شناسهٔ خبر: 45976957 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق از ادامه عملیات نظامی ترکیه در خاک این کشور ابراز نگرانی کرد

تهران - ایرنا - نخست وزیر عراق درباره نگرانی اش در خصوص ادامه عملیات نظامی ترکیه در عراق گفت: ما از هر چیزی که حاکمیت و منافع ما را تحت تاثیر قرار دهد، نگران هستیم.  

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، « مصطفی الکاظمی » روز دوشنبه در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای « الشرق الاوسط » چاپ لندن که به عربستان سعودی نزدیک است، افزود: آنچه می تواند نگرانی ما را برطرف کند روابط خوب با همسایه خود ترکیه و رغبت به همکاری مفید برای حل هر مشکلی است که مانع توسعه و تقویت روابط بین بغداد و آنکارا در هر سطح می شود.

وی افزود: بر ما پوشیده نیست که رئیس جمهوری ترکیه به یک رغبت جدی برای از بین بردن هر گونه نگرانی که ممکن است بر روابط مشترک ما تأثیر بگذارد توجه دارد و من شخصاً آن را احساس کردم و برای من یک عامل اطمینان بخش است. 

نخست وزیر عراق درباره سفر پاپ به این کشور که قرار است جمعه هفته آینده انجام شود، اظهار داشت: این دیدار برای مردم عراق با همه مولفه ها، رموز و مفهوم آن به معنای درک و حمایت پاپ از رویکرد تسامح، مشارکت ملی و پیوندهای شهروندی در بین همه عراقی ها صرف نظر از مذهب، فرقه، وابستگی و هویت های فرعی در چارچوب کشوری که همه را در بر می گیرد، است.

الکاظمی افزود: دیدار به معنای دقیق‌تر، اقدامی از سوی پاپ برای برجسته کردن وضعیت عراق که در طول تاریخ به عنوان سرزمین تمدن ها و میراث بشری، مهد ادیان الهی که ارزش های معرفتی و فرهنگی و اکتشافات را  غنی سازی کرده است و در پیشرفت، توسعه و اکتشافات در زمینه های مختلف پیشرو بوده است، می باشد.

وی درباره دیدار پاپ با آیت الله علی سیستانی مرجع عالیرتبه شیعه در جریان سفر به عراق گفت: همزیستی بین جامعه تشکیل دهنده عراق با بازگویی نیاز ندارد و به رغم برخی مسیرهای منفی ناگوار که برای همه منعکس شده، این دیدار از سوی ایشان تاکیدی بر تجربه همزیستی بین مسیحیان، مسلمانان، ادیان و سایر فرقه ها در عراق به عنوان یک واقعیت زنده و تاریخی است.

وی افزود: این دیدار برای برجسته کردن پیامدها و تعمیم موارد مثبت آن انجام می شود.

نخست ویر عراق درباره تلاش های دولت این کشور برای دور نگه داشتن رویارویی نظامی ایران و آمریکا در دوره ترامپ گفت: ما به طور مکرر و با دقت تلاش کردیم تا عراق به عنوان نقطه آغازین تهاجم به عرصه درگیری به نیابت از دیگران تبدیل نشود و این یک سیاست ثابت ما است که مشتاقیم آن را حفظ کنیم و در رویکردهایمان و جهت گیری هایمان آن اجرا کردیم و در آن زمان روابط مثبت و متعادل خود را با همه در جهتی به کار گرفتیم که تنش ها در منطقه را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری درباره عراق فقط در اختیار عراقی ها است و درک منطقه ای و بین المللی از نقش و وزن عراق وجود دارد و مردم آن دخالت در امور داخلی را نمی پذیرند، افزود: ما به همه گفتیم که عراق میدان بازی نیست، پس یک عراق قدرتمند و منسجم عامل مفیدی برای پایداری امنیت، صلح و همکاری در منطقه و جهان خواهد بود.

