شناسهٔ خبر: 45975939 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

سازمان بورس مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی شد

مجلس، سازمان بورس و اوراق بهادار را مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی منتشره دولت نزد بانک مرکزی کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند‌های (م)، (ن) و (س) تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

در بند (م) تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم و در راستای اجرای عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال وثیقه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل خط اعتباری و اضافه برداشت را توثیق به اوراق مالی اسلامی منتشره دولت نماید. بدهی ایجادشده بابت ساماندهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و خطوط اعتباری تکلیفی با مصوبه شورای پول و اعتبار از شمول این بند مستثنی است. سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی منتشره دولت نزد بانک مرکزی است.

همچنین در بند (ن) این تبصره آمده است: ایجاد طلب جدید از دولت در صورتی مجاز است که از قبل مجوز آن در قالب مبادله موافقتنامه و یا تعهد و تضمین آن با مبنای قانونی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شده باشد.

بر اساس بند (س) این تبصره مرجع رسیدگی و تأیید بدهی‌ها و مطالبات موضوع بند (و) این تبصره و بدهی‌ها و مطالبات موضوع بند (پ) ماده (۱) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود.

نظر شما