شناسهٔ خبر: 45973376 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پرونده ایران قربانی بده‌بستان‌های سیاسی نشود

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه صدور هرگونه قطعنامه در حوزه تصمیم‌گیری اعضای شورای حکام است، تصریح کرد که هیچ اقدامی نباید کار بازرسان آژانس را تحت تاثیر قرار دهد و پرونده هسته‌ای ایران نباید قربانی بده‌بستان‌های سیاسی شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 به نقل از ایرنا، رافائل گروسی این مطلب را روز دوشنبه و در نشست خبری روز نخست نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به احتمال صدور هرگونه قطعنامه ضدایرانی در نشست این شورا مطرح کرد.

گروسی در نشستی با خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده پیرامون برنامه آمریکا برای صدور قطعنامه ضد ایرانی توضیح داد که این مساله در حوزه کاری اعضای شورا است و مدیر کل آژانس بی طرف است.
اعضا به گفته او درباره گزارش‌هایی که آژانس منتشر می‌کند با صدور بیانیه اعلام نظر می‌کنند. مدیرکل آژانس با این حال تصریح کرد: من از تمام اعضا می‌خواهم گفتگو‌های سازنده‌ای را داشته و کار آژانس را حفظ کنند. برای من این مساله مهم است.
وی با بیان اینکه پرونده ایران پیچیده و دارای جنبه‌های متفاوتی است، ابراز امیدواری کرد که به رغم دیدگاه‌های مختلف اعضای شورای حکام، کار بازرسی آژانس لطمه‌ای نبیند. «این مهم است».

پرونده هسته‌ای ایران نباید قربانی بده‌بستان‌های سیاسی شود

گروسی در ادامه گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد که پرونده هسته‌ای ایران نباید قربانی بده‌بستان‌های سیاسی شود.
وی افزود: همه می‌دانیم که در شرایط جدی قرار داریم و هر گام به جلو نباید به کار آژانس لطمه بزند. به همین خاطر است که به اعضای شورای حکام اعلام کردم فعالیت‌های نظارتی آژانس باید حفظ شود.

فعالیت‌های نظارتی آژانس نباید به عنوان اهرم فشار دیده شود
مدیرکل آژانس تصریح کرد: فعالیت‌های نظارتی آژانس نباید به عنوان اهرم فشار مورد مذاکره قرار گیرد. دیگران می‌توانند درباره مواضع خودشان بحث و بررسی کنند، اما چیزی که ما می‌گوییم این است که بازرسی‌های آژانس نه پاداش و نه جریمه است و هرگونه تدابیر سیاسی که صورت می‌گیرد نباید به فعالیت‌های آژانس لطمه‌ای وارد کند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که در پی تصمیم ایران در خصوص توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام، «اجرای پروتکل الحاقی را از دست دادیم و این یک خسارت بزرگی است».
گروسی درباره اهمیت پروتکل الحاقی هم توضیح داد که از ابتدای برجام ۱۷۰ دسترسی تکمیلی در چارچوب این پروتکل صورت گرفته است.
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد.
منابع خبری گزارش داده‌اند که دیپلمات‌های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران ۲۷ بهمن ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحویل آژانس داد. بر اساس بند ۶ این قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند.
ایران طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.
وزیر امور خارجه ایران پیش از آغاز نشست شورا، با بیان اینکه پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث بهم ریختگی شرایط کنونی می‌شود، تصریح کرد: توضیحات لازم را درباره این شرایط به همه اعضای شورای حکام داده‌ایم. امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکار‌هایی داریم.
گروسی در ادامه گفتگو با خبرنگاران شرایط موجود را پیچیده توصیف کرد و گفت: من باید کلماتم را با حساسیت انتخاب کنم. همانطور که گفتم موضع‌گیری اعضای شورای حکام مواضع ملی است. اما همه می‌دانیم که در شرایط جدی قرار داریم؛ لذا هر گام به جلو نباید به کار اژانس لطمه بزند.

نظر شما