الکاظمی ادامه داد: تلاش برای تضعیف عراق و حذف آن از معادلات بین المللی و منطقه ای یا محدود کردن نقش آن، عواقب و پیامدهای ناگواری برای همه خواهد داشت.

وی افزود: گرچه جهان به داعش به عنوان یک تهدید مرگبار بین المللی نگاه می کرد اما این عراقی های حاضر در صحنه بودند که با این خطر مواجه شدند و با کمک برادران، همسایگان و دوستان خود این گروه تروریستی را شکست دادند.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: تمام ساختارهای دستگاه‌های اطلاعاتی و نیروهای مسلح ما اخیراً توانسته اند تحرکات داعش، باندها، رهبران و مخفیگاه های سری آنها را رصد و کشف و این گروه های تروریستی را محاصره و از بین ببرند.

وی در خصوص وضعیت سوریه و تاثیرات آن بر عراق نیز گفت: ما از گذشته تاکنون خیر سوریه را به سود خود دانسته ایم و آنچه به مردم سوریه ضربه بزند به مردم ما و منافع عراق ضربه می زد زیرا آنچه در سوریه اتفاق بیافتد خواه ناخواه در پیرامون آن به خصوص عراق تاثیر گذار است. 

الکاظمی افزود: ما در حالی که به دنبال یافتن راه حل های مناسب برای کشور دوست سوریه هستیم فکر می کنیم این مساله مربوط به سوریه است و مردم سوریه شایستگی آن را دارند که از حمایت و همبستگی ما برخوردار باشند.

وی ادامه داد: خطر گروه تروریستی « داعش » که در مرزهای ما با سوریه در حال مخفی کردن خود است، تهدیدی برای دو کشور و مردم ما محسوب می شود و این همان چیزی است که توجه ما را در سطح روابط بین ما جلب کرده است

نخست وزیر عراق افزود: برای ما مهم است که تلاش های سوریه و عراق برای شکست داعش و انحلال موجودیت آن ترکیب شود.

وی درباره روابط فعلی بغداد و بیروت نیز گفت: روابط ما با برادرانمان در لبنان خوب و امیدوار کننده است. ما با آنها ارتباط داریم و ضمن همدردی با آنها برای غلبه بر بحران پیش روی آنها با جامعه بین المللی در تأمین هر چیزی که از بار بحران اقتصادی شهروندان لبنانی بکاهد، همکاری می کنیم و در حد بضاعت و حدی که شرایط اجازه دهد به برادران خود در لبنان کمک می کنیم.

نخست وزیر عراق در خصوص رابطه اش با برهم صالح رئیس جمهور این کشور اظهار داشت: ما با برهم صالح رئیس جمهوری رابطه نزدیک داریم و درباره بحران ها و راه های حل آنها جلسات مشترک زیادی را برگزار کرده ایم. این رابطه خوب به انعکاس همکاری با ریاست جمهوری برای مردم کمک می کند و گسستی که متأسفانه قبلاً حاکم بود را از بین می برد.

وی درباره بهبود روابط با عربستان در سطوح مختلف گفت: ما برای برقراری بهترین روابط اعراب، همسایگان و کشورهای مختلف جهان مشتاق هستیم. ما با عربستان تاریخ ، فرهنگ و منافع مشترک داریم و رابطه برادرانه ای با این کشور برقرار کرده ایم .

الکاظمی ادامه داد: ما احساس می کنیم روابط بین دو کشور توسعه یافته است و ما افزایش همکاری در زمینه مبادلات تجاری و سرمایه گذاری و سایر زمینه های حیاتی را احساس می کنیم.

وی افزود: دیدارهای مستمر بین مقامات دو کشور انجام می شود و من با « محمد بن سلمان بن عبدالعزیز » ولیعهد عربستان از  طریق ویدئو کنفرانس جلسه موفقیت آمیز شورای هماهنگی عراق و عربستان را برگزار کردم و ما دائماً در حال برقراری ارتباط هستیم و هیچ مشکلی بین ما وجود ندارد.

نظر شما