شناسهٔ خبر: 45968181 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح جامع پدافند غیرعامل استان اردبیل عملیاتی می‌شود

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل گفت: بر اساس تلاش‌ها و اقدامات انجام یافته طرح جامع پدافند غیرعامل این استان در مراحل پایانی تدوین بوده و بزودی این طرح اجرایی و عملیاتی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، علیرضا علیپور روز دوشنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل خلخال افزود: این سند با مشارکت و همکاری دستگاه‌های مرتبط در استان تدوین شده تا در راستای نهادینه کردن اصول پدافند غیرعامل و انجام اقدامات عملی و موثر در زمان وقوع حوادث بکار گرفته شود.

او اظهارکرد: اجرای این طرح موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت در بحث پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف تامین انرژی ، ارائه خدمات‌ شهری مناسب به مردم در زمان وقوع حوادث ، اصلاح نقاط آسیب‌پذیر و نیز افرایش تاب‌آوری و پایداری استان در برابر تهدیدات و بحران‌های احتمالی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه رابطین پدافند غیرعامل استان با هدف ارتباط مستمر دستگاه‌های اجرایی بایکدیگر و با مردم در حال گسترش است، گفت: برای فعال‌تر شدن شبکه رابطین دوره‌های آموزشی مختلف در استان برگزار شده و این آموزش‌ها برای فرمانداران ، مدیران کل ، بخشداران ، شهرداران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان به صورت مستمر هر سال برگزار می‌شود تا در پیشبرد و نهادینه شدن موضوع پدافند غیرعامل در جامعه به عنوان فرهنگ عمومی تاثیرگذار شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل تامین زیرساخت‌ها در جامعه را برای مقابله با بحران‌های احتمالی ضروری دانست و افزود: پدافند غیرعامل تنها مختص مسائل نظامی نیست بلکه در بحران‌ها و بلایای طبیعی نیز نقش کاربردی داشته و رعایت آن می‌تواند در ایمن‌سازی جامعه و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بلایاهای طبیعی تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل استان زیرنظر معاونت سیاسی و امنیتی استانداری اداره می‌شود، اظهارداشت: در حالی که وظیفه شورای مدیریت بحران پیشگیری از وقوع حوادث قهری و طبیعی و ورود به موضوع در زمان وقوع این گونه حوادث است، پیشگیری از حوادث و بحران‌ها ،جلوگیری از اعمال خرابکارانه دشمن و نیز تلاش برای کاهش آسیب‌های ناشی از حملات احتمالی دشمن از وظایف بسیار مهم پدافند غیرعامل است.

او گفت: کارگروه تهدیدها و امنیت ، بهداشت و درمان ، انرژی ، آب ، صنایع و معادن ، فرهنگی و اجتماعی و عملیات روانی ، فناوری الکترونیک ، آی تی ، انتظامی و اجتماعی، پشتیبانی و خدمات شهری ، امداد و نجات، راه و شهرسازی، زیرساخت‌های مواصلاتی ،سازماندهی و مشارکت مردمی و بازرگانی و کشاورزی در اردبیل به عنوان کارگروه‌های ۱۴ گانه زیرمجموعه شورای پدافند غیرعامل استان فعال بوده و لازم است هر دستگاه اجرایی مطابق وظایف خود برنامه‌های جامع برای پدافند غیرعامل تدوین کند.

وی با تاکید بر لزوم استقرار ژنراتورهای برق اضطراری و استفاده از سیستم‌های تامین برق ۷۲ ساعته (یو پی اس) از طریق باطری در فرمانداری‌ها ،مراکز حساس و مراکز درمانی و امدادی افزود: شرکت‌های گاز ، برق ، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری باید پیش‌بینی لازم را داشته باشند که در صورت قطع هر کدام از خطوط انتقال این انرژی‌ها چه اقدامی برای تامین آب آشامیدنی مردم داشته باشند و اگر خط انتقال آب و برق صدمه دید چگونه می‌توان آب و برق موردنیاز را تامین کرد.

او اظهارکرد: با انجام اقدامات صورت گرفته در جایگزینی راهکارهای پیش‌بینی شده هیچ مشکلی در تامین انرژی موردنیاز مردم استان اردبیل از جمله آب ،برق ، گاز و سوخت مایع نفتی در مواقع بروز بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی در استان وجود نخواهد داشت.

علیپور افزایش خطوط تامین و انتقال گاز به این استان ،رینگ کردن نحوه تامین برق استان از چند استان دیگر کشور ، پیش‌بینی راه‌های جایگزین برای استفاده در زمان مسدود شدن راه‌های فعلی مورد استفاده و تامین آب شرب شهرهای مختلف استان از چاه‌های عمیق بلااستفاده را از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای تامین انرژی موردنیاز مردم در زمان وقوع حوادث اعلام کرد.

او افزود: در صورت بروز هرگونه مشکل در خط لوله انتقال مواد سوختی به استان اردبیل ، این استان ظرفیت تامین سوخت یک ماه تا ۴۵ روزه مردم با بهره‌مندی از انبارهای ذخیره سوخت را دارد.

وی با ارزیابی مطلوب عملکرد ستاد پدافند غیرعامل خلخال اظهارکرد: این شهرستان با برخورداری از ۱۳ راه خروجی دسترسی به  مرکز استان و استان‌های همسایه گیلان ، زنجان و آذربایجان‌شرقی هیچ محدودیتی برای تردد و امدادرسانی در زمان بروز حادثه ندارد. 

احمد قنبری ، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار خلخال نیز در این جلسه از اجرای مانورهای مختلف برای افزایش آمادگی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث و بحران‌ خبرداد.

او گفت: برای مقابله با احتمال قطعی گاز تاکنون ۲۷ واحد نانوایی این شهر مجهز به سیستم‌های حرارتی دوگانه‌سوز شده و مانور قطعی گاز در نانوایی‌ها با هدف آزمایش این سیستم‌های دوگانه‌سوز و سنجش آمادگی نانوایان در مواقع بحرانی قطع گاز اجرا شده است.

نظر شما