شناسهٔ خبر: 45975364 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

در جریان بررسی بودجه تصویب شد؛

مجوز اعطای تسهیلات تا سقف سه میلیارد دلار به بانک‌های تجاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک‌های تخصصی و تجاری اجازه دادند با رعایت مقررات شورای پول و اعتبار تا مبلغ سه میلیارد دلار در طرح‌های نفت و گاز، توسعه‌ای و زیر بنایی و صنایع تبدیلی و کشاورزی مشارکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه با رای موافق به بند (الف) و ردیف های یک، ۲ و ۳ تبصره ۴ به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه دادند در سال ۱۴۰۰ از محل منابع در اختیار نسبت به مشارکت و یا اعطای تسهیلات ارزی- ریالی  اقدام کند.

 این بانکها می توانند با رعایت مقررات شورای پول و اعتبار تا مبلغ سه میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین‌ مشترک برای افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای میادین قدیمی و جمع‌آوری گازهای همراه بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها اعطا کنند.

 این بانکها از این منابع می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی سازمان‌های توسعه‌ای بخش صنعت و معدن و بخش برق و منابع آب با مشارکت حداقل پنجاه ‌و یک‌ درصدی بخشهای خصوصی و تعاونی با اولویت مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته براساس مزیت‌های منطقه‌ای مشارکت کنند.

این تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و بسیج سازندگی برای طرح‌های صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی و صنایع پتروشیمی، تسهیلات طرح‌های صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، با اولویت بهسازی و نوسازی واحدهای فعلی، طرح های آب و فاضلاب کل کشور و استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان، احداث واحدهای جدید در نواحی روستایی و عشایری و در کنار قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و مناطقی که قابلیت کشت پاییزه دارند، اعطا می‌شود.

 در ­جزء الحاقی این تبصره سرمایه­ گذاران بخش­‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای طرح‌های زیربنایی راه نظیر آزاد راهها و بزرگ راهها و راه های اصلی نیز مشمول دریافت تسهیلات می شوند.

نظر شما