شناسهٔ خبر: 45977034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بازگشت به صحنه سیاست

دونالد ترامپ ۳۸ روز پس از خروج جنجالی از کاخ سفید در کسوت ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، نخستین سخنرانی خود را در کنفرانس سالانه «کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کاری» (CPAC) ایراد کرد. او در نخستین حضور سیاسی خود پس از ترک کاخ سفید، کاندیداتوری مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری را منتفی ندانست. ترامپ نخستین ماه زمامداری جو بایدن را فاجعه خواند و او را متهم کرد کشور را به ورطه کمونیسم می‌کشاند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز: سخنرانی دونالد ترامپ تهدیدی علیه منتقدان خود در داخل حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود. او وعده داده که با حمایت از رقبای منتقدانش در رقابت‌های درون‌حزبی آنها را از صحنه سیاسی حذف خواهد کرد. رییس‌جمهوری پیشین آمریکا که امکان ارتباط‌گیری با ده‌ها میلیون هوادار خود از طریق شبکه‌های اجتماعی را از دست داده است برای کسب نامزدی جمهوریخواهان در سال ۲۰۲۴ علاوه بر پیروزی حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ به حذف منتقدانش در داخل حزب در جریان رقابت‌های مقدماتی نیز نیاز خواهد داشت.

چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری ایالات متحده که در «کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کار» (CPAC) در فلوریدا حضور یافته بود به طور تلویحی از احتمال نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ سخن گفت. او ضمن انتقاد از جو بایدن جانشین خود در کاخ سفید تلاش کرد منتقدانش در داخل حزب جمهوریخواه را به حاشیه براند.

دونالد ترامپ ضمن نام بردن از ۱۰ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان و هفت سناتور این حزب که به دومین طرح استیضاح او رای مثبت دادند، خواستار حذف آنها از صحنه سیاسی شد. لیز چنی سومین مقام ارشد حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان یکی از سیاستمدارانی بود که به دومین استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد. او همچنین چند روز پیش خواستار عدم نقش‌آفرینی دونالد ترامپ در آینده سیاسی آمریکا و حزب جمهوریخواه شده بود.

دونالد ترامپ ضمن کم‌اهمیت جلوه دادن اختلاف‌های درونی حزب جمهوریخواه تاکید کرد که یک سوی اختلاف‌های کنونی چند نفر از سیاستمداران در واشنگتن و در طرف دیگر بقیه در سراسر کشور قرار دارند. چهل و پنجمین رییس‌جمهوری ایالات متحده پیش از این از احتمال تاسیس یک حزب جدید سخن گفته بود. او با این حال چنین احتمالی را در جریان سخنرانی خود منتفی دانست. او گفت که حزب جدید تاسیس نخواهد کرد.

دونالد ترامپ ۷۴ ساله در بخشی از سخنرانی خود گفت که جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ کنترل مجلس نمایندگان و مجلس سنا را از دموکرات‌ها بازپس خواهند گرفت. او در ادامه ضمن تاکید بر پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ گفت: «حالا او چه کسی خواهد بود؟ چه کسی؟ شاید تصمیم گرفتم برای سومین بار هم دموکرات‌ها را شکست بدهم.»

این در حالی است که هفته پیش رسانه‌ها از احتمال تشکیل یک حزب مستقل توسط ترامپ خبر داده بودند. او در این باره گفت که چنین چیزی صحت ندارد و بخشی از اخبار کذبی است که رسانه‌ها منتشر می‌کنند.

ترامپ بخش زیادی از سخنرانی خود را به انتقاد و حمله به دولت جو بایدن اختصاص داد. او گفت که دولت بایدن در نخستین ماه حکومت خود سیاست‌های مخربی را در پیش گرفته است. او دولت بایدن را دولت ضدکار، ضدخانواده، ضدمرزها، ضدانرژی، ضدزنان و ضددانش خوانده و گفته است که بایدن آمریکا را به ورطه کمونیسم می‌کشاند.

