شناسهٔ خبر: 45962626 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

گفتگو با مدیر گروه بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی نیشابور به مناسبت روز ملی بهداشت محیط؛

مهندسان بهداشت محیط به دنبال پیدا کردن و حل مشکلات زیست محیطی هستند

دکتر صفورا جوان مدیر گروه بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی نیشابور در تشریح خصوصیات افرادی که مناسب شغل مهندسی بهداشت محیط هستند، گفت:مهندسان بهداشت محیط نسبت به محیط اطراف خود حساس هستند انسان هایی دقیق که با دقت به جزئیات به دنبال پیدا کردن و حل مشکلات زیست محیطی هستند، افرادی مسئولیت پذیر که علاوه بر دارا بودن دانش کافی و تسلط به قوانین و مقررات آئین نامه های بهداشتی، مهارت ارتباطی و قدرت تعامل با انسان های اطراف خود را دارا هستند.

صاحب‌خبر -

روز ملی بهداشت محیط فرصتی است برای آشنایی با رشته بهداشت محیط به همین مناسبت گفتگو کردیم با مدیر گروه بهداشت محیط در دانشکده علوم پزشکی نیشابور که در ادامه می‌خوانید.

سلام این روز را به شما و تمامی فعالان عرصه بهداشت محیط، اساتید و دانشجویان تبریک عرض می کنیم. لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره ی رزومه کاریتان بگویید.

صفورا جوان هستم، عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط، حدود ۱۰ سال است که در این رشته فعالیت های مختلف آموزشی و پژوهشی دارم  و در حال حاضر مدیر گروه این رشته هستم.

بهداشت محیط چیست؟

بهداشت محیط در واقع به بررسی کلیه ی عوامل محیطی می‌پردازد که می تواند بر سلامت انسان تاثیر گذار باشد این عوامل همان طور که مشخص است عوامل مرتبط با محیط اطراف اعم از آب، هوا، مواد غذایی، مسکن، زباله و ..... می‌باشد و مهندس بهداشت محیط سعی در مدیریت و رفع این معضلات و همچنین راهنمایی مردم برای بهبود و بهسازی محیط اطراف خود را دارد.

کاربرد بهداشت محیط در جامعه ی ما چیست؟

بهبود شرایط بهداشتی محیط اطراف انسان اولین گام برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌هاست، بنابراین از همان سطح اول که تصمیم به جلوگیری از ایجاد و شیوع یک بیماری گرفته می شود، مسئولان و کارشناسان و دانشجویان بهداشت محیط  باید در میدان حاضر باشند تا با انجام کارهای پیشگیرانه و همچنین دادن آموزش های لازم به مردم جلوی بسیاری از اتفاقات بعدی گرفته شود. یک مهندس بهداشت محیط در همه ی مکان ها اعم از دانشگاه، مدارس، فروشگاه ها، بانک ها، صنعت و هر جایی که انسان ها حضور دارند می‌تواند نقش موثری در بهسازی محیط و ایجاد شرایط بهداشتی ایفا کند.

وظایف مهندس بهداشت محیط چیست؟

محدوده ی کاری یک مهندس بهداشت محیط بسیار گسترده است اگر بخواهم اشاره ای به وظایف یک مهندس بهداشت محیط داشته باشم می‌توانم به بخشی  از این وظایف اشاره کنم.

بررسی و نظارت بهداشتی در تمام مراحل جمع آوری، تفکیک، انتقال، نگه داری موقت و دفع زباله های شهری، بیمارستانی و صنعتی و همچنین نظارت و انجام آزمایشات مختلف پارامترهای تعیین کننده کیفیت آب برای مصارف مختلف، و نیز نظارت و انجام آزمایشهای مختلف مرتبط با فاضلاب بخشی از وظایف مهندس بهداشت محیط است.

این وظایف همچنین شامل انجام آزمایش های مرتبط با هوا و بررسی کیفیت و میزان آلودگی هوا، بازدید و بررسی وضعیت بهداشتی اماکن عمومی اعم از رستوران ها و مراکز تهیه و توزیع غذا، مدارس، بیمارستان هاو .... می‌شود.

کنترل حشرات موذی و جوندگان،همکاری در طراحی سیستم های جمع آوری و تصفیه آب و فاضلاب، نظارت و اقدام در زمینه مسایل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یون ساز و برنامه ریزی برای بازیافت آب حاصل از تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی دیگر مواردی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

چه شخصیت‌هایی مناسب شغل مهندس بهداشت محیط هستند؟

مهندسان بهداشت محیط نسبت به محیط اطراف خود حساس هستند انسان هایی دقیق که با دقت به جزئیات به دنبال پیدا کردن و حل مشکلات زیست محیطی هستند، دارای ذهن خلاق که قدرت طراحی و تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات را داشته باشند، افرادی مسئولیت پذیر که علاوه بر دارا بودن دانش کافی و تسلط به قوانین و مقررات آئین نامه های بهداشتی،  مهارت ارتباطی و قدرت تعامل با انسان های اطراف خود را دارا هستند.

بازار کار و وضعیت استخدام بهداشت محیط چگونه است؟

با توجه به مواردی که ذکر کردم اگر این رشته به خوبی در جامعه معرفی و شناخته شود طیف وسیعی از شرایط کاری برای افراد تحصیل کرده ی این رشته را خواهیم داشت. در حال حاضر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شهرداری ها، سازمان های آّب و فاضلاب، سازمان محیط زیست، کارخانجات و صنایع و همچنین شرکت های خصوصی که در خصوص نظارت های بهداشتی فعالیت دارند پذیرای فارغ التحصیلان این رشته هستند.

تحصیلات لازم و نحوه ی ورود به شغل بهداشت محیط چیست؟

در حال حاضر دانشگاه‌های مرتبط با وزرات بهداشت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته پذیرش دانشجو دارند و افراد علاقمند به مباحث بیولوژی، شیمی، ریاضی و فیزیک میتوانند در این رشته موفق شوند.

با تشکر از وقتی که گذاشتید و پاسخگوی سوالات بودید.

نظر شما