شناسهٔ خبر: 45967120 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمریکا حفاظت از تحقیقات دانشگاهی در برابر چین را دو برابر کرد

سپیده هاشمی

یکی از کمیسیون‌های امنیت ملی آمریکا توصیه می‌کند که دانشگاه‌های آمریکایی اقداماتی را برای جلوگیری از به سرقت رفتن تکنولوژی‌های حساس توسط ارتش چین اتخاذ کنند؛ توصیه‌ای که نشانه‌ای از نگرانی‌های رو به رشد نسبت به امنیت تحقیقات آکادمیک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "کمیسیون امنیت ملی هوش مصنوعی" به رهبری "اریک اشمیت"، مدیر سابق گوگل قرار است امروز (دوشنبه) درخصوص گزارش نهایی‌اش به کنگره رای‌گیری کند. بخش جدیدی درباره تحقیقات دانشگاهی به پیش‌نویش نهایی تازه منتشر شده این گزارش اضافه شد؛ پیش‌نویسی که شامل توصیه‌های متعددی در زمینه‌هایی از جمله رقابت در هوش مصنوعی و زنجیره تامین نیمه رساناها است.

این توصیه‌های جدید در حالی مطرح می‌شوند که آمریکا پیگرد دست‌کم پنج محقق چینی بازداشت شده در سال گذشته در شهرهای مختلف این کشور را به اتهامات تقلب در اخذ ویزا به خاطر عدم اعلام روابطشان با ارتش چین پیش می‌برد.

"چن سونگ"، یک دانشمند سابق مهمان در دانشگاه استنفورد در رشته عصب شناسی از جمله افراد بازداشت شده است که با اتهامات مانع‌تراشی در مسیر اجرای عدالت، از بین بردن سوابق و ارائه اظهارات نادرست به یکی از نهادهای دولتی مواجه است.

وی در جلسه دادرسی هفته گذشته در دادگاه منطقه‌ای کالیفورنیای شمالی خود را بی‌گناه دانست.

"یوآن تانگ" محقق مهمان در دانشکده پزشکی دانشگاه یو سی دیوس، "شین وانگ" محقق مهمان در دانشگاه ی. سی سان فرانسیسکو که بر پروژه‌های مربوط به متابولیسم و چاقی کار می‌کند، "کایکای ژائو" دانشجوی دکتری در رشته هوش مصنوعی و ماشین‌آلات در دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون و "لی گوآن" که به عنوان محقق در دانشکده ریاضیات دانشگاه یو سی ال ای کار می‌کرد، دیگر افراد بازداشت شده هستند.

دانشگاه‌های استنفورد، یو سی اس اف و یو سی دیویس همگی اعلام کرده‌اند که با مقامات در این تحقیقات همکاری می‌کنند.  

این در حالی است که چین اتهامات مربوط به تلاش برای سرقت تحقیقات آمریکا را رد کرده است.

این پرونده‌ها بخشی از "ابتکارعمل چین" وزارت دادگستری آمریکاست که در سال ۲۰۱۸ میلادی برای مقابله با تهدیدات امنیت ملی چین آغاز شد.

توصیه‌های کمیسیون امنیت ملی هوش مصنوعی افشای بیشتر درباره بودجه تحقیقات و مشارکت در دانشگاه‌ها را ملزم می‌سازد. این کمیسیون همچنین ایجاد یک پایگاه داده از افراد و شرکت‌ها را پیشنهاد می‌کند تا خطرات را زودتر از موعد مشخص کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما