شناسهٔ خبر: 45970117 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری

رقابت شانه به شانه احزاب برای رسیدن به پاستور

تهران- ایرنا- بازار گمانه‌زنی‌ها با نزدیک شدن به فصل انتخابات گرم‌تر می‌شود و گروه‌های سیاسی خود را برای فتح پاستور آماده می‌کنند. همچنین تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در تعیین سرنوشت خود از دریچه انتخابات ۱۴۰۰ موضوعی است که از طرف بسیاری از شخصیت‌ها دنبال می‌شود.

صاحب‌خبر -

بررسی این موضوع که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید دارای چه ویژگی‌ها و شاخص هایی باشند تا بستر برگزاری انتخابات و رقابتی پرشور را فراهم آورند از اهمیت بسیاری برخوردار است اما هستند افرادی که مشارکت بالای مردم در پای صندوق‌های رأی را برای خود یک خطر می‌پندارند، چراکه تنها در فصول سرد انتخابات، فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند. حال باید منتظر ماند و دید که کدام چهره و طیف سیاسی با حذف رقیب خواهد توانست برای چهارسال بر مسند قوه مجریه تکیه بزند و فرمان اداره کشور را در دست بگیرد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این انتخابات پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

اصلا نامزدی انتخابات به ما می‌خورد؟

به گزارش آفتاب نیوز، ‌پرویز فتاح یکی از گزینه‌های نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که در ماه‌های اخیر بابت برخی حواشی تقریبا از دور رقابت‌ها خارج‌شده به نظر می‌رسید، حالا خودش هم صراحتا آمدنش را تکذیب کرده است؛ بااین‌حال در این یکی، دو روزه و بعد از انتشار اخباری مبنی بر کناررفتن دو گزینه مطرح اصولگرایی برای انتخابات آتی، بازهم نام او در کنار نامزدهای دیگر می‌آید؛ اما پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که شما چندباری درباره انتخابات ۱۴۰۰ موضع گرفته‌اید، اما از آن موضع‌گیری‌ها خیلی زمان گذشته؛ موضع قطعی شما چیست؟ پاسخ داده: آیا اصلا کاندیداتوری به ما می‌خورد؟! به نظر می‌رسد که فتاح فارغ از اینکه خودش هم تمایلی به آمدن دارد یا ندارد، متوجه شده که مواضع اخیرش او را از امکان رسیدن به صندلی پاستور دور کرده است. او گفته: «من سال ۸۴ وزیر بودم آن‌موقع چه رفتاری داشتم؟! آن زمان هم این را می‌گفتند یا رفتار من در تعاونی سپاه. رفتار من در کمیته امداد نه؛ من می‌خواهم بگویم منش و رفتار تغییر نکرده، سعی کردم ساده باشم و پر سفر و یکی از نظراتم این است که بیشتر به مردم برسیم و برای همین دائم در سفر هستم؛ همین مسئله ممکن است شائبه‌هایی ایجاد کند. مسئله دیگر رفتار سیاسی است؛ من به‌شدت مراقبم وارد گعده‌های سیاسی نشوم و با هیچ گعده‌ای نشست و برخاست ندارم؛ یعنی اگر احدی ادعا کند که من با این دسته بودم، پیدا نمی‌کنید. اصلا روحیه من این نیست و حیف می‌دانم نیم ساعت از وقت خود را صرف این موضوع کنم، چون در این مدت می‌توانم گره کار مردم را باز کنم. من واقعا به بنیاد علاقه‌مندم و افتخار می‌کنم حکم رهبری را در دو نهاد دارم؛ از این بالاتر که، ولی امر مسلمین به ما اعتماد کرده و تاجی بر سر ما گذاشته که خادم مردم باشیم؟ من در رشته عمران تحصیل کرده‌ام و وزیر نیرو بودم؛ سد «کرخه» را ساختیم، اما آمدیم و شدیم خادم مردم و مستضعفان، این خیلی افتخار بزرگی است و این لطف الهی بوده است که نصیب من شده و نمی‌خواهم آن را با هیچ‌چیز دیگری عوض کنم». او در پاسخ به این سؤال که سال ۹۶ گفتید من حکم رهبری را کنار نمی‌گذارم و کاندیدا شوم، گفته هنوز هم می‌گویم حکم رهبری را کنار نمی‌گذارم.

