هر دوره توزیع با استعلام از بیمه‌های درمانی توسط کارشناسان غذاو دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: برای جلوگیری از قاچاق دارو، وزارت بهداشت و مشخصا سازمان غذا و دارو اقدام به تعدیه سیستم تی تک کرده که کد ملی بیمار را دریافت می‌کند و انسولین همراه با UIB برچسب سلامت هر بسته از انسولین‌های داخل آن باید ثبت شود.

درویشی گفت: برای اطلاع بیماران از داروخانه‌های توزیع کننده انسولین در هر شهرستان، می‌توانند اپلیکیشن تی تک را نصب یا با شماره مستقیم ۳۳۶۶۶۶۴۷ تماس حاصل فرمایند.

او افزود: برای جلوگیری از تجمع بیماران دیابتی و جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی با معرفی داروخانه‌های مختلف در مناطق مختلف شهر سنندج و سایر شهرستان‌ها اقدام شده است.

درویشی همچنین گفت: با نظر پزشک امکان جایگزین کردن انواع انسولین وجود دارد.

انتهای پیام/ع

نظر شما