نشست محافظه‌کاران آمریکا؛ اتکا به ترامپ، تداوم اختلاف

محافظه‌کاران آمریکا در اورلاندوی فلوریدا گرد هم آمدند تا بار دیگر این حزب را که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان و شورش ۱۷ دی‌ماه در وضعیت بغرنجی قرار گرفته بود، نجات دهند؛ حزبی که پیش از این اجتماع، زمزمه تفرقه و جدایی برخی اعضای آن همچون دونالد ترامپ شنیده و گفته می‌شد قرار است حزب سومی را ایجاد کند اما رفتار جمهوریخواهان در خلال استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و دادگاه وی در مجلس سنا، نشان داد که این حزب بیش از همیشه به شخص ترامپ وابسته شده است و اگر او را از دست بدهند، با توجه به پایگاه و آرای مردمی وی، ممکن نیست دیگر بتوانند در رقابت‌ها بر حریف دموکرات غلبه کنند.

در این چند روز نشست محافظه‌کاران، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان جمهوریخواه و همچنین برخی صاحبان صنایع که حامیان مالی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بودند، سخنرانی کردند.

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق، سارا ‌هاکابی سندرز سخنگوی پیشین کاخ سفید، تام کاتن و تد کروز سناتورهای جمهوریخواه، جیم جوردن حامی سرسخت ترامپ در مجلس نمایندگان، واین لاپیئر معاون رییس اجرایی انجمن ملی سلاح (ان‌آر‌ای)، لری کودلو مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید در دولت ترامپ، برخی از چهره‌های مشهور در این نشست بودند.

اما نشست امسال غایبان خاصی هم داشت. مایک پنس معاون ترامپ که در اواخر انتخابات و شورش کنگره دچار اختلاف جدی با ترامپ شد، نیکی هیلی یکی از چهره‌هایی که پیش از این برای انتخابات ۲۰۲۴ مطرح شده بود، میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا که ترامپ را مسوول حادثه ۱۷ دی‌ماه می‌دانست، از مهم‌ترین چهره‌های غایب بودند. مارکو روبیو سناتور حامی ترامپ هم بهانه مشکل خانوادگی را مطرح کرد و از حضور در این نشست، انصراف داد.

تمرکز بر مبارزه با چین، ادامه سیاست اول آمریکای ترامپ، مبارزه با دولت دموکرات بایدن با متهم کردن وی به تبعیت از دستور کار جریان چپ، تمرکز بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ۲۰۲۲ و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، دستور کار اصلی حزب جمهوریخواه را نشان داد.

تاکید بر وحدت این حزب و بازگشت ترامپ به صحنه عمومی، نزدیک به ۴۰ روز پس از خروج از کاخ سفید، عزم این حزب برای پایان دادن به اختلافات و تلاش برای تصاحب حداقل یکی از مجالس کنگره را نشان می‌دهد. مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در این باره گفت: جنبش محافظه‌کاران با وجود برخی اختلافات که در ماه‌های اخیر خبرساز شد، زنده و سرحال است.

او افزود بسیار مطمئن است که حزب در ماه‌های آینده نیز به موفقیت خود ادامه خواهد داد و او بر یک انتخابات بزرگ، یک رقابت خوب در سال ۲۰۲۲ برای جمهوریخواهان حساب باز کرده است. پمپئو گفت: اختلافات شخصی همیشه وجود دارد اما هنوز هم شما در حال انجام یک ماموریت هستید، مجموعه‌ای از سیاست‌ها مهم هستند و راهی برای همکاری با یکدیگر پیدا می‌کنید. من بسیار مطمئن هستم که جنبش محافظه‌کار ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامحزب جمهوریخواه پ هم که آخرین سخنران این کنفرانس در سال ۲۰۲۱ بود، بر این نکته تاکید کرد که حزب سومی را ایجاد نخواهد کرد و حزب جمهوریخواه قوی‌تر از گذشته فعالیت خواهد کرد تا در مجلس نمایندگان، سنا و ریاست‌جمهوری پیروز شود.

