شناسهٔ خبر: 45968676 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نقشه حزب محافظه‌کار دانمارک برای شهروندی مسلمانان

اکرم ترابی

حزب ناسیونال – محافظه‌کار "مردم دانمارکی" خواسته است تا دین افرادی که شهروندی به آنها اعطا می‌شود، در پرونده‌های عمومی ثبت شده و همچنین اعطای شهروندی به افرادی که با اتباع خارجی ازدواج کنند، ممنوع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این پیشنهادات در راستای محدودسازی سهم مسلمانان در میان شهروندان جدید دانمارک است و معاون حزب "مردم دانمارکی" (DF) گفته است که "مسلمان بودن مشکلاتی اساسی برای زندگی در دانمارک ایجاد می‌کند."

برخلاف قوانین کنونی، حزب مردم دانمارکی می‌خواهد تا دین تمام متقاضیان شهروندی در لوایح پارلمانی که دسترسی عمومی به آنها وجود دارد، ذکر شود. تا به امروز، تنها اسامی فهرست می‌شدند، نه دین. این حزب می‌خواهد فهرستی آماده شود که در آن ذکر شود مثلا متقاضی مسیحی، مسلمان یا بی‌دین است. روزنامه یولندز-پوستن گزارش داد، امتناع از اعلام دین باید به رد درخواست متقاضی منجر شود.

اصلی‌ترین هدف این پیشنهاد، مسلما روشن ساختن این مطلب است که شهروندان جدید مسلمان هستند یا خیر.  

مورتن مسراشمیت، معاون حزب مردم دانمارکی با درخواست برای "هوشیاری فوق‌العاده" به این روزنامه گفت: برای بسیاری از مردم، مسلمانان بودن مشکلاتی اساسی برای زندگی در دانمارک ایجاد میکند.

او در ادامه مدعی شد که هدف حزبش این نیست که دانمارک به طور کامل اعطای شهروندی به مسلمانان را متوقف کند. مسراشمیت در ادامه به "نمونه‌های خوبی" از جمله یک سیاستمدار محافظه‌کار دانمارکی اشاره کرد که "پیشینه مسلمانی داشته و از دموکراسی حمایت می‌کند."

معاون این حزب ناسیونال – محافظه‌کار در ادامه گفت: اما این نمی‌تواند بر مشکلات خشونت‌باری که ما طی ۳۰ سال گذشته با مردمی تجربه کرده‌ایم که پیشینه مسلمانی داشته‌اند، تحت‌الشعاع قرار دهد و بنابراین، این باید مهمترین مساله‌ای باشد که روشن می‌شود.

او همچنین گفت، دانمارک باید اعطای شهروندی به افرادی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند، متوقف کند و برای استدلال به تاثیر منفی "ازدواج با پسرعمویتان که از همان روستایی آمده است که پدر و مادر شما اهل آنجا هستند" اشاره کرد!

دولت اقلیت سوسیال دموکرات دانمارک آمادگی برای بررسی این دو پیشنهاد را اعلام کرده است. سخنگوی دولت دانمارک تاکید کرده که "از شفافیت هر چه بیشتر" حمایت می‌کند. با این حال یک کارشناس ارشد در انستیتو حقوق بشر دانمارک تاکید کرد که رد شهروندی بر پایه تابعیت والدین شخص، نقض کنوانسیون اروپا درباره ملیت است.

انتهای پیام

نظر شما