شناسهٔ خبر: 45973042 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام خاموشی مطرح کرد؛

ایران، تنها برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن در عصر کرونا

حجت الاسلام خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اهداف سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، ایران را تنها کشوری دانست که با وجود کرونا، مسابقات قرآن خود را برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حمید مجیدی مهر، دبیر مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز یازدهم اسفندماه در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

این جلسه با قرائت قرآن توسط وحید خزاعی نفر اول مسابقات دانشجویان جهان اسلام آغاز شد و سپس حجت الاسلام خاموشی به بیان سخنانی پرداخت.

خاموشی ضمن خیر مقدم به خبرنگاران قرآنی گفت: سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را در بخش برادران در رشته‌های: قرائت، ترتیل و حفظ کل قرآن کریم و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش خواهران در رشته حفظ کل قرآن کریم و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش طلاب علوم دینی در رشته‌های: قرائت و تفسیر، ترتیل و تفسیر، حفظ کل و تفسیر، خطابه و تفسیر تخصصی و دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دومین دوره همایش بین‌المللی کتابت قرآن کریم همراه با ارائه مقالات علمی و آثار خوشنویسی خواهد بود.

خاموشی در ادامه به بیان اهداف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخت و گفت: تکریم منزلت قرآن کریم به عنوان کتاب اندیشه و عمل و به عبارت دیگر کتاب زندگی و نیل به سعادت و خوشبختی در بین امت اسلامی و همچنین تکریم و تجلیل از مقام و منزلت قاریان و حافظان قرآن کریم به همراه تألیف قلوب مسلمانان کشورهای مختلف و ایجاد زمینه‌های مناسب برای تحقق همبستگی، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی از اهداف برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌الملی قرآن کریم است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برگزاری مسابقات قرآنی در ایام شیوع ویروس کرونا می‌تواند این پیام را به جهانیان منعکس سازد که اسلام و قرآن زنده است و جامعه اسلامی پویا و بالنده در سایه‌سار تعالیم قرآن کریم و آموزه‌های دینی همچنان راه سعادت و تکامل را می‌پیماید. همچنین نمایش اهتمام و عزم جمهوری اسلامی ایران در اعتلا و صدور فرهنگ قرآنی به سایر کشورها و ایجاد موج قرآنی در بین اقشار مختلف جامعه از دیگر مواردی است که این دوره را با اهمیت کرده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت درباره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران این است که این مسابقات تنها مسابقاتی در سطح جهان است که پس از ماه‌ها مشورت و بررسی تخصصی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و به صورت مستمر و غیر حضوری در شرایط شیوع کرونا برگزار خواهد شد. در حال حاضر تمامی کشورهای برگزار کننده مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اقدام به تعلیق یا تعطیلی مسابقات نموده‌اند.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به دومین دوره مسابقات خطاطی با موضوع کتابت قرآن و تبادلات فرهنگی گفت: همزمان با این دوره از مسابقات، دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم (خوشنویسی و خطاطی قرآن کریم) برگزار می‌گردد که آثار متعددی در دو بخش کتابت فاخر و کاتبان جوان که مخصوص جوانان زیر ۲۵ سال است به دبیرخانه واصل و داوری شده است که نفرات برتر آن در اختتامیه مسابقات بین‌المللی معرفی خواهند شد.

وی با برشمردن کشورهایی که در حوزه کتابت نقش داشته‌اند گفت: مقالات بیش از ۲۰ نفر از محققان حوزه خوشنویسی از کشورهای ایران، ترکیه، عراق و فرانسه واصل شده است و این محققان به ارائه مقالات خویش در قالب همایش مجازی خواهند پرداخت.

صرفه‌جویی ۶۰ درصدی در هزینه‌ها

خاموشی با بیان شیوه ضبط آثار شرکت کنندگان گفت: پس از برگزاری موفق مسابقات سراسری قرآن کریم با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در این دوره از مسابقات بین‌المللی نیز با دانش کسب شده از مرحله سراسری اقدام به ضبط آثار شرکت کنندگان شد. به دلیل محدودیت‌های حوزه بین‌الملل، نفرات راه یافته به مرحله فینال با حضور در نمایندگی‌های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان به ضبط آثار خود پرداختند.

وی درباره افزایش میزان جوایز این دوره از مسابقات ادامه داد: میزان جوایز این دوره از مسابقات در مقایسه با دوره قبل حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و همچنین با توجه به سبک و سیاق برگزاری مسابقات، در هزینه برگزاری این دوره از مسابقات بیش از ۶۰ درصد صرفه‌جویی ریالی و ارزی شده است.

پیش بینی بازدید شش میلیون نفری از مسابقات

خاموشی گفت: تقویت فضای مجازی با توجه به تجربه موفق برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم و استقبال گسترده مردم از نوع برگزاری مسابقات در فضای مجازی در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری امسال، که بیش از ۵/‏۲ میلیون بازدید کننده از مسابقات در فضای مجازی به ثبت رسید، پیش بینی می‌شود با‬ حضور و استقبال مردم در سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بین ۶ تا ۸ میلیون بازدید به ثبت برسد.

وی در پایان گفت: به عنوان اولین برگزار کننده مسابقات بین‌المللی قرآن در سطح بین‌المللی در شرایط کرونایی، آمادگی انتقال دانش و تجربیات به نهادهای داخلی و خارجی هستیم. از طرفی این سازمان همواره از ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه فعالیت‌های قرآنی به ویژه برگزاری مسابقات قرآن کریم استقبال می‌نماید.

حضور داوران هشت کشور در سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی

سپس حمید مجیدی مهر معاون مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه به توضیحاتی در خصوص این رویداد بین‌المللی پرداخت و گفت: مراحل برگزاری مسابقات به صورت مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار شده است. مرحله مقدماتی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در دی ماه سال ۱۳۹۸ قبل از شیوع ویروس کرونا و به صورت غیر حضوری و با شرکت ۴۱۱ نفر از ۶۷ کشور و از ۵ قاره جهان در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل، تفسیر و خطابه در بخش برادران و خواهران طلاب امور دینی برگزار شد. از این میزان ۱۲۲ نفر از ۴۵ کشور به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

وی ادامه داد: مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور در بخش برادران، خواهران و طلاب حوزه‌های علمیه، در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ کل، خطابه و تفسیر ویژه طلاب با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و به صورت غیر حضوری از ۳۰ دی ماه الی ۲ بهمن ماه برگزار شد.

دبیر مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این دوره با قضاوت و داوری اساتیدی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اردن، عراق، لبنان، سوریه، اندونزی و سودان و تونس برگزار شد که داوری مسابقات در مرحله نهایی نیز توسط همین اساتید صورت خواهد گرفت.

مجیدی مهر با اعلام آماری از میزان پراکندگی جغرافیایی شرکت کنندگان گفت: بیشترین تعداد شرکت کننده در این دوره از مسابقات به ترتیب از قاره‌های آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا بوده‌اند.

وی با اعلام زمان مرحله نهایی مسابقات گفت: مرحله نهایی و فینال مسابقات با حضور ۵۷ نفر از ۲۶ کشور از ۱۶ الی ۲۱ اسفند ماه در تهران به صورت غیر حضوری و برخط برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه رادیویی قرآن و پلتفرم‌های فعال در فضای مجازی و بخش اینترنتی پخش خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن رونمایی شد.

 

نظر شما