شناسهٔ خبر: 45977068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بـازی دلاری

صاحب‌خبر -


«حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم»، اینها بخشی از جملات حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه روز چهارشنبه 6 اسفند هیئت دولت، است.
این جمله البته از همان ابتدا با واکنش‌های متعددی همراه شد که اهم آنها به سیاست‌های اقتصادی و غیراقتصادی دولت در سال‌های اخیر مربوط می‌شد که اتفاقا دولت خیلی هم شدید با اعصاب مردم بازی کرده بود و نمونه بارز آن گرانی یک شبه بنزین و اعلام بی‌خبری رئیس‌جمهور بود!
اما به فاصله یکی دو روز از این سخنان تاریخی رئیس‌جمهور محترم، محمود واعظی رئیس‌دفتر ایشان طی سخنانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان نه تنها گفته‌های حسن روحانی مبنی بر بازی با اعصاب مردم را نقض کرد بلکه تلویحا اعتراف کرد در روزهایی که مردم منتظر اقدام عملی دولت برای کاهش قیمت دلار و... بودند، دولت خودش نرخ دلار را در کانال 25 تا 27 هزار تومان نگه داشته بود که بتواند کشور را اداره کند!
واعظی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران 25 یا 27 هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.
البته واعظی بعد از بازتاب منفی اظهاراتش، تغییراتی در اظهارات خود ایجاد کرد و در صفحه مجازی خود اینچنین نوشت: بی‌تردید گرانی ارز در آن مقطع، نتیجه فشار‌های تاریخی و کم‌سابقه بر اقتصاد ایران بوده و مقصود بنده نیز این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه‌ تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران، ایستاده است.بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچ‌گاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخداد‌های تلخ در دوران مسؤولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آنچنان‌که در آینده‌ نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.
با این وجود، اعلام این سخنان از سوی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور باز هم با واکنش‌های منفی متعددی همراه شد و حتی رئیس‌کل بانک مرکزی هم در پیامی پاسخ او را داد و تأکید کرد که در اولین جلسه حضور در هیئت دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رئیس‌جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که، اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که درخصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسؤلین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازارهای پول و ارز است.
نکته مهم در حواشی اخیر ایجاد شده توسط واعظی این بود که جمله تاریخی فعالان بازار ارز مبنی براینکه «کار خودشان است» به نوعی تایید شد مثلا زمانی که دلار در بازار به شدت مسیر صعودی را طی می‌کرد و در نقطه‌ای به 32 هزار تومان هم رسید، بسیاری اعلام کردند که این گرانی‌ها کار خود دولت است و دولت‌ها همیشه برای جبران کسری بودجه‌شان در بازار ارز دستکاری می‌کنند.
اما دولت محترم با جدیت این ادعا را تکذیب می‌کرد و می‌گفت از همه توانمان برای مدیریت بازار ارز و کاهش نرخ دلار استفاده می‌کنیم! هرچند فعالان اقتصادی و کارشناسان ارزی همواره گفته‌اند که سود اصلی گرانی ارز به جیب دولت می‌رود و در این شکی نیست اما اینکه در روزهایی که مردم به دلیل افزایش قیمت ارز با فشار زیادی رو به رو شده و حتی در تأمین معاش‌شان به مشکل خورده‌اند، یک مقام دولتی به نوعی اعتراف کند که دولت خودش دلار را در این قیمت نگه داشته تا کشور را اداره کند، نه تنها بازی با اعصاب مردم است بلکه ظلم بزرگی به مردمی است که به لطف سیاست‌های اقتصادی دولت مجبورند در روزهای کرونایی برای تأمین حداقل‌های زندگی ساعاتی را در صف خرید مرغ و روغن بایستند تا شاید از سهمیه دولتی بهره‌مند شوند.
به لطف سیاست دولت و روش ابداعی‌شان برای کاهش فشار حداکثری و اداره کشور، مردم روزهایی را سپری می‌کنند که نه تنها خریدهای غیرضروری را حذف کرده‌اند بلکه برای تأمین هزینه خریدهای ضروری هم به مشکل اساسی خورده‌اند و اتفاقا امیدشان به دولت و مجلس است تا گره‌ای از مشکلاتشان
باز کنند.
ولی برخی مسئولان دولتی که این روزها بیشتر از قبل درگیر دعواهای سیاسی هستند نه تنها کار چندانی برای رفع افتضاح پیش آمده در بازار کالاهای اساسی و... انجام نمی‌دهند بلکه در مقام دفاع از عملکردشان ایستاده و ادعا می‌کنند که کاری کرده‌اند که مردم در هیچ صفی نمانند و فشارها را حس نکنند!اگر مروری داشته باشیم برقیمت کالاهایی که در پی افزایش قیمت ارز از سفره مردم پرکشیدند به گوشت و مرغ، روغن، میوه و... می‌رسیم.
مثلا درحالی که مشکل روغن جامد در یک‌سال گذشته حل نشده بلکه حداقل از یکی دوماه گذشته مشکل دسترسی به روغن مایع هم سخت شده است. در بازار مرغ هم که افتضاح مدیریتی حداقل در یک‌سال گذشته وجود داشته و موجب شده تا قیمت مرغ زیر سایه نظارت ستاد تنظیم بازار بعضا به 30 هزار تومان برسد! و مردم به ناچار در صف‌های طولانی فروش مرغ دولتی بایستند!
این وضعیت در بازار لبنیات،‌ تخم مرغ، میوه و سبزیجات و... هم وجود دارد و نکته مهم اینجاست که اغلب متولیان این بازارها علت گرانی‌ها را گرانی ارز می‌دانند و می‌گویند با گران شدن قیمت دلار بازار تمام کالاها بهم ریخته است.
البته که دولت محترم هم می‌داند که گرانی دلار به معنی گرانی تمام کالاها و خدمات است ولی آیا پوشش کسری بودجه از محل نرخ ارز اثرات مثبتی برای دولت داشته یا نه؟
منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما