شناسهٔ خبر: 45973429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعطای نشان افتخار «قهرمان ملی تالاب‌ها» به مدیرکل محیط زیست گلستان

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛ نشان افتخار و ارزنده «قهرمان ملی تالاب‌ها» را به محمدرضا کنعانی مدیرکل محیط زیست استان گلستان اعطاء کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از محیط زیست استان گلستان، جشنواره و همایش بین‌المللی روز جهانی تالاب‌ها و پنجاهمین سالروز تاسیس و تصویب کنوانسیون رامسر «کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر»، صحنه‌ای درخور و عرصه‌ای برای ثبت شایستگی‌ها و افتخارات محیط زیست گلستان بود.

همایش بین المللی یاد شده به منظور گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها و پنجاهمین سالروز تاسیس و تصویب برنامه‌های اجرایی و اقدام مشترک بیش از 171 کشور عضو در 250 میلیون هکتار از اراضی تالابی جهان، در سازمان حفاظت محیط زیست کشور و با حضور جهانگیری و کلانتری معاونین رییس جمهور، ارتباط تصویری ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از مقامات و مسوولان دولت و سایر کشورهای عضو کنوانسیون رامسر و نماینده سازمان ملل متحد و ... با شعار جهانی «پیوند ناگسستنی آب، تالاب و زندگی، در 28 بهمن امسال برگزار شد.

 

در همایش یاد شده پیش‌بینی سخنرانی و ارسال پیام‌های روسای دولت‌های عضو و انتظارات جوامع بین‌المللی در حفاظت و صیانت از عرصه‌های تالابی و ضرورت‌های حفاظت به منظور جلوگیری از ایجاد کانون‌های ریزگرد و گرد و غبار و کاهش تنوع زیستی و ... به تفصیل و صریح بیان شد و ضمن بررسی فعالیت‌های گسترده اقدامات فنی و ارائه گزارشی مستند از برنامه‌های موفق اجرایی در برنامه حفاظت از تالاب‌های کشور، از محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بدلیل تلاش‌های مستمر و دامنه‌دار در امر حفاظت، پایداری و احیای تالاب‌های استان گلستان، به عنوان مدیرکل نمونه در این همایش بین‌المللی قدردانی شد و نشان افتخار و ارزنده قهرمان ملی تالاب‌ها و لوح تقدیر از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به ایشان اعطاء شد.

محمدرضا کنعانی موفقیت کسب شده را نتیجه هزاران ساعت برنامه‌ریزی مستمر و هدفمند تیمی کارشناسی و فنی و اجرایی به عنوان پشتوانه خود و پتانسیل استان دانسته که با بهره‌گیری از توان فنی متخصصین و مشاورین تراز اول کشور در تدوین برنامه‌ها و پرژه‌ها و نظارت شبانه‌روزی بر اجرای بهینه در ایجاد حداکثر بهره‌وری در تحقق خواسته‌ها توانست در طول یکسال گذشته ضمن ایجاد همگرایی و همکاری بین قوای مجریه «دوایر دولتی» و قانونگذاری «نمایندگان مجلس شورای اسلامی» و بین دستگاهی در سطوح ملی و استانی با سایر ادارتی چون؛ استانداری گلستان، سازمان برنامه و بودجه، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای، شیلات و دستگاه‌های اطلاعات و امنیت و... زمینه‌ساز تحولی شگرف در مدیریت نوین تالاب‌های استان شد و گامی موثر و مفید در کاهش اثرات مخرب محیطی ناشی از سیلاب سال 1398 و کاهش تراز و پسروی دریای خزر و لایروبی کانال‌های ارتباطی خلیج گرگان، در استان گلستان را فراهم کرد.

چالش‌های احصاء شده در راستای شکل‌گیری رویکرد مدیریتی موفق اتخاذ شده به شرح ذیل است

اثرات کاهش کمیت منابع آب استان و ایجاد کانون‌های ریزگرد در پهنه شمالی استان، اثرات کاهش کیفیت منابع آب و ایجاد شرایط تغذیه گرایی تالاب‌ها و خلیج گرگان، جلوگیری از تصرفات و تغییر کاربری اراضی تالابی و اراضی مستحدث ساحلی استان.

رئوس فعالیت‌های انجام شده به ترتیب زیر تشریح شد

الف) تاسیس و راه‌اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گمیشان و محیط بانی صوفیکم و ترمیم چارت تشکیلاتی محیط بانی‌های آلاگل، صوفیکم و گمیشان به منظور افزایش سطح حفاظت از تالاب‌ها

ب) تصویربرداری هوایی با استفاده از پهباد و هواپیمای تک نفره از زیستگاه‌های آبی و خاکی خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی گمیشان برای بررسی میزان پسروی و زیست بوم‌های حادث شده ناشی از پسروی آب دریای خزر و احیاناً ثبت تصرفات و تخلفات حاشیه نشینان به اراضی مستحدث.

پ) نظارت بر روند اجرای مطالعات نجات خلیج گرگان، مصوب کارگروه ملی تالاب‌های کشور توسط مرکز ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی.

ت) اجرای مطالعات علاج بخشی، نجات و مدیریت تالاب بین‌المللی گمیشان با همکاری شرکت مهندسین مشاور آب خاک تهران.

ث) بررسی و مطالعه نیاز آبی تالاب بین‌المللی گمیشان بر اساس اقلیم بارندگی حوزه‌های بالادست و میزان نشتی، تبخیر و هدررفت آب از تالاب.

ج) انجام عملیات اجرایی لایروبی و بازسازی کانال‌های ورودی به تالاب‌های بین‌المللی گمیشان، آلاگل، آجی‌گل و آلماگل، آسیب دیده از سیلاب فروردین سال  ۱۳۹۸، اصلاح مسیر کانال ورودی تالاب بین‌المللی آجی‌گل غربی و ترمیم موقت شکاف‌های دیواره شمالی و جنوبی کانال خزر و اصلاح فرم دیواره‌ها جهت آبگیری تالاب گمیشان .

 چ) آبگیری تالاب گمیشان پس از سال‌ها خشکی، با انتقال آب مازاد زهکش آلاگل با ایجاد فیوزی فرعی بطول یک کیلومتر و ایجاد کانالی از محل اسکله قایقرانان بسمت غرب و بسترتالاب بین‌المللی گمیشان.

ح) شروع عملیات اجرایی لایروبی زهکش آلاگل با هدف جمع‌آوری و مدیریت سیلاب و سیلاب‌دشت‌های موجود و انتقال آب مازاد سایر زهکش‌ها به زهکش آلاگل.

خ) انجام مطالعات معیشت جایگزین و پایدار حاشیه‌نشینان تالاب های بین‌المللی آلاگل، آجی گل و آلماگل و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی جهت توانمندسازی حاشیه‌نشینان تالاب‌ها.

د) شروع عملیات اجرایی ۲۷ برنامه و گام اجرایی در مدیریت زیست بوم تالاب‌های بین‌المللی استان با مشارکت بخش خصوصی و دانشگاه‌های کشور.

ذ) شکل‌‌گیری شورای راهبری و مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله و شروع رفتار مسوولانه حاشیه‌نشینان خلیج گرگان.

ر) عملیات سرشماری و برآورد جمعیت پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی در تالاب‌ها و زیستگاههای آبی .

ز) شکل‌گیری شورای راهبری و مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله و شروع اقدامات مسوولانه مدیریت استان و حاشیه‌نشینان خلیج گرگان.

س) برنامه‌ریزی به منظور عملیات حفاظت از تالاب اینچه؛ شامل: اجرای برنامه‌های پایش و نظارت مستمر به منظور کاهش آلودگی و ترمیم دیواره‌های تالاب ناشی از تخریب‌ها.

 

کنعانی افزود: رویکردمان در مدیریت و تدوین برنامه احیاء، نجات و مدیریت تالاب به دنبال ایجاد حداکثری منافع مشترک دستگاه‌ها در تحقق تکالیف قانونی بوده و تلاش بر این است تا با تجمیع برنامه‌های مدیریت سرزمین، تالابی با حداکثر ویژگی‌های زیستی و غنی از زیست‌مندان داشته باشیم.

وی گفت: پروژه‌های پیش‌بینی شده جهت احیاء و مدیریت تالاب‌های بین‌المللی منطبق بر برنامه‌های مدیریت زیست بوم و با نگاه مشارکت حداکثری و بهره‌برداری خردمندانه ذینفعان از پهنه تالاب‌های بین‌المللی استان است.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان ابراز کرد: در طول دوره اجرای برنامه‌های پیش بینی شده و هدف‌گذاری شده قصد بر این است تا درقالب  یک برنامه زمانبندی شده و حداکثر بین ۵ تا ۷ سال، تمامی ویژگی‌های زیستی و قابلیت‌های بین‌المللی تالاب‌ها همچنان حفظ مانده و ارتقاء یابد.

کنعانی افزود: در حال حاضر و در پی قطع ارتباط هیدرولیکی و هیدرولوژیکی تالاب بین‌المللی گمیشان با پهنه آبی دریای خزر در کشورهای ایران و ترکمنستان، ناشی از ساخت کانال‌های آبرسانی مجتمع‌های میگو با ایجاد دیواره‌ها و سایر فعالیت‌های مخرب انسانی در زمان مدیریت سیلاب، احیاء و مدیریت تالاب بین المللی گمیشان در استان گلستان از یک اولویت دستگاهی به یک ضرورت منطقه‌ای تبدیل شده و جای دارد ضمن قدردانی از همه مدیران ارشد استانی و ملی، در سطح ملی با رویکرد و نگاه ویژه‌ای به آن پرداخته شود.

انتهای پیام/83001

 

نظر شما