شناسهٔ خبر: 45963218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

بازی دو جناح با اسامی کاندیداهای احتمالی خود در سال 1400

نامزدبازی پیشاانتخاباتی

نقشه انتخابات ریاست جمهوری 1400 با تحرکات احزاب دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در حال تکمیل شدن است.

صاحب‌خبر -

نقشه انتخابات ریاست جمهوری 1400 با تحرکات احزاب دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در حال تکمیل شدن است. حدود سه ماه دیگر تا سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و به دلیل مشکلات بسیاری که کشور با آن مواجه است، این انتخابات هم برای نظام و هم برای احزاب کشور از اهمیت بیشتری نسبت به انتخابات ادوار گذشته برخوردار است. دو جناح اصلی کشور مشغول بازی با اسامی نامزدهای احتمالی خود هستند تا فضا را انتخاباتی نگه دارند. از یک‌سو اصول‌گرایان هر روز اختلافات‌شان بیشتر می‌شود و اخبار مختلفی از آمدن یا نیامدن چهره‌هایی مانند محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی به گوش می‌رسد. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نیز در حال برنامه‌ریزی هستند تا بهترین گزینه‌های خود را وارد میدان رقابت کنند.

نامزدبازی پیشاانتخاباتی

به گزارش روز نو :اسحاق جهانگیری، سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، محسن‌‌ هاشمی رفسنجانی یا گزینه‌های اعتدالی مانند علی مطهری و علی لاریجانی از جمله افرادی هستند که نامشان در اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود. دیروز حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران موضع حزب خود برای چند کاندیدا را در مصاحبه‌‌‌ای مشخص کرد. او در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به احتمال معرفی علی لاریجانی به عنوان نامزد حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: چنین مطلبی در هیچ جا درج نشده و واقعیت ندارد.

این سخنان مرعشی درباره لاریجانی در حالی است که بخشی از جریان اصلاحات به‌ویژه دولتی‌ها تأکید دارند که باید با لاریجانی ائتلاف شود، ولی این نظر قطعی نیست و مخالفان جدی هم دارد. به هرحال مرعشی با اشاره به ورود محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم بیان کرد: عارف یک شخصیت اصلاح‌طلب است، اما ‌‌‌این‌که در نهاد اجماع‌ساز چه جمع‌بندی درباره نامزدها خواهیم داشت هنوز معلوم نیست؛ کارگزاران هم دو نامزد مهم دارد که پس از بررسی صلاحیت‌ها از آنها رونمایی خواهد شد. از چهره‌های مطرح در بین کارگزاران می‌توان به محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و اسحاق جهانگیری اشاره کرد، ولی در این حال دیگر کارگزارانی‌ها می‌گویند که کاندیدای نهایی ما محسن‌‌ هاشمی رفسنجانی است. اما به هرحال همه آن‌ها تأکید دارند که گزینه نهایی را نهاد ‌‌‌اجماع‌ساز تعیین می‌کند.

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با پایگاه خبری برنا و رابطه با گزینه‌های فعلی و مستقل احزاب برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد:«این‌که اینها کاندیدای نهایی باشند، قطعا این طور نیست. تا امروز هیچ کاندیدای مشخصی وجود ندارد که بتواند ادعا کند کاندیدای نهایی است.» او اضافه کرد که کاندیداها در حال ارزیابی هستند و هیچ کدام قطعا تایید نشده‌‌‌‌اند، چرا که کاندیدایی که می‌خواهد به عنوان نفر نهایی خود را اعلام کند باید منتظر تایید جمع باشد و از اراده و پشتیبانی جبهه‌‌‌ای برخوردار باشد، این در حالی است که هیچ‌یک از کاندیداهایی که تا امروز مطرح شده‌‌‌‌اند قطعی نیستند و کاندیداهای شخصی و حزبی هستند.»

امام در رابطه با کاندیداتوری مطهری و شائبه حضور او در اردوگاه اصلاح‌طلبی نیز تاکید کرد: «مطرح شدن اسم مطهری نیز در همین ساز و کار بررسی می‌شود و جدا از این موضوع نیست. او ابتدا باید سازوکار اصلاح‌طلبان را بپذیرد و بعد اصلاح‌طلبان در مورد او نظر بدهند.» امام در پایان گفت: «نهاد ‌‌‌اجماع‌ساز تاکید دارد کاندیدای ما باید مقبولیت اجتماعی داشته باشد و مورد اجماع باشد. احزاب بعدها نظرات متفاوتی ارائه می‌کنند ولی وقتی در یک جبهه قرار می‌گیرید باید از تصمیمات جبهه حمایت کنند. فرض بر این است که همه دست به دست هم می‌دهیم و با کاندیدایی اجماعی در این فضای ناامیدی با تجدید نظری که حاکمیت با توجه با فرمایشات رهبری خواهد داشت در انتخابات شرکت خواهیم کرد، در این صورت مردم حس می‌کنند پیام رهبری مورد توجه نهادها قرار می‌گیرد و بستری برای تجدیدنظر فراهم می‌کند و فضایی ایجاد می‌شود که مردم در سرنوشت خود شرکت کنند.» سخنان مرعشی و امام نشان می‌دهد که که ایده ائتلاف در بین اصلاح‌طلبان مخالفان زیادی دارد و احتمالا با این شرایط گزینه لاریجانی و مطهری فعلا از گردونه مباحث در این جریان سیاسی خارج است.

