شناسهٔ خبر: 45968789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی مهار شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ۲۱ روز از شناسایی آخرین کانون آلوده به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی می‌گذرد و این ویروس در استان مهار و کنترل شده است.

صاحب‌خبر -

محمد اصغرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان از دهم دی امسال با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر شد و در این مدت ۱۰ واحد مرغ تخمگذار، ۹ واحد مرغ گوشتی، یک واحد مرغ مادر، یک واحد شتر مرغ، یک واحد پولت، یک پرنده مهاجر و سه کانون بومی در استان را معدوم‌سازی کردیم.

وی از معدوم‌سازی یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه انواع پرنده در این مدت خبر داد و گفت: ۸۰۶ هزار معدومی مربوط به مرغداری‌های تخمگذار بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین در این مدت ۲۰۰ تن تخم مرغ و ۵۰ تن علوفه در مرغداری‌های استان معدوم‌سازی شد.

وی موفقیت در کنترل و مهار بیماری را حاصل همکاری و هم‌افزایی مرغداران، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دانست و ادامه داد: مرغداران استان در نظر داشته باشند احتمال اینکه ویروس در چرخش باشد، بسیار بالا است بنابراین با رعایت امنیت زیستی و جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز وارد به دوره‌ای دیگر از خسارت نشوند.

اصغرزاده اظهار داشت: اقدامات لازم برای بازگشت مرغداری‌های آلوده و خسارت دیده به چرخه تولید تا ۲۰ اسفند، در حال پیگیری است که امیدواریم به زودی انجام شود.

وی گفت: از این پس جوجه‌ریزی در تمامی واحدهای گوشتی استان فقط با مجوز دامپزشکی و داشتن بیمه مرغداری صورت می‌گیرد و مرغداری‌های تخمگذار علاوه بر آن باید از واکسن هم استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه نظارت بر روند کنترل ویروس به صورت ۲۴ ساعت ادامه داشته است افزود: نظارت دقیق برای تامین سلامت مردم و صیانت از سرمایه دامی استان همچنان ادامه دارد و مردم برای خرید محصولات دام و طیور مجوزدار هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

خراسان جنوبی با زنجیره کامل تولید، عرضه و توزیع طیور یکی از صادرکنندگان فرآورده‌های این حوزه به شمار می‌رود.

بیش از ۸۰۰ مرغداری در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که در هر دوره بیش از ۴۰۰ مرغداری فعال است.

تولید تخم مرغ مرغداری‌های خراسان جنوبی روزانه به ۲۵ تن می‌رسد.

نظر شما