شناسهٔ خبر: 45972399 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکسیناسیون کرونا در گیلان با اولویت انجام می شود

رشت – ایرنا – سخنگوی ستاد استانی کرونا و معاون بهداشتی دانشگاه علوم گیلان گفت: واکسیناسیون در این استان با اولویت و بر اساس لیست معاونت درمان این دانشگاه در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر آبتین حیدرزاده روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: در مرحله نخست ۱۳۰ دوز واکسن کرونا به صورت پایلوت دریافت و تزریق آن به پرسنل بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها انجام شد.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم نیز یک هزار و ۴۲۵ دوز واکسن را دریافت کرده ایم، خاطر نشان کرد: در این مرحله واکسن به کادر بهداشتی درمانی بخش دولتی و خصوصی، سالمندان و معلولان مراکز تحت نظارت بهزیستی، جانباران و ایثارگران شیمیایی تزریق می شود.

سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام سایر گروه های در اولویت ها تزریق واکسن گفت : تزریق واکسن به سایر سالمندان دارای بیماری زمینه ای، غیرسالمندان دارای ریزفاکتور و سایر افراد عادی داوطلب از دیگر اولویت ها است که به تناسب اختصاص سهمیه و بر اساس برنامه اعلامی اقدام می شود.

وی بیان داشت: ۳۳۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در این استان وجود دارد که حدود ۸۰ هزار نفر دارای یک بیماری زمینه ای هستند که با اولویت یاد شده واکسن کرونا به آنان تزریق خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در مجموع ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان در اولویت دریافت واکسن هستند، گفت : واکسن هر هفته در این استان توزیع می شود و قطع و کمبود نداشته ایم.

وی عنوان کرد : جمع بندی لیست افراد برای دریافت واکسن کرونا در استان بر اساس اولویت از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می گیرد و به تهران ارسال که پس از تایید نهایی از سوی معاونت بهداشتی برای تزریق آنان اقدام می شود.

آمار بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا در گیلان روند کاهشی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طی روزهای اخیر آمار بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا در این استان روند کاهشی داشته است، گفت: آمار امروز بیماران بستری در بیمارستان های گیلان به زیر ۳۰۰ نفر رسید که خوشحال کننده و نتیجه همکاری و همراهی مردم است.

وی با اشاره به پیک شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته در استان خاطر نشان کرد: این پیک تا فروردین امسال کنترل شد ضمن اینکه طی فروردین و اردیبهشت امکانات کنترلی انجام گردید و در نهایت با روند خوبی و برخلاف سایر مناطق ایران اوج گیری واضح دیگری را در این استان شاهد نبودیم.

 سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: به مردم استان اطمینان می دهم که تاکنون حتی یک خبر دروغ یا تغییر عدد در ارتباط با وضعیت کرونا در این استان اعلام نکرده ایم شاید در برخی موارد خبری را نگوییم اما دروغ گفته نشده است.

ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی با توحه به وضعیت شکننده  کرونا

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت موجود استان از نظر کرونایی بسیار شکننده است و جهش هایی مشاهده شده، بسیار مهم است که مردم در رعایت توصیه های بهداشتی دقت لازم را داشته باشند تا شاهد کاهش شیوع و آمار مبتلایان و قطع زنجیره این ویروس منحوس در استان باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد : تاکنون حدود ۱۱۵ هزار مورد تست پی سی آر در این استان انجام گرفته است ضمن اینکه افزون بر ۳۱ هزار بیمار در بیمارستان های گیلان بستری شدند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ویروس جهش یافته ایرانی بیان داشت: روزانه با معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس هستیم تا کنون مطلبی در زمینه ویروس جهش یافته ویژه ایرانی اعلام نشده است.

دکتر حیدرزاده در ادامه با تاکید بر اینکه همه باید در رعایت توصیه های بهداشتی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا همکاری کنند، تصریح کرد: صرف جریمه کردن به نتیجه مطلوب نمی انجامد بلکه باید با صحبت کردن، ارایه آموزش و ایجاد انگیزه، افراد را به سمت رعایت پروتکل ها سوق داد.

وی نظارت ها در رعایت پروتکل های بهداشتی در استان را بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: اگر یک هفته نظارت ها را برداریم شیوع کرونا شعله ور می شود لذا نظارت ها و رعایت محدودیت ها اهمیتی بالا دارد.

وی در ادامه با اشاره به  همکاری خبرنگاران و رسانه ها در اطلاع رسانی و آموزش به مردم برای پیشگیری از انتشار این ویروس و تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل ها اظهار داشت: تلاش خبرنگاران در حوزه بهداشت و درمان که در بدترین شرایط در اطلاع رسانی حضور پررنگی داشتند، جای قدردانی ویژه دارد.

نظر شما