شناسهٔ خبر: 45969246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

میانمار مانند یک میدان جنگ است / روز یکشنبه 18 نفر در اعتراضات علیه کودتای ارتش کشته شدند

یک امدادگر که مجروحان را به بیمارستان عمومی یانگون منتقل کرده بود می‌گوید: «آنها به غیرنظامیان تیراندازی می‌کنند. آنها تروریست هستند. این بی‌رحمی واقعی است. چندین نفر تحت درمان زخم‌های شدید ناشی از شلیک گلوله قرار گرفتند. بسیاری از بیماران جوان هستند. برخی از آنها تازه 20 ساله شده‌اند.»

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| بر اساس گزارش سازمان ملل، روز یکشنبه مرگبارترین سرکوب نیروهای امنیتی در میانمار از زمان کودتای ارتش در آغاز فوریه حداقل 18 کشته بر جای گذاشته است.

 

در چندین شهر در حالی که پلیس با پشتیبانی نیروهای ارتش می‌کوشید تا مانع از شکل‌گیری تجمعات در سراسر کشور شود گلوله‌های جنگی، نارنجک‌های بی‌حس‌کننده و گاز اشک‌آور به سمت تظاهرات‌کنندگان شلیک شد.

 

میانمار

 

طبق گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، در اعتراضات روز یکشنبه حداقل 18 نفر کشته و 30 نفر زخمی شده‌اند. این سازمان خشونت علیه معترضان در میانمار را به شدت محکوم کرده است.

 

گزارش شده این مرگ‌ها در نتیجه شلیک گلوله‌های جنگی به سوی جمعیت در شهرهای یانگون، داوی، ماندالای، میایک، باگو و پاکوککو رخ داده است.

 

بر اساس گزارش رویترز، در شهر یانگون وقتی پلیس با استفاده از نارنجک‌های بی‌حس‌کننده اعتراض معلمان را شکست یک زن کشته شده است. هرچند هنوز علت مرگ او مشخص نیست.

 

طی یک حادثه دیگر در شهر، یک جوان 23ساله نیز به ضرب گلوله کشته شده است. پسرعموی این مرد 23ساله به گاردین می‌گوید: «نیروهای پلیس نزدیک شدند و اسلحه‌های خود را آماده کردند. فکر نمی‌کردیم آنها واقعاً شلیک کنند. اعتراضات مسالمت‌آمیز بود، در حالی که مردم آواز می‌خواندند و کف می‌زدند. این همه کاری است که ما انجام دادیم، بعد آنها شروع به تیراندازی کردند.»

 

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان مردم خون‌آلود را از زمین بلند می‌کنند. در یک تصویر منتشرشده از سوی «میزیما»، یک معترض در حالی که روی برانکارد بود سه انگشت دست خود را بالا برده بود، حرکتی که تظاهرات‌کنندگان در میانمار برای ابراز مخالفت خود با ارتش انجام می‌دهند.

 

چارلز ماونگ بو اولین کاردینال کاتولیک میانمار- کشوری با اکثریت بودایی- پس از سرکوب روز یکشنبه در توییتر خود نوشت: «میانمار مانند یک میدان جنگ است.» او عکسی از یک راهبه در ایالت کاچین در شمال میانمار به اشتراک گذاشت که در مقابل صف افسران پلیس زانو زده و خواستار خویشتنداری آنهاست.

 

ساکنان یانگون برای جلوگیری از حمله پلیس از بلوک‌های جاده و سطل‌های زباله به منظور بستن راه استفاده کردند. معترضان بالای تلی از آوار که برای پلمب کردن جاده استفاده شده، پوستری از آنگ سان سوچی را گذاشته بودند که روی آن نوشته شده بود: «او تنها باور ماست.»

 

میانمار

 

پلیس پس از استفاده از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده از مهمات جنگی استفاده کرد.

 

یک معترض که در میان جمعیت 10 هزار نفری حضور داشت اما برای پناه بردن به خانه یکی از ساکنان منطقه فرار کرده بود بازگو می‌کند: «ما بخشی از راهپیمایی مهندسان بودیم. پلیس حدود ساعت 9 صبح شروع به شلیک (گاز اشک‌آور) به سمت ما کرد. همه در جهات مختلف دویدیم. نمی‌دانم الان باید چه کنم. مدتی اینجا منتظر می‌مانم. شرایط واقعاً بد است، ترسناک بود.»

 

پس از واکنش شدید پلیس در روز شنبه، بسیاری از کسانی که به خیابان آمده بودند از ماسک، کلاه و عینک محافظتی استفاده می‌کردند. به گزارش تلویزیون دولتی، 470 نفر در اعتراضات روز شنبه بازداشت شدند. تعداد دقیق بازداشت‌شدگان روز یکشنبه مشخص نیست.

 

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که وقتی پلیس به سمت مدرسه پزشکی یانگون نارنجک پرتاب می‌کند، پزشکان و پرستاران با روپوش‌های سفید پا به فرار می‌گذارند.

 

یک امدادگر که مجروحان را به بیمارستان عمومی یانگون منتقل کرده بود می‌گوید: «آنها به غیرنظامیان تیراندازی می‌کنند. آنها تروریست هستند. این بی‌رحمی واقعی است. چندین نفر تحت درمان زخم‌های شدید ناشی از شلیک گلوله قرار گرفتند. بسیاری از بیماران جوان هستند. برخی از آنها تازه 20 ساله شده‌اند.»

 

میانمار

 

پزشکان میانمار در اعتراض به کودتای ارتش اعتصاب کرده بودند، اما برای درمان تظاهرات‌کنندگان زخمی به بیمارستان بازگشتند.

 

یک معلم اهل یانگون نیز می‌گوید صبح با پیام خداحافظی دانش‌آموزانش بیدار شده؛ آنها احتمال می‌دادند در تظاهرات کشته شوند: «یکی از آنها در حالی که زیر آتش نیروهای پلیس بود به من پیام داد و از حمایت من در این سال‌ها تشکر کرد و پیامش با «ما شما را دوست داریم، فعلاً خداحافظ.» به پایان رسید.»

 

نظر شما