شناسهٔ خبر: 45966087 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۰۰ کیلومتر پیاده‌راه طی سال جاری در تهران ایجاد شد

تهران- ایرنا- معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرد: سال ۹۹ ایجاد ۵۰۰ کیلومتر پیاده رو مد نظر بود اما بخاطر کرونا، فروردین هرگونه کار در تهران ممنوع بود و از اردیبهشت تاکنون ۳۰۰ کیلومتر در دست اجراست که ۲۰۰ کیلومتر پیاده‌راه به اتمام رسیده‌است.

صاحب‌خبر -

صفا صبوری دیلمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مرکز همایش های رازی مجاور برج طغرل به خبرنگاران توضیح داد: ما در مجموعه شهرداری پیاده رو کامل را طراحی کردیم  که یک بخش آن مسیر دوچرخه است؛ در واقع پیاده رو باید نور، فضای سبز، فضای عبور حداقل ۲ بار به صورت هم عرض داشته باشد.

وی ادامه داد:  برنامه ۵ ساله مسیرهای دوچرخه سواری تهران ۱۴۰ کیلومتر بود و نقطه اول ما ایجاد مسیر برای معلولان و بعد دوچرخه سواری است.

وی افزود: اینکه موتورسواران از مسیر دوچرخه حرکت کنند درست نیست اما بهتر از این است که در پیاده رو تردد کنند؛ به نظرم باید اعمال قانونی در این زمینه انجام شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به انتشار عکسی که در آن تیر چراغ برقی در مسیر دوچرخه سواری یکی از خیابان ها است، گفت: حتما اشکالاتی کار ما دارد اما برای جابجایی این تیر چراغ باید مکاتباتی انجام شود؛ البته آنجا تابلوی هشدار نیز نصب کردیم که آن سایت در عکس منتشر شده، تابلو را ماسکه کرد.

۱۸ کیلومتر بزرگراه در این دوره مدیریت شهری ساخته‌شد

صبوری با بیان اینکه بزرگراه سازی برای پایتخت لازم است اما کافی نیست، گفت: به رغم برخی اظهارنظرها، در این دوره مدیریت شهری ۱۸ کیلومتر بزرگراه در تهران ساخته شد.

وی افزود: ۱۳ دستگاه پل در پروژه شهید رستگار فقط ساختیم و ۱۸ کیلومتر بزرگراه سازی انجام دادیم اینکه گفته می شود ما بزرگراه سازی نمی کنیم درست نیست.

به گفته صبوری، تهران یک طرح جامع و یک طرح تفصیلی دارد و در این طرح ها مشخص است عرض یک خیابان چقدر است و چه میزان  بزرگراه باید بسازیم که ما می سازیم؛ اما انتقاد ما این است که چرا به پیاده رو سازی توجه نشده است.

وی ادامه داد: در واقع ما می خواهیم وزن حمل و نقل عمومی و سهم انسان ها از خیابان را بالا ببریم؛ الان اگر ما خیابان می سازیم دیگر پیاده روی آن نیم متری نیست و باید ۳ متر باشد تا ۲ عابر به راحتی از کنار هم رد شوند.

وی تاکید کرد: اولویت های پروژه های ما حمل و نقل عمومی و انسان محوری است؛ در طرح جامع تهران میزان جمعیت پایتخت مشخص است و خوشبختانه در سال ۹۹ یک طبقه اضافی تراکم هم داده نشد و براساس طرح جامع تهران و تفصیلی عمل شد.

به گفته صبوری، رویکرد جدید ما براساس شورای شهر و دستورات شهردار تبدیل شهر ماشین محور به انسان محور است.

وی افزود: تغییر رویکرد یعنی اینکه در طول ۸۰ سال اخیر ۸۰۰ دستگاه پل سواره رو و ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه برای تسریع حرکت خودروها داریم، اما شما امروز نتیجه این عمل را می بینید؛ وقتی بزرگراه ساخته شود شما هم تهییج می شوید که با خودروی شخصی تردد کنید.

صبوری گفت: در این سالها از عرض پیاده روها کم شد و به خیابان اضافه شد اما رویکرد انسان محوری پروژه های ما را متحول کرد.

به گفته صبوری، یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر پیاده رو در فاز اول در حال احداث است که اگر ساخته شود بخش اعظمی از مشکلات پیاده روی در تهران حل می شود.

وی ادامه داد: ما در واقع با پیاده رو سازی محلات را دوباره بهم وصل می کنیم چراکه در این سالها بزرگراه سازی موجب جدایی محلات از هم شده است.

ایجاد ۵۴ هکتار باغ راه در پروژه حضرت فاطمه

معاون شهردار تهران گفت: پروژه باغ راه حضرت فاطمه(س) در جنوب پایتخت در حال انجام است و به طول ۹ کیلومتر قطار به زیر زمین رفته و قرار است ۵۴ هکتار باغ راه ایجاد شود در محلاتی که از نظر فضای سبز در مضیقه است.

وی افزود: هیچ فضای تجاری برای این مسیر و پروژه در نظر نگرفتیم و مسابقه بین المللی برای این پروژه برگزار کردیم و بیش از ۱۸۰ طرح به دست ما رسید و امروز طرح برنده در حال اجراست.

