شناسهٔ خبر: 45973027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بازپس‌گیری اراضی سودان از شبه نظامیان اتیوپی

ارتش سودان از بازپس‌گیری بخشی از اراضی این کشور که در تصرف شبه نظامیان اتیوپی بود، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه سودان تریبون، ارتش سودان اعلام کرد: طی درگیری شدید با شبه نظامیان اتیوپی بخش‌هایی از خاک سودان در منطقه فشقه بزرگ واقع در استان قضارف ( شرق سودان و هم مرز با اتیوپی ) که در تصرف آنان بود، از تصرف شبه نظامیان اتیوپی خارج شد و بار دیگر تحت حاکمیت دولت خارطوم گرفت.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

به گفته مقامات نظامی سودان ، یگان‌های رزمی  ارتش به همراه نیروهای احتیاط  از صبح دیروز ( یکشنبه) عملیات خود را در منطقه فشقه بزرگ شروع کردند و با استفاده از سلاح‌های سنگین با شبه نظامیان اتیوپی به شدت درگیر شدند و توانستند آنان  را تا شهرک « برخت » واقع  در مرز سودان و اتیوپی  عقب برانند.

این منابع نظامی گفتند: ارتش سودان یک اردوگاه نظامی در شهرک «حسن کردی»  روبروی مرز مشترک این کشور با اتیوپی ایجاد کرده‌ است و همچنان به عملیات پیگرد شبه نظامیان اتیوپی ادامه می دهد.

به گفته مقامات نظامی سودان،  درجریان درگیری ارتش این کشور با شبه نظامیان اتیوپی، ارتش سودان موفق شد تمام زمین‌های کشاورزی فشقه بزرگ به طول 110 کیلومتر را از وجود شبه نظامیان اتیوپی پاکسازی کند.

شبه نظامیان اتیوپی  با تصرف 30 هزار فدان (هر فدان معادل 4 هزار و 200 متر مربع است ) از خاک سودان، آنها را به کشاورزان اتیوپیایی واگذار کرده بودند تا  درآنجا ذرت بکارند.

سرگرم شدن دولت اتیوپی به جنگ داخلی( ایالت تیگرای) این فرصت را در اختیار ارتش سودان قرار داد تا با انجام عملیات نظامی در آبان ماه گذشته مناطق مرزی این کشور را که توسط کشاورزان و  شبه نظامیان اتیوپی با حمایت ارتش این کشور طی 25 گذشته تصرف شده بود، بار دیگر تحت حاکمیت دولت خارطوم قرار دهد.

مقامات خارطوم می‌گویند: ارتش سودان تا خطوط مرزی بین‌المللی پیشروی کرده و هنوز برخی مناطق  مرزی متعلق به این کشور در اختیار اتیوپی قرار دارد و سودان مصمم به بازپس گیری این مناطق است اما مقامات  آدیس آبابا معتقدند: تنش مرزی باید از طریق مذاکره حل و فصل و خطوط مرزی میان دو کشور به طور دقیق ترسیم شود.

انتهای پیام/

نظر شما