مشارکت، بهانه رقیب تراشی نشود

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است: «ما کاندیدا هستیم!»، «همه بیایند تا رقابت پرشور داشته باشیم»، «همه ثبت‌نام کنند تا پس از ردصلاحیت‌های احتمالی مجبور به حمایت از کاندیدای غیراصلاح‌طلب نشویم». این روزها اردوگاه اصلاحات پررفت‌وآمد است و در این مدت افرادی آمادگی خود را برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام می‌کنند که تصور نمی‌شود این کاندیداتوری جدی باشد؛ یعنی به احتمال زیاد در نقش کاندیدای پوششی به ایفای نقش می‌پردازند. از سوی دیگر برخی احزاب که اتفاقا قائم مقام یکی از آنها سخنگوی «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» است، تاکید دارد اگر کاندیدای این حزب در انتخابات تایید صلاحیت نشود پروژه عدم‌حضور را کلید خواهند زد. بازی پیچیده انتخابات در اردوگاه اصلاح‌طلبی هر روز پیچیده‌تر می‌شود و حامیان این جریان نگران آنچه هستند که شاید نتیجه آن، شکاف و عدم‌تبعیت کاندیداهای انبوه از تصمیم نهایی بزرگان اصلاحات باشد. احزاب اصلاح‌طلب عزم خود را جزم کرده‌اند تا با کاندیداهای زیاد در انتخابات شرکت کنند؛ اما ظاهرا برای پس از ثبت‌نام فکری نکرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع به تصمیمات و مواضع انتخاباتی برخی گروه‌های اصلاح‌طلب پرداخته می‌شود. حزب اتحاد ملت ایران هنوز گزینه‌ای را معرفی نکرده است اما تاکید دارد کاندیدای آنها باید تاییدصلاحیت شود که این ادعا مغایر با تصمیم جمعی اردوگاه اصلاح‌طلبی است. آنطور که شنیده می‌شود محمدرضا خاتمی‌، محسن صفایی‌فراهانی‌، حسین کاشفی و... از جمله گزینه‌های مطرح برای کاندیدا شدن در انتخابات ۱۴۰۰ هستند. کارگزاران تاکنون «علی لاریجانی، آیت‌ا... سیدحسن خمینی و سردار حسین دهقان» را به عنوان گزینه‌های غیرحزبی و «اسحاق جهانگیری»، معاون اول دولت تدبیر و امید و «محسن هاشمی»، فرزند مرحوم هاشمی و رئیس شورای شهر تهران را به عنوان چهره‌های حزبی در سبد انتخاب خود برای ۱۴۰۰ می‌بیند. حزب ندای ایرانیان بر کاندیداتوری صادق خرازی تاکید دارد و حتی شنیده شده ستادهایی را هم برای این امر راه‌اندازی کرده‌اند. حزب اعتمادملی هم هنوز کاندیدایی معرفی نکرده و برخی جواد اطاعت و حضرتی را کاندیداهای اعتماد ملی می‌دانند. خارج از گستره احزاب برخی دیگر از اصلاح‌طلبان هم خود را لایق ریاست‌جمهوری می‌دانند مانند آخوندی، وزیر راه دولت روحانی یا حجت‌الاسلام رهامی که نایب دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌هاست.

اقتصاد ۱۴۰۰ زیر سایه انتخابات

آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط فعلی، احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران و مسائل سیاسی داخلی همچون انتخابات ریاست جمهوری اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ چه سمت‌وسویی برای ادامه حرکت انتخاب می‌کند، به روزنامه ابتکار گفت: این چند مورد هیچ‌کدام قطعی نیست و نمی‌توان با توجه به این موارد اقتصاد ایران در سال آتی را پیش‌بینی کرد. به عبارتی دیگر شرایطی را در نظر بگیرد که منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شود اما آمریکا تصمیمی برای لغو تحریم‌ها نداشته باشد، در آن صورت آزاد شدن بخشی از منابع بلوکه شده تضمینی نمی‌دهد که شرایط اقتصاد بهبود یابد. ما انتخابات را پیش‌رو داریم و اینکه دولت بعدی با چه رویکرد و مواضعی باشد بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهترین وضعیت این است که دولت بعدی با رویکردی سکان را در دست بگیرد که خواهان کاهش تنش‌ها و رفع تحریم‌ها باشد. در صورتی که دولت بعد با رویکرد کاهش تنش‌ها به میان بیاید، دولت آمریکا تصمیم قاطع برای رفع تحریم‌ها بگیرد و منابع ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد شود در آن صورت سناریوی خوبی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود. 

امپراتوری رسانه‌ای دستگاه‌های موازی با هدف انتخاباتی دولت را تخریب می‌کند

مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفت وگو با روزنامه اعتماد می گوید: به نظر من باید مسائل را به ‌صورت واقع‌بینانه مورد بررسی قرار دهیم، چراکه ممکن است نگاه‌های هیجانی و غیرواقع‌بینانه برای یک جناح و گروه سیاسی نتایج پرشوری به وجود بیاورد و بخشی از مردم هم آنان را تشویق کنند ولی دود خسارت‌های آن به چشمان مردم می‌رود و خسارت بیشتری به کشور وارد می‌شود. نگاه واقع‌بینانه این است که ما مشکلات دولت را آن‌ میزان ببینیم که در واقع وجود دارد. باید دقیق نگاه کنیم و ببینیم که مشکلات دولت ابتدا از کجا نشأت گرفته است. با این حال باید گفت که باتوجه به این حجم از مشکلات کشور، تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و شیوع همه‌گیری کرونا در کشور، دولتمردان تمام تلاش خود را برای اداره کشور انجام داده و برای بهبودی اوضاع تلاش کرده و می‌کنند.

جلال جلالی‌زاده در گفت وگو با سایت خبری نامه‌نیوز گفت: متأسفانه در جبهه اصلاحات وجود دارند کسانی که صرفا به دنبال منافع مالی و سیاسی خود هستند و می‌خواهند از طریق انتخابات مجلس، شورای شهر یا ریاست‌جمهوری سهمی از قدرت برای خود بگیرند. در واقع اصلاح‌طلبان محبوب که خیر کشور و ملت را می‌خواهند زمینه رأی‌آوری را فراهم می‌کنند و افرادی منفعت‌طلب می‌آیند و رأی می‌گیرند و به سمت تأمین منافع خود می‌روند و فراموش می‌کنند که مردم و اصلاح‌طلبان باعث رأی‌آوری آنها شدند.

مشارکت در انتخابات ۵۵٪ خواهد بود

ناصر ایمانی تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری برنا در ارتباط با حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: قالیباف نگفته است که در انتخابات شرکت نمی کند یکی از نزدیکان او اعلام کرده است در صورت شرکت رییسی، قالیباف شرکت نخواهد کرد و اتفاق خاصی نیفتاده است و عدم حضور او در انتخابات، اصلا قطعی نیست. اگر رییسی بیاید باتوجه به سابقه و جایگاهی که دارد و طبق نظرسنجی های عمومی جایگاه او دیده شده و به مقدار زیادی مورد اجماع خواهد بود ولی اگر او نیایند اجماع به این شدت نخواهد بود و اجماع مشکل تر و پیچیده تر، خواهد بود. ابتدا باید دید چه کسانی کاندیدا هستند و سپس ببینیم اقبال مردم نسبت به آنها چگونه است. مسلما اگر رییسی بیاید قالیباف نیست و اگر قالیباف شرکت کند رییسی در صحنه نیست. مردم قاعدتا مقایسه می کنند و اگر ببینند قالیباف در بین سایر کاندیداها بیشتر جلب توجه می کند قطعا چه در مرحله اول و دوم رای می آورد. باید به چینش کاندیداها توجه داشت و نمی توان به طور مطلق در مورد هر فردی اظهارنظر کرد. بستگی به ترکیب دارد و سپس می توان اظهارنظر کرد. در انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت معمولا بالا است چون انتخابات ریاست جمهوری بر سرنوشت خانواده های ایرانی تاثیر دارد از این رو من فکر می کنم مشارکت چیزی در حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد خواهد بود.

ضرورت تقویت احزاب در فرآیند انتخابات

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با تاکید بر ضرورت تقویت احزاب در فرآیند انتخابات، یادآور شد: در نظام هایی که دموکراسی نهادینه شده است، احزاب براساس مولفه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی و هنری افراد را بررسی کرده و از آنها سوال می کنند و کسی که بیشترین نمره را در این حوزه ها بدست آورد، به عنوان کاندیدا در انتخابات معرفی می کنند، اما در ایران هرکسی از خانه قهر می کند، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود و اتفاقا رئیس جمهور هم می شود. این اتفاق بارها در انتخابات کشور رخ داده و تبعات زیادی برای ما داشته است. اگر در سال ۸۴ لاریجانی از خود اصولگرایان انتخاب می شد، شرایط کشور با حال حاضر خیلی متفاوت بود، زیرا او هم فکر بلند و بینش دارد. اگر آیت الله هاشمی انتخاب می شد، با ادامه مسیری که دولت خاتمی آغاز کرده بود، به یک موقعیت بزرگ تاریخی می رسیدیم و بزرگ ترین قدرت اقتصادی غرب آسیا می شدیم و در تمام نهادهای بین المللی نقش اول داشتیم و طرف مشورت در وقایع بین المللی بودیم. در مجموع من معتقدم که در بحث ناکارآمدی باید حلقه های مفقوده را پیدا کرده و نه اینکه فقط به بخش حاکمیت توجه کنیم.

چهره ساکت انتخابات ۱۴۰۰ که دیگران برایش هیاهو می‌کنند

به گزارش روزنامه ایران، هنوز هیچ خبری مبنی بر تمایل علی لاریجانی رییس پیشین مجلس شورای اسلامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری منتشر نشده است. حتی نزدیکان سببی او همچون علی مطهری درباره این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. با این حال نام علی لاریجانی به عنوان یک اصولگرای میانه‌رو که کارنامه ۱۲ سال ریاست‌اش بر مجلس تا حدود زیادی قابل دفاع بوده است؛ یکی از نام‌هایی است که در اظهارنظرهای انتخاباتی صادر شده از سوی هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بیش از دیگران تکرار می‌شود؛ خواه به نیت حمایت کردن و خواه به قصد فاصله جستن. در یکی از تازه‌ترین این موارد روز گذشته این غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بود که قطعی بودن حمایت تشکل متبوعش از لاریجانی را تکذیب کرد.  مصباحی مقدم به کنایه چند روز پیش علیرضا زاکانی از اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نقد عملکرد شورای وحدت اصولگرایان به محوریت جامعه روحانیت مبارز واکنش نشان داد. زاکانی گفته بود «جریانی در مقابل شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهراً داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید.» اما مصباحی مقدم در این‌باره پاسخ داد: «تا امروز در شورای وحدت هیچ صحبتی درخصوص اینکه از آقای لاریجانی یا هر گزینه دیگری حمایت صورت گیرد مطرح نشده است.» او با این بیان که «آقایان آدرس غلط می‌دهند»، گفت: «اینکه جامعه روحانیت قصد حمایت از آقای لاریجانی دارد را تکذیب می‌کنم و دروغ است. این یک نوع القای دروغ است، ما چنین تصمیمی نداریم، از قبل هم نداشتیم.»

تلاش در جهت معرفی نامزد ملی

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نوشت: جامعه ما در شرایطی قرار گرفته که امروز شاهد بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و شرایط نگران‌کننده دیگری در کشور هستیم. در شرق کشور بحران سوخت‌بری، در غرب کشور بحران کولبری، در شمال کشور بحران چوب‌بری، در جنوب کشور بحران خاک‌بری بروز و ظهور پیدا می‌کند و فاصله عمیق اجتماعی که در جامعه ایجاد شده، قطع به یقین زنگ خطر بسیار خطرناکی است. این هشدار در صورت جدی گرفته نشدن می‌تواند در آینده به شکل بحران‌های جدی در جامعه سیاسی و اجتماعی کشور بروز و ظهور نماید. بنابراین نظام کشور نیازمند نوسازی با اصلاحات بنیادین و ساختاری است. از آن گذشته، جامعه یک جامعه زنده است. در جامعه زنده رابطه حکومت با شهروندان یک جاده دوطرفه است. نمی‌شود یک‌طرف همیشه بدهکار و طرف دیگر همیشه طلبکار باشد. یک طرف در انجام وظایفش بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری داشته باشد، طرف دیگر همیشه دقیق و به‌موقع به وظایف خود عمل کند. جدا از این نکات، جامعه‌ای که خواهان اندیشه سنتی بوده و تحول و تحرک را با سنگ تکفیر و بدعت می‌زند، همواره در سکون و عقب‌ماندگی باقی خواهد ماند. متاسفانه فیلترهای نظارتی انتخابات نیز در چند دهه گذشته روزبه‌روز شرایط انتخابات را تنگ‌تر و تنگ‌تر نموده و این پیام را به افکار عمومی می‌دهد که امیدی به انتخابات وجود نخواهد داشت.

نامزدبازی پیشاانتخاباتی

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: نقشه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با تحرکات احزاب دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در حال تکمیل شدن است. حدود سه ماه دیگر تا سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و به دلیل مشکلات بسیاری که کشور با آن مواجه است، این انتخابات هم برای نظام و هم برای احزاب کشور از اهمیت بیشتری نسبت به انتخابات ادوار گذشته برخوردار است. دو جناح اصلی کشور مشغول بازی با اسامی نامزدهای احتمالی خود هستند تا فضا را انتخاباتی نگه دارند. از یک‌سو اصول‌گرایان هر روز اختلافات‌شان بیشتر می‌شود و اخبار مختلفی از آمدن یا نیامدن چهره‌هایی مانند محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی به گوش می‌رسد. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نیز در حال برنامه‌ریزی هستند تا بهترین گزینه‌های خود را وارد میدان رقابت کنند. اسحاق جهانگیری، سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، محسن‌ هاشمی رفسنجانی یا گزینه‌های اعتدالی مانند علی مطهری و علی لاریجانی از جمله افرادی هستند که نامشان در اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود. دیروز حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران موضع حزب خود برای چند کاندیدا را در مصاحبه‌ای مشخص کرد. او در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به احتمال معرفی علی لاریجانی به عنوان نامزد حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: چنین مطلبی در هیچ جا درج نشده و واقعیت ندارد. این سخنان مرعشی درباره لاریجانی در حالی است که بخشی از جریان اصلاحات به‌ویژه دولتی‌ها تأکید دارند که باید با لاریجانی ائتلاف شود، ولی این نظر قطعی نیست و مخالفان جدی هم دارد. به هرحال مرعشی با اشاره به ورود محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم بیان کرد: عارف یک شخصیت اصلاح‌طلب است، اما ‌این‌که در نهاد اجماع‌ساز چه جمع‌بندی درباره نامزدها خواهیم داشت هنوز معلوم نیست؛ کارگزاران هم دو نامزد مهم دارد که پس از بررسی صلاحیت‌ها از آنها رونمایی خواهد شد. از چهره‌های مطرح در بین کارگزاران می‌توان به محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و اسحاق جهانگیری اشاره کرد، ولی در این حال دیگر کارگزارانی‌ها می‌گویند که کاندیدای نهایی ما محسن‌ هاشمی رفسنجانی است. اما به هرحال همه آن‌ها تأکید دارند که گزینه نهایی را نهاد ‌اجماع‌ساز تعیین می‌کند.

رسانه های اصولگرا

ضرورت آسیب‌شناسی انتخابات ادوار گذشته

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین عباسی فرماندار شهرستان پیشوا در نشست هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: لازم است نیازمندی‌های انتخابات از حیث اقلام و نیروی انسانی احصاء و اعلام شود تا نسبت به تامین آنها اقدام لازم به عمل آید. فرمانداری به‌عنوان هدایت‌گر و پیشقراول اقدامات موثر در شهرستان، باید مسیر را برای دیگر دستگاه‌ها مشخص و راهنمای امور باشد. لازم است از افراد موثر و دلسوز برای شورآفرینی و پویایی هر چه بیشتر انتخابات بهره گرفته شود تا شاهد انتخاباتی باشکوه و با مشارکت حداکثری مردم در شهرستان باشیم طبق قانون، تمامی دستگاه‌ها در امر برگزاری انتخابات دخیل بوده و بدون هیچ قید و شرطی مکلف به تامین نیرو و امکانات مورد نیاز ستاد انتخابات هستند. با توجه به حساسیت موضوع، کوچکترین قصوری در این راستا از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست. هر چه به سمت برگزاری انتخابات پیش می‌رویم فعالیت‌های انتخابات بیشتر و فشرده‌تر می‌شود اما خدمت‌رسانی به مردم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا امور جاری مردم نباید مختل شود صیانت از آرای مردم یک تکلیف شرعی است و در این راستا استفاده از افراد امین و توانمند در تمامی مراحل انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آسیب‌شناسی انتخابات ادوار گذشته نقشه راه انتخابات پیش رو بوده و برای پیدا کردن راهکارها و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تکرار ناهماهنگی‌ها بسیار اهمیت دارد.

جوانان اثرگذارترین قشر در انتخابات ۱۴۰۰ هستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا خواجی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که جوانان اثرگذارترین قشر در انتخابات ۱۴۰۰ هستند؛ گفت: البته جوانان باید هوشیار باشند که در انتخابات پیش‌رو احساسی عمل نکنند و انتخاب خود را بر پایه شناخت کافی و منطق انجام دهند. عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جوانان با پرسشگری، کنجکاوی و حساسیت به سرنوشت کشور در جریان انتخابات ۱۴۰۰ اثرگذارترین قشر هستند. جوانان ایرانی در دوران جنگ تحمیلی نیز حماسه بی بدیل دفاع مقدس را خلق کردند. در دوران دفاع مقدس حدود ۹۸ درصد از رزمندگان از قشر جوان بودند لذا قشر جوان در برهه‌های مختلف تاریخی در این کشور حماسه‌آفرین هستند.

بومی‌سازی صندوق رأی الکترونیکی انتخابات الکترونیکی با انتخابات از راه دور فرق دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر شجاعان در چهل و هفتمین محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک که با عنوان «الزامات و چالش‌های رأی گیری الکترونیکی» برگزار شد، در خصوص برنامه‌های کشور برای الکترونیکی کردن فرآیند انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ توضیح داد. عموماً وقتی از انتخابات الکترونیکی صحبت می‌کنیم اینطور تصور می‌شود که باید فرآیند رأی گیری و انتخابات به صورت از راه دور انجام شود. اما اینطور نیست و در انتخابات ملی، اینطور نیست که بدون مراجعه به محل اخذ رأی، بتوان از افراد رأی دریافت کرد. وقتی صحبت از انتخابات الکترونیکی می‌شود به این معنی نیست که رأی دهندگان بتوانند از منزل رأی بدهند. این فرآیند شاید در انتخابات صنفی ممکن باشد اما در انتخاباتی در گستره ملی، غیرممکن است. حتی کشوری مانند استونی با حدود یک میلیون نفر جمعیت، این مدل را امتحان کرد اما هم اکنون در این باره عقب نشینی کرده است. مخاطرات فضای سایبر، احتمال هک شدن و یا اینکه ربات به جای فرد رأی دهنده، رأی دهد و نیز صیانت و عدم افشای رأی، رواج خرید و فروش رأی و نیز رأی گیری به زور از جمله موضوعاتی است که باعث شده کشورها به سمت انتخابات از راه دور نروند. البته گفته می‌شود که فناوری بلاکچین به لحاظ فنی شاید تا حدودی بتواند برخی مخاطرات را کاهش دهد. اما به طور کل هنوز کشورها به این سمت نرفته اند.

جمع بندی:

شرکت مردم در انتخابات موجب تقویت همبستگی و وحدت ملی و تضمین کننده امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می شود. چندی است که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نامزدهای احتمالی جناح های مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شود اما تا زمانی که ترکیب نهایی رقبای انتخاباتی ریاست جمهوری مشخص نشود، نمی توان در ارتباط با برنامه ها و شایستگی این افراد، مطلبی یادآور شد.

نظر شما