وی در مورد پروژه زیرگذر گلوبندک هم گفت که زیرگذر غربی تا پیش از عید افتتاح و زیرگذر شرقی و تکمیل پروژه تا پایان تابستان ۱۴۰۰ انجام می شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: تا استاندارد آسانسور محور غربی زیرگذر گلوبندک صادر نشود این پروژه افتتاح نمی شود چون ایمنی و امنیت مردم برای ما از همه چیز مهم تر است.

وی همچنین با بیان اینکه آبگرفتگی شدید دیگر در تهران رخ نمی دهد، گفت: لوله گذاری های انجام شده موجب شد که دیگر به هنگام بارش باران در میدان آزادی دیگر استخر ایجاد نشود.

صبوری در مورد تولید آسفالت نیز گفت: امروز ما تمامی آسفالت های مورد نیاز خود را تولید می کنیم و سه کارخانه را احیا و در این حوزه ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی کردیم.

آغاز عملیات خروجی زیرگذر گیشا به سمت کوی نصر در سال ۱۴۰۰

معاون شهردار تهران در پاسخ به ایرنا در مورد زمان بازشدن خروجی زیرگذر گیشا به سمت خیابان کوی نصر نیز گفت: ما مجری طرح های ترافیکی هستیم و این موضوع اشکالاتی داشت که مطرح کردیم و نهایتا بازطراحی انجام و مقرر شد کار احداث این خروجی از اوایل ۱۴۰۰ آغاز شود.

صبوری در مورد مرکز همایش رازی در شهرری نیز گفت: این مجموعه از سال ۱۳۷۲ طراحی و آغاز به کار شد؛ این پروژه در مقاطعی ساخته و در مقاطعی تعطیل شد اما ما تقریبا تمام پروژه های نیمه اتمام شهرداری تهران را به پایان رساندیم که یکی از آنها مرکز همایش های رازی است.وی ادامه داد: این مرکز همایش ها همانند برج میلاد هزار نفر گنجایش دارد و آمفی تئاتر روباز و دیگر امکانات دارد.

پروژه زیرگذر گلوبندک تا تابستان کامل می‌شود

وی همچنین در مورد بازدید دادستان تهران از زیرگذر گلوبندک نیز گفت: قرار بود در دهه فجر آنجا را افتتاح کنیم اما روزهای آخر متوجه شدیم استاندارد آسانسور نیامده و جلوی آن را گرفتیم؛ چرا که یک طبقه این آسانسور ۱۳ متر پایین می رود و استانداردهای خاصی می خواهد.

صبوری گفت: سمت زیرگذر غربی تمام شده و در سمت شرق زیرگذر هم با تاکید دادستان تهران شیفت های کاری را اضافه کردیم تا بتوانیم پروژه را تا پایان تابستان ۱۴۰۰ بهره برداری کنیم.

ایمنی تهران در مقابل سیلاب

صبوری گفت: ۳۷ نقطه بحرانی برای جلوگیری از سیل در تهران ترمیم و اصلاح کردیم؛ مثلا در زمانی که سیل در شیراز آمد ما یک پل ماشین رو در سلیمی جهرمی  که احتمال ایجاد سیلاب می کرد را برداشتیم.

وی ادامه داد: ۵۳۰ کیلومتر کانال آبراه در تهران داریم که اگر به ۷۰۰ کیلومتر برسد تهران را در برابر سیلاب های با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله ایمن خواهیم کرد.

صبوری افزود: ۲۰ سال طول می کشد تا ایمنی تهران را در برابر سیل بوسیله اقدامات و ایجاد کانال ها و آبراه ها تضمین کنیم اما ما با گرفتن اعتبار بیشتر تلاش می کنیم این بازه به ۱۰ سال کاهش یابد.

وی در مورد آخرین وضعیت بزرگراه شوشتری هم گفت: بزرگراه شوشتری با مخالفت سازمان محیط زیست مواجه شده و ما نمی توانیم دیگر در این زمینه کار بکنیم.

معاون شهردار تهران در زمینه گلایه برخی شهروندان به ویژه معلولان از سنگ فرش های خیابان های تهران مثل ۳۰ تیر گفت: ضوابطی در این زمینه تعریف کردیم و دیگر سنگ های تکه تکه کار نمی شود و سنگ فرش های جدید با هم پیوستگی خواهد داشت.

مجید غمخوار مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران هم طی بازدید از برج طغرل به خبرنگاران گفت: این سازمان در سال ۸۸ با تجمیع ۸ شرکت ایجاد شد و تا به امروز ۱۲۰ پروژه خدماتی عمرانی در تهران اجرایی کرده ایم.

وی ادامه داد: ۴۶ پروژه در حال احداث داریم و تا اوایل سال آینده یک سری از آن ها افتتاح می شود.

به گفته غمخوار، پروژه های فرهنگی برج طغرل و خانه افشار تمام شده و پروژه بلدیه ۵۰ درصد پیشرفت داشته و کار ساخت ۷ مسجد در مناطق مختلف تهران و حوزه علمیه منطقه ۱۸ در حال انجام است.

وی افزود: پروژه میدانگاه ها هم در دست اجرا داریم و نمونه شاخص آن میدانگاه هفتم تیر بود که افتتاح شد و از سوی دیگر ۱۷ کیلومتر در تهران پیاده راه ایجاد کردیم و مناسب سازی معبر کریمخان هم به اتمام رسید.

نظر شما