شناسهٔ خبر: 45960667 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

روایت یک سال سیاه!

المیرا عسگری زاده

اواخر سال ۹۸ بود مردم برای سال نو در حال آماده شدن بودند که موجودی میکروسکوپی اما به سان یک بمب وسط زندگی مردم فرود آمد.

صاحب‌خبر -

ابتدای امر این ویروس که به انحای مختلف توسط رادیو و تلویزیون و مراکز بهداشتی درمانی معرفی می شد برای مردم ملموس نبوداما با گذشت چند هفته از افزایش مرگ و میر توسط این موجود میکروسکوپی،  وحشت جایگزین حال و هوای سال نو شد به طوری که مرزها و جاده ها و راههای ارتباطی را بست و مردم را خانه نشین کرد.

اگرچه برخی هنوز به شدت و وخامت اوضاع پی نبرده بودند اما همین عدم توجه ها باعث شد این پاندومی شدت پیدا کند و آذربایجان غربی که زمانی به گفته علوم پزشکی موردی از ویروس در استان نبود را به رنگ قرمز تبدیل کند.

درها به روی اقوام و آشنایان بسته شد، عبور و مرور محدود شد و امار استفاده از الکل و شوینده وماسک افزایش یافت.

موردی از کرونا در آذربایجان غربی مشاهده نشده است

به تاریخ اول اسفند ۹۸، دکتر رسول انتظار مهدی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: هیچ موردی دال بر ابتلای فردی به ویروس کرونا تاکنون در سطح آذربایجان غربی مشاهده و گزارش نشده است.

اما چندی نگذشت و موارد ابتلا و شیوع کرونا در استان غوغا کرد.

سال تحویل شد و کرونا باعث شد سال جدید بی دید و بازدید و سفر به معنای واقعی تحویل شود.

بهار ۹۹ متولد شده بود اما مردم از استشمام هوای مطبوع بهاری به واسطه زدن ماسک بی نصیب بودند استرس، افسردگی و وسواس شستشو رنگ و بوی قویتری به خود گرفته بود.

کرونا؛  وسواس و اضطراب

علی نژاد ،روانشناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با ایسنا افزود: گاهی شیوع بیماری های واگیر دار در جامعه می تواند منجر به بروز اختلال و وسواس فکری شود و اثر سوء جدی بر زندگی افراد داشته باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه پیگیری مداوم اخبار کرونا و شنیدن تعداد مبتلایان یا فوت شده ها باعث تشدید ترس، اضطراب و به دنبال آن وسواس فکری می شود، تصریح کرد: در این روزها در کنار توجه به مسایل بهداشتی نباید بیش از حد از کرونا ترسید و  بیش از حداخبار پیرامون کرونا را دنبال کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کرونا افرادی که زمینه اختلال اضطرابی و وسواسی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی که توجه به رعایت بهداشت و ماندن در خانه تنها راه مقابله با کرونا است حالت های شبه وسواسی یک حالت طبیعی بوده و نباید زیاد از این موضوع که دچار وسواس عملی یا فکری شده ایم، ترسید.

علی نژاد با اشاره به اینکه ترس و اضطراب از بیماری همراه با تحریک سیستم عصبی باعث بروز انواع اختلالات می شود، خاطرنشان کرد: مراقبه باعث ایجاد آرامش در فرد شده و به او کمک می کند در شرایط حساس خود را کنترل کند.

این روانشناس در خصوص راهکار های مقابله با وسواس فکری در ایام کرونا نیز یاد آور شد: تغییر سبک زندگی، ورزش منظم روزانه، خواب کافی، پیروی از رژیم غذایی مناسب، رعایت بهداشت فردی، ماندن در خانه وانجام بازی های خانوادگی، بی اعتنایی به افکار تحریک کننده و پیگیری کمتر اخبار  مربوط به کرونا تا میزان بسیار زیادی از وسواس فکری در ایام کرونا جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه در این ایام علاوه بر وسواس فکری و اضطراب افراد نگران اند دچار وسواس عملی هم شوند، افزود: برای رهایی از رفتارهای ناخوشایند و ابتلا به وسواس عملی باید با آگاهی، استفاده از روش های بهداشتی مناسب و عدم حساسیت بیش از حد به موضوع، از ابتلا به وسواس عملی جلوگیری کرد.

