شناسهٔ خبر: 45979613 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار

مرگ کرونایی دوباره ۳ رقمی شد

اشاره: اعمال محدودیت های شدید کرونایی به مدت دو هفته از اول آذر باعث شد تا آمار فوت در شبانه‌روز بر اثر کرونا از حدود 500 نفر به زیر 100 نفربرسد. روز گذشته پس از دو ماه دوباره آمار فوتی‌های کرونا سه‌رقمی و به 108 نفر در شبانه‌روز رسید. این در حالی است که اکنون ویروس جهش‌یافته انگلیسی و ... نیز جان مردم بسیاری از کشورها ازجمله ایران را تهدید می‌کند. روزنامه گاردین با استناد به تحقیقی که یک مرکز پژوهشی اقتصادی-بهداشتی انجام و منتشر کرده است، نوشت: «ویروس کرونا ۲۰ میلیون سال از عمر بشریت را از بین برده است. این ویروس ۲ تا ۹ برابر بیشتر از سال‌های ازدست‌رفته به دلیل شیوع ویروس آنفلوانزای فصلی زندگی انسان‌ها را نابود کرده است.» بر اساس این پژوهش که در دانشگاهی در بارسلون انجام‌شده، مردان سال‌های بیشتری از عمر خود را نسبت به زنان از دست داده‌اند. در حال حاضر بسیاری از کشورها ازجمله افغانستان، امارات، عراق و ... در حال واکسیناسیون سراسری هستند، اما در ایران روند خرید و تزریق واکسن به کندی پیش می‌رود که این امر موجب نگرانی مردم شده است. لازم است برای مقابله با ویروس کرونا هر چه سریع‌تر واکسیناسیون سراسری در کشور آغاز شود تا اقتصاد، آموزش، کسب‌وکار و از همه مهم‌تر جان افراد حفظ شود. کرونا ضررهای اقتصادی، اجتماعی، پرورشی، آموزشی و ... زیادی را به مردم تحمیل کرده است، واردات دوز زیادی از واکسن کرونا می‌تواند بهترین عیدی برای مردم ایران باشد. گزارش پیشرو به علائم و گستردگی ویروس کویید 19 و ویروس جهش‌یافته انگلیسی و نکاتی برای پیشگیری از آن می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: تا روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۳۴ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون ۱۰ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۴۰۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

پروتکل‌های بهداشتی 
برای مقابله با کرونای جهش‌یافته
لاری گفت: ویروس جهش‌یافته کرونا انگلیسی که اکنون در بسیاری از استان‌های کشور در حال گردش است، چندین برابر ویروس قبلی قدرت سرایت دارد. مهم‌ترین سد مقابله با ویروس جهش‌یافته تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده جدی‌تر از ماسک، پرهیز از ترددهای غیرضروری و محدود شدن جمع‌های خانوادگی است. وی گفت: کووید ۱۹ از ما خسته نشده و این بار سرکش‌تر و مهاجم‌تر از قبل در کمین است. امیدواریم با تقویت حساسیت عمومی نسبت به کووید ۱۹ و با کمک و یاری یکدیگر، مانع از ایجاد موج چهارم بیماری در کشور عزیزمان شویم.

۲۱۱۲ بستری به دلیل ابتلا به کرونا 
در استان تهران
فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلان‌شهر تهران از فوت ۹ نفر به علت ابتلا به ویروس جهش‌یافته در استان تهران تاکنون خبر داد. به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت کرونا ویروس در استان تهران گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۰ مورد بستری به دلیل ابتلا به کروناویروس داشته‌ایم که از این تعداد ۱۱۱ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. در مجموع ۲۱۱۲ بستری به دلیل ابتلا به این بیماری در استان تهران داریم که ۸۰۲ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌شده‌اند. شرایط ناپایدار و شکننده است لذا باید باملاحظه و احتیاط بیشتری عمل کنیم.

فوت ۹ نفربر اثر ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در استان تهران
زالی اضافه کرد: با توجه به اینکه با پدیده جدید جهش ویروس مواجه هستیم باید نگاهی جدی به این موضوع در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشیم. بر همین اساس شاید لازم باشد پروتکل‌ها و محدودیت‌های بیشتری در نظر گرفته شود.
وی در خصوص آخرین آمار ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در استان تهران نیز گفت: تاکنون ۱۲۸ مورد قطعی مبتلا به این ویروس جهش‌یافته شناسایی‌شده است و ۹ نفر نیز به صورت قطعی بر اثر ابتلا به جهش ویروسی فوتی داشتیم. زالی تأکید کرد: در جهش این ویروس فاصله بدحال شدن بیماران بسیار کاهش پیداکرده و در حقیقت زمان تبدیل بیمار به یک بیمار بدحال بسیار کوتاه‌تر شده است. لذا باید آماده‌باش بیشتری در حوزه کادر درمان داشته باشیم.

