شناسهٔ خبر: 45962640 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل: دستکم ۱۸ معترض در میانمار کشته شدند

تهران – ایرنا – سازمان ملل با استناد به اطلاعات معتبر اعلام کرد بر اثر شلیک روز یکشنبه نیروهای امنیتی میانمار به معترضان ضد کودتا دستکم ۱۸ نفر کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس ، این بالاترین تعداد تلفات روزانه در جریان سرکوب اعتراضات در میانمار بوده است. معترضان خواستار بازگشت به قدرت دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی هستند که با کودتای روز اول فوریه برکنار شد. گفته می‌شود که در جریان اعتراضات روز یکشنبه حدود یک هزار نفر بازداشت شده‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ معترضان بنا به گزارشها بر اثر تیراندازی با تیر جنگی در شهرهای یانگون ، داوی ، ماندالای ، مییک ، باگو و پوکوکو روی داده است و نیروهای نظامی همچنین از گاز اشک‌آور و سلاح‌های دیگری هم استفاده کرده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، سرکوب در میانمار را به شدت محکوم کرد و کاربرد زور  علیه معترضان مسالمت‌جو و بازداشت‌های خودسرانه را "غیر قابل قبول" دانست.

به گفته سخنگوی سازمان ملل ، گوترش از جامعه بین‌الملل خواست با یک صدای واحد و پیامی روشن از نظامیان میانمار بخواهند به اراده مردم که از طریق انتخابات تجلی یافته احترام بگذارند و سرکوب ها را متوقف کنند.

"تام اندروز" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای میانمار هم گفت: روشن است که تهاجم حاکمان نظامی ادامه خواهد یافت بنابراین جامعه بین‌الملل باید پاسخ خود را تشدید کند.

گروه موسوم به "صدای دموکراتیک برمه" گزارش داد  که تا ۵ عصر روز یکشنبه کشته شدن ۱۹ تن در اعتراضات در ۹ شهر میانمار تایید شده است. این درحالی است که تایید مرگ معترضان در فضای هرج و مرج و فقدان خبررسانی از منابع رسمی بخصوص در مناطق خارج از یانگون و شهرهای مهم دیگر مانند نای‌پی‌تا پایتخت دشوار است.

در همین حال کاردینال "چارلز بو" میانمار خواستار مدارا و خویشتنداری شده است. صدها تن از مردم عادی عضو کلیسای کاتولیک در کنار کشیش‌ها و راهبه‌ها در شهر ماندالای تظاهرات کرده و خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در میانمار شده‌اند.

با وجود سرکوب‌های خونین روز یکشنبه ،بنابه گزارش‌ها ،صدها معترض امروز دوشنبه هم با سرپیچی از ممنوعیت‌های صادرشده از سوی حاکمان نظامی اقدام به تظاهرات مسالمت‌آمیز در یانگون و ماندالای کرده‌اند.

ارتش میانمار که به نام "تاتمادا" شناخته می‌شود، روز اول فوریه (۱۳ بهمن) با ادعای تقلب در انتخابات پارلمانی آبان ماه اقدام به تصاحب قدرت کرد. این کودتا یک دهه پس از پایان حکومت نظامی ۴۹ ساله روی داد و منجر به یک کارزار نافرمانی مدنی شامل اعتصابات و تظاهرات در سرتاسر این کشور جنوب شرقی آسیا شده است.
تظاهرات برگزار شده در دو هفته گذشته اغلب صلح‌آمیز بوده است اما روز شنبه هفته گذشته زمانی که نظامیان و نیروهای پلیس اقدام به شلیک به سمت کارگران اعتصابی در شهر ماندالای کردند، تنش‌ها شدت گرفت. 

نظر شما