شناسهٔ خبر: 45971583 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا بررسی کرد؛

گران کردن دلار برای درآمدزایی از جیب مردم یا بزرگنمایی تحریم‌ها؟/ وقتی دولت ترامپید!

اعتراف دولت به گران کردن نرخ دلار برای تامین هزینه‌هایش، باعث فشار اقتصادی به مردم شده و معیشت خانوارها را با سختی مواجه کرد؛ اما شواهد نشان از اهداف سیاسی در پس تصمیمات اقتصادی و افزایش نرخ ارز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور شامگاه پنجشنبه گذشته با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.

سخنان آقای واعظی در حالی بیان شد که دولت و بانک مرکزی بارها بخصوص در مرداد ماه امسال اعلام کردند که به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نیستند.
 
 
پشت پرده گرانی عمدی نرخ دلار توسط دولت
 
سخنان آقای رئیس دفتر مشخص می‌کند گرانی نرخ دلار و جهش آن در سال‌جای، آن‌هم پس از جهش ارزی سال ۹۷، با نظر و دستور مستقیم پاستور انجام شده است؛ هر چند آقای واعظی مدعی شده که این اقدام با هدف اداره کشور و مقابله با جنگ اقتصادی بوده، اما به نظر پشت پرده‌هایی وجود دارد که بررسی آنها خالی از لطف نیست.
 
نرخ دلار ابتدای امسال کمتر ۱۵ هزار تومان بود که حتی به ۳۲ هزار تومان هم رسید و امروز در محدود ۲۵ هزار تومان قرار دارد؛ این نشان می‌دهد ارزش پول ملی مان بیش از ۶۶ درصد فقط در سال جاری کاهش داشته است.
 
کارشناسان پس از صعودی شدن نرخ ارز در سال‌جاری؛ علت آن را سیاست اقتصادی دولت و بانک مرکزی عنوان کردند نه عوامل اقتصادی و یا تحریم‌ها.
 
برخی از صاحبنظران نیز این موضوع را مطرح کردند که دولت از افزایش نرخ دلار و برخی سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی که منجر به گرانی‌ها شد؛ اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.
 
دولت حسن روحانی با حمایت اصلاح طلبان در سال ۹۲ روی کار آمد و از همان ابتدا نگاه به خارج از کشور داشت؛ دولت تدبیر و امید به دنبال این بود که با مذاکرات هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها رونقی در کشور ایجاد شود. هدف مذاکرات هم لغو تحریم‌ها بود و سرانجام برجام در سال ۹۴ نهایی شد و اجرای آن از ۲۸ دی ماه همان سال اجرایی شد.
 
دولت ما با توجه به تعهداتی که در برجام داشت؛ همه را اجرایی کرد، اما طرف مقابل با کارشکنی از انجام تعهدات خودش سر باز زد؛ به طوری که ولی ا... سیف رئیس سابق بانک مرکزی آن زمان گفت: دستاورد برجام برای ایران تقریبا «هیچ» بود.
 
 
استفاده از اقتصادی برای پیشبرد اهداف سیاستی
 
پس از ساکن شدن ترامپ در کاخ سفید، آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۹۷ بدون اجرای حتی یکی از تعهدات، از برجام خارج شد؛ حتی سیاست فشار حداکثری را در دستور کار خود قرار داد. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دولت و اصلاح‌طلبان سعی کردند از بایدن در افکار عمومی جامعه یک منجی آن هم برای اقتصاد ایران بسازند.
 
فشار حداکثری آمریکا با مقاومت ملت ایران شکست خورده بود و به گفته رسانه‌های خارجی و حتی خود آمریکایی‌ها اثر تحریم‌ها در حال از بین رفتن بود. سیاست غربی‌ها در قبال ایران، سیاست انتظار و معطل کردن بود تا مانع تصمیمات داخلی برای اصلاح اقتصاد ایران و رونق تولید شوند؛ موضوعی که بعد از برجام کاملاً مشهود بود.
 
دولت و اصلاح طلبان که غرب برایشان سرزمین آرزوهاست، برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره، از وضعیت و ابزار اقتصادی برای پیشبرد اهداف سیاستی خود استفاده کرده و می‌کنند.
 
 
 
افزایش نرخ دلار هزینه خانوارها را ۶۷ درصد بیشتر کرد
 
حال آنچه از سخنان واعظی می‌توان فهمید؛ این است که با توجه به نقش ارز در اقتصاد کشورمان، دولت از این اهرم برای ایجاد یک فشار مصنوعی استفاده کرده است؛ زیرا بیش از  ۸۵ درصد کالاهای وارداتی کشور، سرمایه‌ای و مواد اولیه است که افزایش نرخ ارز علاوه بر بی‌ثباتی اقتصادی، به صورت مستقیم در افزایش رشد نرخ تورم اثر گذار است.
 
همانطور که در این گزارش اشاره شد؛ امسال ارزش ریال در مقابل دلار بیش از ۶۶ درصد افت داشت؛ این در حالی است که براساس آمارهای مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطعه بهمن ماه امسال به ۴۸.۲ درصد رسید؛ یعنی هزینه‌های خانوارهای ایرانی در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته به طور متوسط ۴۸.۲ درصد بیشتر شده است.
 
همچنین حدود ۷۰ درصد سبد هزینه‌های خانوارهای متوسط و دهک‌های پایین جامعه را خوراکی‌ها تشکیل می‌دهند که تورم نرخ تورم نطقه‌ای در بخش خوراکی‌ها در بهمن ماه امسال به ۶۶.۷ درصد رسیده است.
 
دولت که به گفته کارشناسان و فعالان بخشی خصوصی برنامه اقتصادی نداشت و ندارد، علت گرانی‌ها را در خارج و تحریم‌ها عنوان می‌کرد؛ در حالی که بخش عمده‌ای از افزایش قیمت‌ها و موج گرانی‌ها به دلیل بی‌تدبیری دولت و گران شدن عمدی نرخ ارز مربوط است؛ موضوعی که کارشناسان و حتی موافقان دولت بر آن تاکید دارند.
 
ظاهرا دولت برای تامین اهداف خودش و خواسته‌های اصلاح طلبان با افزایش نرخ ارز و به تبع آن گرانی‌ها سعی داشت از اقتصاد برای مقاصد سیاسی استفاده و با این موضوع و با افزایش و تشدید اثر تحریم‌ها؛  اثربخشی آن را بر جامعه بیشتر کند.
 
 
دولت با پیروزی بایدن، دلار را از ۳۲ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان رساند
 
به گزارش دانا؛ پس از اینکه نرخ دلار به صورت عمدی توسط دولت به ۳۲ هزار تومان رسید، با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا؛ بانک مرکزی نرخ را تا ۲۱ هزار تومان پایین آورد تا بگویند اثر آمدن بایدن باعث کاهش نرخ ارز شده؛ اما این دولت بود که نرخ را بالا و پایین برد یا اینکه بیش از ۸ میلیون کالای اساسی و مواد اولیه از اردیبهشت ماه در گمرکات مانده بود که پیروزی دموکرات‌ها در آمریکا، بلافاصله این کالاها ترخیص شد.
 
دولت اهداف دیگری هم داشت؛ با توجه به اینکه قاطبه کشور در حال حاضر و با وجود تحریم‌ها مخالف تصویب FATF در کشور هستند و حتی مدیران بانکی این موضوع را تایید کردند که با بودن تحریم‌ها، FATF هیچ اثری ندارد و می‌تواند کشور را قفل کند؛ دولت می‌خواست گران شدن نرخ ارز را گردن نپذیرفتن این موافقتنامه بیندازد؛ در حالی که هیچ وعده‌ای در مورد آن برای گشایش اقتصادی نمی‌داد.
 
 
 
سیاست‌های اشتباه دولت، تحریم‌ها را اثر بخش‌تر کرد
 
حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفت‌وگوهایی که با شبکه اطلاع رسانی راه دانا داشت، گفت: علت همه مشکلات وضعیت کنونی اقتصادی کشور داخلی است و سیاست‌های غلط داخلی موجب شده که تحریم‌ها اثر بخش‌تر باشد و عملا این گونه نیست که مسئله به خارج مربوط باشد.
 
وی می‌گوید: به نظرم به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی که حاکم شده است و بعد هم به دلیل اینکه دولت عملاً در خدمت منافع ذی‌نفع و ذی‌نفوذ بود؛ عملاً این سیاست‌ها ما را به سمت وضعیت بدتر پیش می‌برد و آن چیزی است که آمریکایی‌ها برای ما طراحی کرده بودند.
 
 
بولتون گفت نرخ دلار در ایران به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و رسید
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: آقای بولتون در بهمن ۹۷ که چهل‌سالگی انقلاب بود، می‌گوید نرخ دلار در ایران به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و از چند ماه قبل پیش‌بینی‌اش این بود؛ درحالی‌که مسئولان کشور ما این کار را کردند و واقعاً جای تعجب دارد که چگونه سیاست‌های داخلی در جهت برنامه و اهداف آمریکایی‌ها حرکت می‌کند.
 
راغفر ادامه داد: نویسنده کتاب هنر تحریم‌ها که مسئول قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، صراحتاً می‌گوید که هدف آمریکا از براندازی در ایران، این است که ما باید کاری کنیم که مردم ناراضی شوند و به همین دلیل باید بیکاری زیاد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند و قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یابد؛ می‌بینیم که این سیاست‌ها دقیقاً سیاست‌هایی است که در ایران اتخاذ می‌شود.
 
وی گفت: وضع معیشت مردم به‌خصوص طبقات متوسط و پایین جامعه در اثر تغییرات نرخ ارز و تورمی که حاصل افزایش نرخ ارز سخت و اسفبار شده و مهم‌ترین عامل افزایش نرخ تورم در کشور افزایش نرخ ارز است؛ چون پیامدهای آن خیلی گسترده است و روی همه حوزه‌های زندگی مردم اثر می‌گذارد.
 
به گزارش دانا؛ به هر حال افزایش و بی‌ثباتی اقتصادی در کشور به دلیل اخلال ارزی، آسیب جدی به اقتصاد و جامعه زد و دولت می‌خواست با گران کردن نرخ هر دلار آمریکا در بازار داخل، بهره برداری سیاسی کند.
 
انتهای پیام/

نظر شما