شناسهٔ خبر: 45963831 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر:

انبارهای امدادی هلال‌احمر از شرایط اضطراری خارج شده است

تهران - ایرنا - دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: اکنون انبارهای امدادی این جمعیت از شرایط اضطراری خارج شده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب برای تقویت آنها و اقلام امدادی به ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

صاحب‌خبر -

محمدحسن قوسیان مقدم روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت انبارهای امداد هلال احمر برای پاسخگویی فوری به حوادث احتمالی چگونه است، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا امروز، موجودهای انبارهای امدادی ارتقا یافته و براساس تقسیم بندی اقلام از سوی معاونت لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات با رویکرد تمرکز زدایی و تقویت توان پاسخگویی در حوادث و سوانح احتمالی، اقدام به برنامه ریزی برای ذخیره سازی اقلام زیستی، غذایی و تجهیزات در سطح استان ها با هدف پاسخگویی به شعب به عنوان خط مقدم عملیاتی جمعیت هلال احمر انجام شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۴ هزار و ۵۰۰ تخته چادر، ۱۰ هزار شعله چراغ والور، ۸۰ هزار تخته پتو، ۲۸ هزار تخته موکت ۴*۳ و ۱۵۰۰ ست ظروف خریداری و در کل کشور توزیع شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر توضیح داد: انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر به عنوان شبکه عمل کرده و در صورت بروز حادثه در هر نقطه کشور امکانات و ظرفیت های استان های همجوار استفاده می شود تا در امدادرسانی اختلالی ایجاد نشود.

قوسیان مقدم اضافه کرد: همچنین برای تقویت سیستم های انبارداری و سرعت توزیع و ارسال اقلام امدادی قرارداد خرید تعداد ۱۶ دستگاه لیفتراک انجام شده که در بین استانهای کشور توزیع خواهد شد.

یکی از نقاط قوت جمعیت هلال احمر، داشتن انبارهای پشتیبانی عملیات امداد و نجات در سطح استان ها و شهرستان های کشور است که در آنها اقلام ۱۶ گانه امدادی از جمله اقلام زیستی مانند چادر امدادی، پتو و موکت، اقلام بهداشتی مانند پودر لباسشویی و صابون، مجموعه ظروف، وسایل گرمایشی، خوراک پزی و روشنایی برای تامین اسکان اضطراری و رفع نیازهای ضروری آسیب دیدگان ذخیره سازی و نگهداری می شود.

«انبارهای مواد و تجهیزات امدادی یکی از اجزا مهم پیشتیبانی نیروهای امدادرسان هلال احمر در عملیات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به حادثه دیدگان و متاثرین از انواع حوادث می باشند و انبار به عنوان مکانی امن و مناسب نقش ویژه‌ای در ارائه خدمات یادشده دارد.»

وجود انبارهای امدادی و شبکه لجستیک پایدار در زنجیره تامین و پشتیبانی مدیریت بحران نقش اساسی و تعیین کننده ای را برای ارائه خدمات مناسب از سوی نیروهای امدادرسان اعزامی به مناطق متاثر و آسیب دیده برعهده دارد که در صورت اختلال در ایفای این نقش، کُل فرآیند مدیریت بحران با مشکل روبرو می شود و دچار اختلال خواهد شد.

لجستیک و پشتیبانی بحران، فرآیندهای برآورد، تامین، حمل و نقل، نگهداری و توزیع کالاها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز آسیب دیدگان و گروه های امدادرسان را در قالب یک زنجیره تامین پویا و پایدار را دربرمی گیرد؛ بنابراین چنانچه پشتیبانی نیروهای امدادرسان با استفاده از انبارهای اقلام امدادی از یک سیستم منسجم و علمی برخوردار نباشد، نمی توان تا حدود زیادی به موفقیت در خدمات رسانی به آسیب دیدگان انواع حوادث و مدیریت بحران در مناطق متاثر از حوادث یادشده امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

نظر شما