پس از آن، آذربایجان غربی در یک موج سینوسی، خیز های دیگر شیوع بیماری کرونا را تجربه کرد که البته همه آنها خیز کمی داشت و همواره مسوولان بهداشتی و ستاد مقابله با کرونا، از احتمال بروز موارد ابتلای شدید و مرگ و میر زیاد در پاییز ابراز ترس می کردند.

ظرفیت بیمارستان طالقانی ارومیه پر شد

اوضاع وخیم تر شد به طوری که دکتر جواد اقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درجلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اوج گیری روزانه کرونا در استان گفت: ظرفیت بیمارستان طالقانی ارومیه به طور کامل تکمیل شده است و بیمارستانهای دیگری را برای خدمات دهی وارد چرخه کردند.

تالارهای پذیرایی، فروشگاهها و پاساژها و بسیای از اصناف و اغذیه فروشی ها تعطیل شدند تا شاید از سرعت شیوع بیماری کاسته شود.

کرونا لگد محکمی به کسبم زد

ا-ف یکی از فست فروشان شهر در خصوص مشکلاتش در دوران شیوع کرونا به ایسنا گفت: باوجود اینکه مدت زمان زیادی از افتتاح مغازه ام نمی گذشت اما مشتریان زیادی داشتم به خاطر نظافت و تنوع منو خوب بین فست فودی های محله نامدار شده بودم تازه داشتم جا می افتادم که کرونا لگدی به بساطم زد و مشتریانم فراری شدند. 

وی ادامه داد:  برابر دستور بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا از ۲٠ اسفندماه مثل باقی فست فودی ها مجبور شدم مغازه را ببندم  و به امید رفع این بیماری حقوق اسفند پرسنل را حساب کردم و تتمه پس اندازی که داشتم را با وجود حتی یک ریال فروش به صاحب مغازه به عنوان اجاره پرداختم. 

این صاحب فست فود ادامه داد: هرروز پیچ رادیو رو باز می کردم و سراپا گوش می شدم شاید خبر خوشی بشنوم ولی هرروز آمارها بالاتر رفت و خوف من هم از ناکامی در شغلم بیشتر شد. 

وی با بیان اینکه اردیبهشت را هم با یک سوم کارکنان تق و لق کار کرد و نتوانست اجاره مغازه را بدهد، افزود: هرچند صاحب ملک اجاره فروردین را نگرفت اما این ویروس لعنتی مجبورم کرد باوجود کلی هزینه به مغازه اجاره ای بابت دکور و وسایل، به مغازه ای دیگر که حتی یک سوم مغازه ام نبود نقل مکان کنم و تنها با یک کارگر مشغول شوم.  

وی بابیان اینکه در دو ماه تعطیلی بیشتر از ۴٠ میلیون تومان ضرر کردم، تصریح کرد: کارو بار هنوز هم کساد است و بسختی گذران زندگی می کنم.

اغذیه فروشی ها ۱۰۰ درصد متضرر شدند

خسرو صفا مهر، رئیس اتحادیه اغذیه فروشان ارومیه  در گفت و گو با ایسنا افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی تمامی واحدهای صنفی اغذیه فروشی از اول اسفند ماه سال گذشته این واحدها از نظر اقتصادی ۱۰۰ درصد متضرر شده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد واحد های اغذیه فروشی تعطیل هستند و باقی به صورت بیرون بر فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان ارومیه  با اشاره به اینکه بیشتر ساندویچی های فعال ارومیه مستاجر بوده و با شیوع کرونا مجبور به تعطیلی واحد خود کرده اند، یاد آورشد: متاسفانه دولت تا کنون در زمینه حمایت از فعالان صنفی و جبران بخشی از ضرر و زیان اصناف تلاشی نکرده و تمامی برنامه های حمایتی اش را روی کاغذ نگه داشته است.