او بر وحدت جمهوریخواهان تاکید کرد اما در این سخنرانی مک‌کانل را مدیون خود نشان داد که تنها با حمایتش توانسته به سنا راه یابد، اسامی ۱۰ عضو مجلس نمایندگان و هفت سناتور جمهوریخواهی که به نفع استیضاح وی رای داده بودند را خواند تا حضار انزجار خود را به آنها نشان دهند و از رهبری با هوش، توانا و سختکوش برای حزب سخن گفت.

ترامپ از حضور خود برای رقابت‌های آتی سخنی نگفت اما مدعی شد شاید تصمیم بگیرد که برای سومین بار دموکرات‌ها را شکست دهد. او اظهار کرد مایل است ببیند چه کسی از طرف جمهوریخواهان نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود و این را چند بار تکرار کرد.

او به شکل‌های مختلف، تقلب در انتخابات را تکرار و حملات زیادی را متوجه جو بایدن کرد و دولت او را بدترین دولت تاریخ مدرن آمریکا دانست. ترامپ در عین حال از طرفداران خود خواست به تیم او کمک مالی داشته باشند و گفت: جنبش ما از اکنون شروع می‌شود و روزهای درخشان پیش روی آنهاست اما به شرطی که ما به جلو حرکت کنند. وی افزود: ماه نخست جو بایدن فاجعه‌بار بوده است و این به شما بستگی دارد که برخیزید و آمریکا را نجات دهید.

نظرسنجی‌هایی که در خلال این نشست‌ها انجام شد هم گویای آن است که ۳۲ درصد حضار با نامزدی دوباره ترامپ مخالف بودند اما ۹۵ درصد گفتند که حزب جمهوریخواه سیاست‌ها و دستور کار ترامپ را پیش ببرد. اعلام نکردن نامزدی ترامپ برای انتخابات آتی، برگزاری نظرسنجی در این خصوص و کسب رتبه سومی فرزند وی برای نامزدهای جمهوریخواه به جز شخص ترامپ، گویای آن است که حزب جمهوریخواه هنوز در وضعیت ثبات برای تصمیم‌گیری نیست و باید شرایط را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهند هرچند هدف اصلی آنها برای شکست دموکرات‌ها، قطعی است.

در این میان برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت آمریکا در توئیتی در مورد کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران آمریکا نوشت: متاسفانه حزب جمهوریخواه به دموکراسی پشت کرده و به یک حزب اقتدارگرا تبدیل شده، (حزبی که) آرا را سرکوب می‌کند و مشوق دروغ‌های بزرگ و تئوری‌های توطئه است. سندرز در ادامه این توئیت آورد: آمریکایی‌های بسیاری برای دفاع از سبک دموکراتیک زندگی ما جنگیده و جان باخته‌اند. ما نمی‌توانیم در قبال آنها کوتاهی کنیم و این کار را نخواهیم کرد.

به دنبال احیای اعتبار از دست رفته

حال باید دید که این کنفرانس تا چه حد می‌تواند به احیای اعتبار از دست رفته ترامپ و حزب جمهوریخواه کمک کند. ترامپ یکشنبه گذشته به کانون توجهات بازگشت و به محافظه‌کاران مشتاق گفت که ممکن است برای سال ۲۰۲۴ نامزد انتخابات شود. بدین ترتیب وی تلاش کرد تسلط خود بر حزب جمهوریخواه را که از مدار قدرت خارج شده است، بار دیگر اعلام کند.

این مرد ۷۴ ساله در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران از مسائلی سخن گفت که از قبل انتظار آن می‌رفت. او در عین حال جمعیت حاضر را بر آن داشت تا حدس بزنند که آیا بار دیگر در گود رقابت با جو بایدن قرار می‌گیرد یا نه. ترامپ که از توئیتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی منع شده، از زمان ترک کاخ سفید در اقامتگاه خود در فلوریدا، خارج از کانون توجه قرار داشته است.

