شناسهٔ خبر: 45963295 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی و فرهنگی:

شناخت مسئله مهمترین رویکرد در احیای محور زندیه باشد

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، با اشاره به تلاش شهرداری شیراز برای ثبت جهانی مجموعه تاریخی زندیه، گفت: مهمترین رویکردی که در احیای محور زندیه باید دنبال شود، شناخت مسئله و رفع معضلات و آسیب‌هایی است که در این محور وجود دارد.

صاحب‌خبر -

هادی میرزایی در حاشیه بازدید از غرفه شهرداری شیراز در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شهردار شیراز، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های شهردار شیراز مرمت، احیا و بهره برداری بهینه در شأن آثار تاریخی و فرهنگی به ویژه در بافت تاریخی شیراز است، گفت: مجموعه زندیه از فاخرترین آثار تاریخی است که در طول دوران‌های مختلف به ویژه در قرن اخیر دچار آسیب‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیری شده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور همچنین با تأکید بر اینکه با اهتمام شهرداری شیراز، زمینه احیای محور زندیه در دل‌ها زنده شد، افزود: مهمترین اقدامی که قرار بود در دستور کار قرار گیرد تا نوری بر آثار تاریخی شهر شیراز دمیده شود، بحث احیای دیوانخانه بهعنوان جزئی از مجموعه زندیه بود.

میرزایی اضافه کرد: در دوره پهلوی با ساخت و ساز غیرمجاز و عدم رعایت ضوابط و منشورهای جهانی، یک ابنیه در دل این عمارت فاخر و ارزشمند احداث شد که متاسفانه هیبت این بنا را تحت‌الشعاع قرار داده است.

او افزود: وزیر ارتباطات و همکارانشان در مخابرات به تبعیت از مصوبه دولت در سال ٨٩ مبنی بر انتقال مالکیت این ابنیه که اکنون در اختیار مخابرات است به صندوق متبوع، موافقت کرده اند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با اجرای این مهم شاهد احیای بدنه مهمی از محور زندیه باشیم، تاکید کرد که دیوانخانه باید به عنوان یک فضای خلاق و نوآورانه با استفاده از احیای سردر و سایر ابنیه‌ای که در آنجا تخریب شده، دو پیام را به مردم و کسانی که از این محور بازید می‌کنند، بدهد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، افزود: پیام نخست این است که احیای ابنیه تاریخی به عنوان یک رکن اساسی برای سیاست گذاران و حاکمان کشور مورد مداقه است و حتما باید اجرا شود که واگذاری آن از سوی مخابرات مصداق این مدعاست.

او خاطرنشان کرد: بخش دوم این پیام این است که اگر قرار است شعار میراث فرهنگی را برای نسل‌های آینده زنده نگه داریم نیازمند حفظ اتفاقاتی هستیم که در طول دهه‌های مختلف به عنوان نمونه‌ای شاهد حادث شده تا آیندگان خطای گذشته را تکرار نکنند.

میرزایی ضمن قدردانی از مجموعه مدیریتی شهر شیراز در کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی به کلانشهر، ابراز امیدواری کرد که در سال ١٤٠٠ با بهبود شرایط کرونایی، شاهد اتفاقات ملموس در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی باشیم.

انتهای پیام

نظر شما