محدودیت های تردد و منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح نیز عملیاتی شد.

هدف از اجرای طرح ممنوعیت تردد کرونایی سلامت جامعه است

سردار خرم نیا فرمانده انتظامی آذربایجان غربی همزمان با چهارمین روز اجرای طرح ممنوعیتهای کرونایی سردار خرم نیااظهارکرد: هدف ازاجرای طرح ممنوعیت ترددسلامت جامعه است،والحمدالله مردم همکاری خوبی باپلیس دارندوانتظامی استان به پشتوانه مردم عزیزباتمام توان وقدرت پای کاراست ۰وی با بیان اینکه پلیس استان به صورت ۲۴ساعته وانلاین کار پایش تصویری وکنترل ترددات خودرویی درمعابر و جاده های شهری وبین شهری را درمرکز کنترل فرماندهی انتظامی انجام میدهدانتظار هست مردم از تردد غیر ضروری وانجام سفر ودید وبازدید پرهیز نمایند.

وی درادامه اضافه کرد: از ابتدای شروع طرح ۲۱هزارو ۲۷۸ مورد راننده به همراه خودرو مربوطه به محل سکونت خود عودت یافتند وتعداد ۳۱۳مورد جریمه ۵۰۰هزار تومانی برای شهرهای با وضیعت نارنجی و۱۸۰مورد جریمه یک میلیون تومانی برای شهرهای با وضعیت قرمز اعمال شده است ودر بحث ممنوعیت تردد در داخل شهرها از ساعت ۲۱ الی ۴بامداد تعداد۲۶هزارو ۱۹۰مورد تذکر لسانی ،۷۸۵مورد تذکرپیامکی،تعداد ۵هزارو ۸۴۲مورد جریمه ۲۰الی ۱۰۰هزار تومانی اعمال شده است.

آذربایجان غربی سه خیز را پشت سر گذاشت و با اتمام خیز سوم کرونا در اواخر آذر سال جاری، روند شیوع و ابتلای کم کرونا در آذربایجان غربی آغاز شد و حتی میزان فوتی ها در برخی روزها به صفر رسید و تعداد مبتلایان نیز تا هفته ها دورقمی بود.

در اوایل نیمه دوم بهمن ماه جاری افزایش تعداد مبتلایان، رشد قابل توجه بستری ها و افزایش سهم تست های مثبت به تست های منفی کرونا، همگی نشانه هایی از شیوع بیشتر کرونا طی روزهای اخیر بوده که نگرانی ها را دوچندان کرده است.

تماس ها با اورژانس اجتماعی افزایش یافت

دکترسعید فریور مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال جاری ۲۵هزار و ۴۶۴ تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شده که با توجه به شیوع کرونا و افزایش خشونت های خانگی و اختلافات خانوادگی این میزان تماس نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

داغی که کرونا بر دلها زد

یک شهروند اهل ارومیه به ایسنا گفت: کرونا بسیاری از خانواده ها را داغدار کرد دو خواهرم را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادم مادر مدتها در بیمارستان بستری بود.

وی ادامه داد: تحمل داغ عزیزان ان هم اینگونه که حتی نمی توانی یک دل سیر بغلش کنی طاقت فرسا است.

خاطرات روزهای سخت بستری یک کرونایی

یکی از شهروندان مبتلا به کرونا در گفت و گو با ایسنا افزود: ابتدای امر احساس سرماخوردگی داشتم اما بعد از دو روز بدن درد شدید تاب و تحملم را از من گرفت هرچند چند بار به دکتر مراجعه کرده بودم اما  شکی به اینکه کرونا باشد نبردند چون اسکن ریه هم چیزی نشان نداد و چند روز استراحت تجویز کردند.

وی با بیان اینکه احتمالا در محل کارم که شعبه بانک هست به دلیل کثرت رفت و امد و جابجایی اوراق آلوده مبتلا شدم، ادامه داد: بعد از ۵ روز علایمم شدیدتر شد با توجه به اینکه مشکل آسم و سینوزیت هم از سالهای پیش داشتم مزید بر علت شد و دکتر دستور بسستری دا و پس از ازمایش مشخص شد کرونا است.

این بیمار بهبود یافته از روزهای سخت بستری گفت و ادامه داد: فشار و استرس زیادی از این بیماری و وضعیت سایر بیماران بر من تحمیل می شد بیمارانی که صبح حالشان خوب بود اما شب خبر مرگشان میرسید.وضعیت بسیار وحشتناک بود.کادر درمان بدون لحظه ای استراحت دائما در تلاش بودند تحمل ان شرایط با ان لباس و ماسک در محیی پر از استرس غیر قابل تحمل بود.

شیفت های مرگبار

خلیل زاده پرستار بخش اورژانس یکی از بیمارستانهای ارومیه باشاره به چالشهای شغل پرستاری در ایام کرونا خاطر نشان کرد: طی مدت شیوع کرونا شاهد خاطرات تلخ فراوانی بودیم، در موج سوم متاسفانه تعداد مبتلایان و بستری ها بیشتر شد، افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز فشار کاری مضاعفی بر کادر درمان تحمیل می کند.

وی اظهار کرد: ابتلای درصد بالای کادر درمان بخش اورژانس بیمارستان نیز بیش از گذشته بر کمبود نیروی انسانی فعال بخش دامن زد.

این بانوی کادر درمان با بیان اینکه متاسفانه در مقایسه با سختی های کار،  حقوق و مزایا کافی و رضایت بخش نیست، گفت: ۳ شیفت کاری توام با فشار روحی، خستگی و عدم توجه به موقع به مطالبات پرستاران و حقوق کم این قشر یکی از علل مهاجرت پرستاران است.

آذربایجان غربی رتبه چهارم اهدای پلاسما خون را به خود اختصاص داده است

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون آذربایجان غربی گفت: استان رتبه چهارم اهدای پلاسما خون را به خود اختصاص داده است.

بهزاد عمادی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال جاری ۱۲۵۰ واحد پلاسما خون توسط بهبود یافتگان کرونا در استان اهدا شده که استان رتبه چهارم اهدای پلاسما خون کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی جز برترین استا ن ها در پیگیری برای دریافت پلاسما خون است، یاد آور شد: استان رتبه اول  اهدای پلاسما خون توسط بهبود یافتگان کرونا را از نظر جمعیت و مصرف پلاسما در کشور به خود اختصاص داده است.

کرونا مدارس را به تعطیلی کشاند و دانش اموزان با اموزش مجازی و شاد پای درس معلم نشستند.ترکش کرونا بر تن مدرسه و تحصیل و دانش آموزان هم اصابت کرد و حتی  برخی از دانش اموزان که قادر به بهره مندی از بستر مجازی برای تحصیل نبودند نا گزیر ترک تحصیل کردند.

۱۰۸ هزار نفر از دانش آموزان آذربایجان غربی به برنامه آموزشی شاد دسترسی ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۸ هزار دانش آموز استان از تحصیل بازماندند.

مهین منافی در گفت و گو با ایسنا بااشاره به تعداد بازماندگان از تحصیل طی سال تحصیلی جاری در استان افزود: تعداد دانش آموزان ترک تحصیلی استان در دوره ابتدایی  ۱۱۷۹ نفر است و تعداد بازمانده از تحصیل در سالتحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰، در دوره اول متوسطه ۶۴۲۵ نفر و در دوره دوم متوسطه نیز ۱۰ هزار و ۷۱۹ نفر است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بابیان اینکه در سالتحصیلی جاری ۶۲۵ هزار و ۵۵۰ دانش آموز در ۵۰۸۹ مدرسه استان مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: ۱۸۰ هزار نفر از دانش آموزان استان در ۳۱۳۴ مدرسه روستائی و ۴۴۵هزار نفر نیز در ۱۹۵۵ مدرسه شهری مشغول تحصیل هستند.

وی افزود:  ۳۶۳هزار نفر از دانش آموزان استان در مقطع ابتدائی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۲۹۶ هزار نفر (۸۳ درصد) از طریق شبکه شاد، ۲۱ هزار و ۸۵۷ نفر بصورت حضوری در مناطق عشایری و روستایی و ۵۸ هزار نفر از طریق بسته های آموزشی تحت پوشش قرار گرفته اند.

منافی تصریح کرد:  ۲۶۱هزار نفر از دانش اموزان استان در مقطع متوسطه مشغول تحصیل هستند که از این تعداد بیش از ۲۱۹ هزار نفر (۸۴.۸۲ درصد) از طریق شبکه شاد و مابقی از طرق شبکه های تلویزیونی و بسته های آموزشی تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: تا کنون ۲۷۸ هزار و ۹۵۰ بسته آموزشی در بین دانش آموزان استان توزیع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد:  بر اساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از ۳۱۷ هزار نفر از دانش آموزان استان از طریق شبکه های تلویزیونی و تماس تلفنی آموزشهای لازم را دریافت کرده اند.

وی بااشاره به میزان دسترسی دانش آموزان استان به شاد گفت: در سطح استان ۱۰۸ هزار نفر به برنامه آموزشی شاد دسترسی ندارند که از این تعداد، ۳۳هزار و ۴۰۰ نفر دانش آموزان مناطق محروم و عشایری هستند و از شیوه های دیگر آموزش همچون مدرسه تلویزیونی و بسته های آموزشی که توسط گروه های آموزشی استان تهیه شده است، استفاده می کنند.

با این اوصاف خبرهای خوبی از واکسیناسیون پس از یک سال سختی و اضطراب به سان باد خنکی بود که بر دل تب دار مردم زد ۲۱ بهمن ۹۹ همزمان با سراسر کشور واکسیناسیون کووید ۱۹ در آذربایجان غربی نیز آغاز شد.

آغاز واکسیناسیون کووید ۱۹ در آذربایجان غربی

دکتر جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: تزریق واکسن روسی کرونا به ۴۳۵ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی همزمان با ۶۳۵ مرکز درمانی ایران، آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: واکسن دریافتی برای ۴۳۵ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تزریق می‌شود.

آقازاده درباره نوع واکسن تزریقی افزود: نوع واکسن استفاده شده در این واکسیناسیون، روسی و از نوع اسپوتنیک (spotnik v) بوده است وفاز یک این واکسن تا پایان اسفند ماه برای کارکنان بهداشت و درمانی اعم از دولتی وخصوصی گروه یک وکارکنان بهداشتی درمانی گروه دو و معلولین ذهنی وجسمی و سالمندان مراکز تجمعی به تعداد ۴۹۹۶ نفر تزریق خواهد شد.

وی درباره زمان های تزریق واکسن بیان کرد: تزریق واکسن در فاز دو تا پایان بهار سال آینده برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای پرخطر یک و دو، افراد سنین مساوی و بالای ۶۵ سال ودر فاز سه که تا پایان تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت برای افراد ساکن در مراکز تجمعی، خانم‌های باردار وافراد گروه سنی ۵۵ تا ۶۵ ساله تزریق می‌شود.

به گزارش ایسنا، سال در آستانه اتمام است اما بیشتر مردم میگوند یک سال از عمرمان گذشت اما با وجود کرونا این یک سال را زندگی نکردیم فشار و استرس و مشکلات مالی داغ از دست دادن عزیزان و آشنایان برای اینکه این یک سال گذشته را سالی سیاه بنامیم کافی است هرچند خبرهای خوبی از واکسن به گوش رسید و واکسیناسیون نیز از کادر درمان اغاز شده است اما ورود ویروسی های جهش یافته دیگری از جمله انگلیسی و فلاندی و غیره جوانه های امید را در دلها پژمرده می کند امید است سال ۱۴۰۰ سالی بهتر برای همه جهان و کشور ایران رقم بخورد.

انتهای پیام

نظر شما