افزایش بیماری کرونای انگلیسی 
در مناطق جنوبی
مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا گفت: زمانی مطب من در روز فقط ۱۲-۱۳ مریض داشت، الآن نزدیک به ۴۰ تا و زمانی هم بود که نزدیک به ۸۰ مریض در مطب بود. وضعیت مطب‌، کلینیک و بیمارستان‌های ما مشخص است و ما نمی‌توانیم دروغ بگوییم. اگر هشداری داده می‌شود، به جاست. ما دوست نداریم شب عید به جای اینکه مردم پای سفره هفت‌سین بنشینند و در کنار خانواده باشند به بیمارستان بروند.
مسعود مردانی در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونای انگلیسی گفت: ما با شیوع این بیماری به خصوص در مناطق جنوبی کشور که اخیراً چهارمحال بختیاری هم به این مناطق اضافه‌شده است، مواجه هستیم. موارد بیماری رو به افزایش است. اگرچه همه شهرهای ما در معرض خطر هستند اما به نظر می‌آید، مناطق جنوبی و حداکثر غربی و عمدتاً هم شهرهایی که در همسایگی استان‌های غربی کشور عراق هستند، بیشتر در معرض این بیماری باشند.
علائم کرونای انگلیسی
متخصصان معتقدند در کنار قدرت سرایت بالا و شدت علائم، میزان مرگ و میر این نوع ویروس در مقایسه با کرونای معمولی حداقل 35 درصد بیشتر است. با توجه به این مسئله ضرورت تشخیص به‌موقع این نوع بیماری و انجام قرنطینه خانگی برای پیشگیری از سرایت آن اهمیت دوچندان می‌یابد. دراین‌باره دکتر علیرضا جان‌بخش متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علائم "کرونای انگلیسی" تقریباً مشابه کرونای معمولی است، یعنی علائمی مثل تنگی نفس، تب، دردهای مفصلی، اختلالات گوارشی، سرفه، درگیری ریه و ... در افراد بروز می‌کند، اما نکته مهم این است که در کرونای انگلیسی شدت ظهور و بروز این علائم بالا است.
وی افزود: در صورت بروز این علائم، زمانی مشکوک به کرونای انگلیسی خواهیم شد که این علائم در افراد با سنین پایین رخ دهد، از طرفی گرفتاری خوشه‌ای و ابتلای سریع افراد یک خانواده به ویروس هم علامت دیگری است که می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کرونای انگلیسی باشد. وی تصریح کرد: یکی از علائم دیگر بحث درگیری سریع افراد است، یعنی اگر در فردی ظرف دو تا سه روز علائم شدید کرونا نمایان شود، مشکوک به کرونای انگلیسی می‌شویم.
جان‌بخش گفت: متأسفانه در کرونای انگلیسی در صورت بروز علائم، ریه افراد ظرف دو تا سه روز درگیر می‌شود و این در حالی است که در کرونای معمولی این مدت 10 تا 12 روزبه طول می‌انجامد.وی افزود: از طرفی در کرونای معمولی عمدتاً افراد با سنین بالا یا دارای بیماری زمینه‌ای درگیری شدید پیدا می‌کنند، اما در این نوع کرونا، شدت علائم را در سنین پایین‌تر و حتی کودکان مشاهده می‌کنیم. این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: متأسفانه مدت بستری در صورت ابتلا به این نوع کرونا، به دلیل عوارض ایجادشده بیشتر است و احتمال افزایش بیماران بخش مراقبت‌های ویژه و بیماران با حال وخیم هم وجود دارد.جان‌بخش یادآور شد: در این نوع از ویروس کرونا هم مانند کرونای معمولی این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا بدون علامت بوده و یا علائم خفیف بیماری در آنها ظاهر شود، اما در صورت ابتلا به این ویروس، تعداد بیشتری از افراد مبتلا وارد فاز علامت‌دار خواهند شد.

برچسب‌ها:

نظر شما