رئیسی یا قالیباف

در همین حال در بین اصول‌گرایان همچنان دعوا درباره گزینه رئیسی یا قالیباف ادامه دارد. یکی از نماینده‌های نزدیک به قالیباف هم به تازگی گفته که او در انتخابات شرکت نمی‌کند. اما این ادعا تاکنون خیلی محل توجه قرار نگرفته است، چرا که بسیاری می‌گویند ماه‌هاست قالیباف ستادهای تبلیغاتی خود را هم فعال کرده است. محمد مهاجری تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار کرد:«اگر آقای رئیسی نیاید، قالیباف می‌آید، چون چیزی برای باختن ندارد. او ضعیف‌تر از همه روسای ادوار مجلس ظاهر شد و امروز به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند حتی برای موضوعاتی که مدنظرش است در مجلس اجماع رأی ایجاد کند بنابراین برای ادامه حضور در جایگاه ریاست مجلس انگیزه لازم را ندارد.» مهاجری همچنین درباره اعلام عدم کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «صحبت آقای پیرهادی رئیس شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت به نظر نمی‌رسد بیان‌کننده واقعیت ماجرا باشد. بعید می‌دانم جریان آقای قالیباف هدف اصلی‌اش این باشد که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را به آقای رئیسی تعارف کند.»

این فعال مطبوعاتی تأکید کرد: «امروز شاهد این مسئله هستیم که برخی می‌گویند آقای قالیباف و آقای رئیسی هیچ کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوند که من احتمال این اتفاق را ضعیف می‌دانم. معتقدم اگر آقای رئیسی نیاید فضا کاملا به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود، چون آقای رئیسی تنها کاندیدایی است که می‌تواند مورد حمایت اکثریت قاطع اصول‌گرایان باشد.»

این روزها اخبار مختلفی منتشر شده که نشان می‌دهد بخشی از جناح اصول‌گرا در تلاش است تا رئیسی را راضی کند که در انتخابات 1400 کاندیدا شود، اما گویا او تاکنون نپذیرفته است. مدافعان حضور رئیسی می‌گویند با آمدن او اختلافات بین اصول‌گرایان از بین می‌رود و همه از رئیسی حمایت می‌کنند. اما مسلما این ایده خیلی باب میل حامیان قالیباف نیست. به هرحال این دعوای برای رئیسی و قالیباف تنها مشکل اصول‌گرایان نیست، بلکه دو شورای ائتلاف و وحدت نیز هر روز وارد یک کشمکش جدی‌تر می‌شوند. زاکانی پیشتر نیز گفته بود، شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف است، اما داعیه وحدت دارد و قرار است علی لاریجانی کاندیدای نهایی اینها باشد. این اظهار نظر البته با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده و عصبانیت اعضای شورای وحدت را برانگیخته است. دیروز هم غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص اظهارات علیرضا زاکانی که گفته بود «جریانی در مقابل شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید» گفت: من اطلاع دقیق ندارم و سخنگوی شورای وحدت بهتر می‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند اما آنچه که تا اینجا می‌دانم این است که تا امروز اصلا هیچ صحبتی در خصوص ‌‌‌این‌که از آقای لاریجانی یا هر گزینه دیگری حمایت صورت گیرد، در شورای وحدت مطرح نشده است.» به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: «یعنی دوستان شورای وحدت اصلا وارد صحبت درخصوص کاندیداها نشده‌اند که چه کسی کاندیدا باشد و به‌نظرم آقایان آدرس غلط می‌دهند.»

در این حال جامعه روحانیت هم روی گزینه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی تأکید دارد. در همین زمینه غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پیرامون احتمال حمایت جامعه روحانیت از حجت‌‌الاسلام رئیسی، به ایلنا گفت: «ما نوعی گرایش و توجه را در جامعه روحانیت به شخص ایشان مشاهده می‌کنیم؛ کما‌‌‌این‌که در دوره قبل یعنی سال ۹۶ پیش از ‌‌‌این‌که جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) به نتیجه برسد، این جامعه روحانیت مبارز بود که اعلام موضع کرد و از آقای رئیسی حمایت کرد. اگر ایشان کاندیدا شود عضوی از جامعه روحانیت هستند و قطعاً کاندیدای جامعه روحانیت خواهند بود.»

 

منبع:روزنامه همدلی

نظر شما