شناسهٔ خبر: 45976898 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شناخت کافی از همدیگر نداریم

تهران- ایرنا- رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به فرهنگ و میراث مشترک کشورهای منطقه اکو و جدا نبودن فرهنگ فارسی، ایرانی، تاجیک، ازبکی و ترکی،‌تاکید کرد: میراث گران‌بهایی داریم اما براثر عواملی، مرزهای کشورها، رفت و آمدهای کم، امروز ما مردمانی هستیم که از همدیگر به قدر کافی شناخت نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش دوشنبه شب گروه فرهنگی ایرنا، رئیس تاجیکستانی موسسه فرهنگی اکو در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی درباره فعالیت‌های فرهنگی ترکیه اظهار داشت: در این بابت باید بگویم، ترکیه و دیگر کشورهای ترک زبان منطقه اکو، کشورهایی هستند که میراث گرانبهای منطقه را می‌توان در آنها جست و جو کرد. ترکیه هم به عنوان کشوری که موسس سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است در برنامه‌ریزی‌ها جای خاصی دارد. نمی‌توانیم تصور کنیم فرهنگ منطقه بدون ترکیه کامل باشد.

سرور بختی با بیان اینکه فرهنگ و هنر ترکیه را جزء جدانشدنی میراث مشترک خودمان می‌دانیم، ادامه داد: خیلی خوشحال هستیم که ترکیه در مسیر فعالیت‌های فرهنگی خیلی پیشگام است. امیدوار هستیم در آینده نزدیک این فعالیت‌ها را بیشتر ببینیم.

وی از عدم شناخت ملت‌های منطقه اکو از فرهنگ و رسوم یکدیگر ابراز تاسف و تصریح کرد: با وجود اینکه عالمان و فرهنگیان ما می‌دانند کشورهای منطقه اکو دارای فرهنگ و میراث مشترک هستند ما نمی‌توانیم فرهنگ فارسی، ایرانی، تاجیک، ازبکی و ترکی را از هم جدا کنیم. ما در طول تاریخ به هم وصل بودیم. همدیگر را کامل‌تر می‌کردیم. از همدیگر یاد می‌گرفتیم. این بود که توانستیم میراث بی‌نظیری را به بشریت پیشنهاد کنیم. در حقیقت ما میراث گرانبهایی داریم. این افتخار ملت‌های ما است اما متاسفانه بر اثر عامل‌های گوناگون، مرزهای بین کشورها و رفت و آمدهای کم بین کشورها، ما مردمانی هستیم که از همدیگر به قدر کافی شناخت نداریم.

بختی ادامه داد: بسیاری از مردم نمی‌دانند ما مشترک هستیم، ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم. مردمان ما نمی‌دانند چه شعرایی از افغانستان هستند. حتی نوروز که در ۱۰ کشور به صورت رسمی جشن گرفته می‌شود، مردمان ما نمی دانند نوروز در همه کشورهای منطقه اکو عیدی پسندیده است فکر می‌کنند فقط در کشور خودشان است. این  ضعفی است که امروز داریم و باید بیشتر کوشش کنیم تا مردمان توسط برنامه‌های هنری بیشتر از همدیگر خبر داشته باشند. اگر مردمان ملل ما این را درک کنند که یک تاریخ، یک فرهنگ و یک ریشه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که موسسه فرهنگی اکو برای نزدیک‌تر کردن مردم ملل منطقه چه کاری انجام می‌دهد، گفت: موسسه فرهنگی اکو رسالتش این است. موسسان سازمان به این نتیجه رسیده بودند که اگر بخواهیم روابط اقتصادی کشورهای منطقه به خوبی صورت بگیرد باید مردمان خودمان را نزدیک کنیم. چطور می‌شود حسن اعتماد را بین مردم برگرداند؟ تنها از راه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی درباره نقش ترکیه در ایجاد وحدت و اتحاد بین کشورهای منطقه اکو توضیح داد: نقش ترکیه خیلی بزرگ است. ترکیه به حیث اینکه کشور فرهنگی با تاریخ غنی است می‌تواند نقش ارزنده و بارزی را داشته باشد. با استفاده از این فرصت جانب ترکیه را برای فعال‌تر بودن با موسسه فرهنگی اکو دعوت می‌کنیم. نبودن ترکیه تاثیر منفی دارد. ما بدون ترکیه و فرهنگیانش کامل نیستیم. می‌خواهیم بیشتر همکاری داشته باشیم.

بختی همچنین نقش موسسه فرهنگی آموزشی یونس امره ترکیه را بسیار پررنگ دانست و گفت: موسسه فرهنگی آموزشی یونس امره ترکیه در منطقه ما به لحاظ فرهنگی و آموزشی، مرکزی بزرگی است. در ایران و دیگر کشورها فعال است. با برگزاری مراسم‌ها و کارگاه‌های آموزشی رسالتی بر دوش دارند و برای منطقه مهم است. آشنایی دوستی و صلح و وحدت برای منطقه به وجود می آورند. اتفاقا با رئیس این موسسه در تهران جلسه‌ای داشتیم و تمام مسیرهای فعالیت و همکاری‌های مشترک را بررسی کردیم.

رئیس تاجیک موسسه فرهنگی اکو در خصوص تاثیرات کرونا بر فرهنگ و همگرایی فرهنگی کشورهای منطقه توضیح داد: کرونا یک پدیده منفی بود که در زندگانی تمام جامعه بشر روی داد و تاثیرات بزرگی در ساحت زندگی بشر گذاشت. نمی‌دانیم این پیامدها را چند سال دیگر پشت سر خواهیم گذاشت. در حوزه فرهنگی و اجتماعی ضربه شدید زد. بسیاری هنرمندان امکان برگزاری مراسم‌های فرهنگی را از دست دادند و شرایط مالی آنها هم بد شد. در موسسه شعاری را طراحی کردیم «ما برابر کرونا نباید مغلوب شویم». باید فعال‌تر شویم و از امکانات فضای مجازی استفاده کنیم. در این یک سال کارهای زیادی را انجام دادیم. تمام فعالیت را به فضای مجازی انتقال دادیم. با استفاده از گالری موسسه نمایشگاه مجازی تاسیس کردیم. تقریبا تمام فعالیت‌ها را در این فضا انجام می‌دهیم.

وی درباره ارزیابی رفتار دولت‌های منطقه اکو در حمایت از هنرمندان توضیح داد: چیزی که ما مشاهده کردیم تقریبا تمام دولت‌های منطقه اقداماتی را به کار گرفتند تا از فرهنگیان کشورشان حمایت کنند. البته نه تنها فرهنگیان بلکه تمام اقشار آسیب‌پذیر از سوی دولت‌ها حمایت شدند. بسیار خوشحالیم که از اهالی فرهنگ و هنر نیز حمایت شود.

نظر شما