وی اما در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران با تشویق طولانی‌مدت وفاداران روبه‌رو شد؛ افرادی که اکثرشان با وجود همه‌گیری کووید۱۹، بدون ماسک در این مراسم حضور داشتند.

احزاب سیاسی آمریکا معمولا پس از یک رشته اموری چون مواردی که جمهوریخواهان در چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ به چشم دیدند، با تسویه‌حساب‌هایی روبه‌رو می‌شوند. در مورد حزب جمهوریخواه این مساله شامل از دست دادن کاخ سفید، سنا و مجلس نمایندگان آمریکاست.

حزب جمهوریخواه همچنین به واسطه دروغ‌های مکرر ترامپ در مورد شکستش در انتخابات، استیضاح وی به دلیل تحریک حمله به کنگره و اختلافاتی که اقداماتش بین جمهوریخواهان و پوپولیست‌های طرفدار ترامپ ایجاد کرده، انگشت‌نما شده است. اما این حزب به جای رهایی از شر این رهبر دردسرساز و ترسیم مسیری جدید، همچنان او را گزینه‌ای برای حفظ قدرتش در آینده تلقی می‌کند. این برداشتی است که مشوق او بوده و باعث شده وی خود را شخصیت بانفوذ و انتقام‌جوی جمهوریخواهان در نظر گیرد.

دست‌کم در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران آمریکا، اشتیاق برای ترامپ تا حد زیادی بالا بود. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس در کنار مجسمه درخشان و طلایی رییس‌جمهوری سابق قرار می‌گرفتند و هر زمان که از او تعریف و تمجید می‌شد، صدای فریاد و هورا بلند می‌شد.

طبق یک نظرسنجی که در این کنفرانس انجام و قبل از سخنرانی ترامپ منتشر شد، تقریبا هفت نفر از هر ۱۰ پرسش‌شونده گفتند خواستار بازگشت مجدد او هستند. همچنین در مورد موضوع هدایت آینده حزب جمهوریخواه، حمایت از ترامپیسم بالا بود به طوری که ۹۵ درصد از پرسش‌شوندگان از تمایل به ادامه سیاست و برنامه‌های ترامپ دم زدند.

زمانی که در نظرسنجی در مورد نامزد دلخواه‌شان برای سال ۲۰۲۴ پرسیده شد، ۵۵ درصد ترامپ را انتخاب کردند و ۲۱ درصد به ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و میزبان بالفعل کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران رای دادند.

در همین حال کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران، یک چیز را به طور آشکار نشان داد؛ اینکه حزب جمهوریخواه همچنان حزب ترامپ است. هرچند ترامپ پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را از دست داد اما شرکت‌کنندگان در این کنفرانس همچنان دور او می‌گشتند. در واقع دیدگاه‌های ضدترامپی، غایب این کنفرانس بود. با توجه به مرکزیت توجهات در این کنفرانس بر ترامپ، اجتماع محافظه‌کاران تا حد قابل توجهی هر گونه دیدگاه مخالف با رییس‌جمهوری سابق را دور انداخت.

تنها سه درصد از افرادی که در نظرسنجی یادشده شرکت کردند، گفتند حزب جمهوریخواه باید توجهش را از ترامپ برگیرد و دو درصد نیز در این زمینه ابراز عدم اطمینان کردند. کنفرانس امسال اقدام سیاسی محافظه‌کاران نشان داد که ترامپیسم در مرکز حزب جمهوریخواه باقی است. رییس‌جمهوری سابق، ترامپیسم را به عنوان یک فلسفه محافظه‌کارانه مطرح کرد که مرزهای قوی و محافظه‌کاری مالی و فرهنگی را ارتقا می‌بخشد.

نظر شما