شناسهٔ خبر: 45962888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح خرید محدوده ترافیک اصفهان به آرام‌سازی شهر منجر می‌شود

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: اجرای طرح خرید مجوز تردد در محدوده ترافیک اصفهان به آرام‌سازی هسته مرکزی شهر که هویت تاریخی و گردشگری دارد، منجر می‌شود.

صاحب‌خبر -

جمشید لقایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح خرید مجوز تردد در محدوده ترافیک نسبت به زوج و فرد، موثرتر است و می تواند به آرام سازی و خلوت کردن هسته مرکزی شهر که هویت گردشگری و تاریخی و انبوهی از آثار میراثی دارد و کاهش آلودگی هوا منجر شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر طرح زوج و فرد در هسته مرکزی کلانشهر اصفهان در حال اجراست، گفت: در طرح صدور مجوز تردد در محدوده ترافیک مانند آنچه که در تهران در حال اجراست، هر فردی که قصد ورود به محدوده طرح دارد باید مجوز مربوطه را خریداری کند.

لقایی به مطالعه ای که سال های ۹۴ و ۹۵ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان درباره طرح زوج و فرد انجام شد، اشاره کرد و افزود: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای این طرح در دراز مدت موفق نیست و منجر به ازدیاد و حتی انفجار مالکیت خودرو خواهد شد زیرا خانواده ها به خرید حداقل ۲ خودرو با پلاک های متفاوت زوج و فرد روی می آورند.

لقایی با بیان اینکه طرح قیمت گذاری محدوده ترافیک، ورود به مرکز شهر را محدود می کند و تجربه کشوری گویای موفقیت آمیز بودن آن است، تصریح کرد: مردم برای ورود به مرکز شهر حق انتخاب دارند که از وسایل حمل و نقل مختلف مانند قطار شهری، دوچرخه، موتور سیکلت، خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس استفاده کنند و اگر بخواهند از خودروی شخصی استفاده کنند باید مجوز آن را بخرند.

مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهری اصفهان با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای پیاده سازی طرح خرید مجوز تردد در محدوده ترافیک مانند قطار شهری، پارکینگ و دوربین های کنترل ترافیک در چند سال اخیر در هسته مرکزی شهر ایجاد شده است، تصریح کرد: اکنون به مرحله ای رسیدیم که می توانیم این طرح را مرحله به مرحله اجرا کنیم.

وی، نخستین مرحله از اجرای این طرح را ثبت مشخصات ساکنان محدوده مرکز شهر عنوان کرد و گفت: این افراد در صورت ثبت نام در طرح از تخفیف ۸۰ درصدی بهره مند می شوند.

لقایی با تاکید بر اینکه هر خانوار ساکن در محدوده مرکزی شهر فقط برای یک خودرو می تواند مجوز طرح ترافیک خریداری کند، اضافه کرد: سایر افرادی که قصد تردد به منطقه مرکزی شهر را دارند باید هزینه کامل طرح ترافیکی را که ۱۰ هزار تومان تعیین شده است، بپردازند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار و اطلاعات موجود حدود ۲۸ هزار خانوار در محدوده مرکزی کلانشهر اصفهان ساکن هستند، خاطرنشان کرد: زمان کافی تا اردیبهشت سال آینده برای ثبت نام آنها در سامانه طرح ترافیکی به نشانی trafficzone.isfahan.ir وجود دارد.

مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهری اصفهان اظهار داشت: درباره مراحل بعدی و چگونگی خرید مجوز تردد در محدوده ترافیکی در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.

لقایی، مرز شرقی محدوده طرح ترافیکی در کلانشهر اصفهان را خیابان های چهارباغ خواجو، نشاط و هاتف، مرز غربی را خیابان های آیت الله کاشانی و شهید بهشتی، مرز شمالی را خیابان های عبدالرزاق و مسجد سید و مرز جنوبی را خیابان های شهید مطهری و کمال اسماعیل اعلام کرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ترافیکی ممکن است در روزهای نخستین با مشکلاتی همراه باشد، تصریح کرد: اجرای این طرح در دراز مدت به آرام سازی و کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه منطقه مرکزی حدود سه و نیم درصد از کل مساحت کلانشهر اصفهان را در برمی گیرد، اضافه کرد: هدف نهایی ما این است که در مرکز کلانشهر اصفهان شاهد تردد خودرویی نباشیم بلکه شهروندان و گردشگران بتواند به راحتی و پیاده در آن تردد کنند و در همین راستا پیاده سازی بسیاری از معابر مانند چهارباغ و خیابان سپه اجرایی شده است.

کلانشهر اصفهان نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو در آن تردد می کند.

نظر شما