شناسهٔ خبر: 45971647 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با هدف توسعه همکاریهای علمی؛

وزرای علوم و ارشاد تفاهم نامه همکاری امضا کردند

زهرا سیفی

تفاهم نامه همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و بهره مندی از امکانات و توانمندی‌های یکدیگر به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و بهره مندی از امکانات و توانمندی‌های یکدیگر، توسط منصور غلامی و سید عباس صالحی به امضا رسید.

در این آئین که ظهر امروز در محل وزارت ارشاد برگزار شد، غلامی در سخنانی با اشاره به هم افزایی در ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف دو وزارتخانه علوم و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: با توجه به زمینه‌های گسترده و عمیق موجود در حوزه علم و فرهنگ، این هم افزایی قابل تقدیر است.

وزیر علوم با اشاره به نام قبلی وزارت علوم که حوزه فرهنگ هم در آن دخیل بود، افزود: در سال‌های اخیر حرکت وزارت علوم به سمت توجه بیشتر به زمینه‌های مورد نیاز جامعه بوده و امیدوارم امضای این تفاهم نامه، زمینه‌های همکاری‌هایی را که قبل از آن بین بخش‌های مختلف دو وزارتخانه انجام می شده، به عنوان زمینه ساز گسترش و توسعه همکاری‌های دو بخش علم و فرهنگ منجر شود.

وزیر علوم افزود: مجموعه دانشگاهی و به خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل مجمع مراکز فرهنگ‌پژوهی را به فال نیک می‌گیرد و این نوید را می‌دهم که جامعه دانشگاهی آمادگی لازم را برای کارهای پژوهشی دارد.

سید عباس صالحی نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌های متعددی از دو وزارتخانه علوم و ارشاد اسلامی با یکدیگر همکاری می‌کنند، اظهار داشت: مناسبات حوزه علم و فرهنگ بسیار وسیع و گسترده بوده و همکاری اساتید و پژوهشگران دو وزارتخانه موجب خواهد شد که این مناسبات بهتر و گسترده‌تر انجام شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این توافق نامه کمک می‌کند که همکاری‌های پراکنده و غیر رسمی در حوزه‌های نشر کتاب، عرضه و فضای نمایشگاهی، نشست‌ها، کنگره‌ها و همایش‌های علمی و در حوزه رسانه انسجام گرفته و به صورت منظم و گسترده‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه حوزه نشر دانشگاهی هم بسیار وسیع است، گفت: هم اکنون بخش عظیمی از عناوین کتب منتشره در طول سال در حوزه علم و فرهنگ است و همکاری در حوزه بین الملل نیز با استفاده از فرهنگ مکتوب، تأثیر گذاری مناسبی در منطقه و جهان دارد و گسترش دیپلماسی علم و فرهنگ را نیز در پی خواهد داشت.

صالحی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر دانشجو در رشته‌های هنری تحصیل می‌کنند، افزود: در این راستا، همکاری در بخش آموزش‌های دانشگاهی هم مهم است، زیرا خروجی‌های این بخش به حوزه فرهنگ و هنر می آیند و محصولات شأن در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد.

این توافق نامه در ۱۰ ماده با اهدافی همچون بستر سازی برای نشر مشترک آثار دانشگاهی با ناشران بین المللی، همکاری برای سرعت بخشیدن به روند توسعه نشر دیجیتال در حوزه دانشگاهی، جهت دهی مطالعات قرآنی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همکاری برای عرضه آثار تألیفی ارزشمند در حوزه نشر دانشگاهی در بازارهای داخلی و بین المللی نشر به امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

نظر شما