شناسهٔ خبر: 45960170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشکل تأمین آب شرب در روستاهای زنجان ادامه دارد/ آیا استاندار از کمبودها و گلایه روستاییان مطلع است؟ + فیلم

گروه استان‌ها ــ مشکل تأمین آب شرب همواره به عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل پیش‌روی برخی روستانشینان زنجانی است که حتی آب شیرین برای آشامیدن ندارند و به اجبار ملزم به خرید روزانه آب هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، یکی از دلایل اصلی که سبب ماندگاری روستاییان در روستا می‌شود و انگیزه زندگی در این مناطق را بالا می‌برد بهره‌مندی از آب شرب است ولی متاسفانه تعدادی از روستا‌ها در نقاط مختلف استان زنجان همواره با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند که در این بین ضعف دستگاه خدمت‌رسان در تامین آب شرب و شیرین سبب شده تا مردم علاوه بر عدم رضایت از این مجموعه و انتقاد بر عملکرد آن، انتظاراتی برای رسیدگی به این امور داشته باشند که البته در این امر نیز باز هم کاستی‌هایی وجود دارد و به نظر می‌رسد مشکل چندین ساله مردم با نبود عزمی از سوی مسئولان همچنان گرفتار بی‌تدبیری است. استاندار زنجان که همواره در جلسات مختلف آمارهای مثبتی را از دوران مدیریتی خود ارائه می‌دهد و همیشه از بهبود وضعیت استان سخن می‌گوید آیا تاکنون وضعیت روستاهای فاقد آب شرب را از نزدیک دیده و راه‌حلی برای آن‌ها اندیشیده است؟

یکی از روستا‌هایی که در بخش زنجانرود واقع شده و نبود آب شرب به یکی از چالش‌های اساسی روستانشینان تبدیل شده روستای اندآباد سفلی با 190 خانوار است، در این روستا علاوه بر اینکه تامین آب برای آشامیدن به شکل پایدار انجام نمی‌شود و چاه آب یکی از کشاورزان جور عملکرد ضعیف مسئولان را می‌کشد، شوری آب نیز سبب می‌شود تا مشکل آب شرب دو چندان شود.

بنا به اذعان اهالی روستا، بعد از وقوع سیلاب در دهه 80 و از بین رفتن تاسیسات آب و فاضلاب، علی‌رغم پیگیری از اداره آب و فاضلاب اما موفق به دریافت دوباره خدمات آبرسانی به این روستا نشده‌اند با اینکه تمام تجهیزات لوله‌گذاری توسط اهالی خریداری شده و حفر چاه جدید انجام گرفته، اما اداره مذکور از ارائه حداقل خدمات امتناع کرده و روستائیان به همین دلیل از تحت پوشش قرار‌گیری آب و فاضلاب خارج شده‌اند و در طول 2 دهه اخیر هیچ خدماتی دریافت نکرده‌اند.

بنا بر گفته روستائیان اگر شرکت آب و فاضلاب عزمی از خود نشان می‌داد و در طول سال‌های اخیر با همراهی اداره برق، با رفع معارض در روستای اندآباد اولیا برق‌سازی به چاه حفر کنده شده روستا انجام می‌گرفت این مشکل دیرینه حل می‌شد اما متاسفانه تا حال حاضر هیچ اقدامی انجام نگرفته و انتظار روستائیان این است که اداره آب و فاضلاب توجه ویژه‌ای برای تامین آب شرب شیرین و پایدار به روستا داشته باشند. 

اما انگار مشکل تامین آب شرب به تحت پوشش بودن یا نبودن شرکت آب و فاضلاب هیچ ارتباطی ندارد چراکه روستایی دیگری در بخش زنجانرود همچون قره‌بوته با وجود 950 مشترک با اینکه تحت پوشش این شرکت قرار دارد اما از بهره‌مندی آب شرب و شیرین محروم است و روستائیان سال‌ها است که آب آشامیدنی خود را با هزینه‌ای مضاف بر آب لوله‌کشی منازل خریداری می‌کنند و اگر روزی شخصی که مسئولیت خرید آب شیرین از شهر و فروش آن به روستائیان را دارد اندکی در این امر تعلل کنند اهالی آبی برای آشامیدن نخواهند داشت. نکته جالب اینجاست اهالی روستای قره بوته هم به اجبار پول آب به اداره آب و فاضلاب می‌پردازند و هم برای خرید آب شیرین جداگانه هزینه می‌پردازند.

بنا بر اذعان روستانشینان قره‌بوته، حتی همین آب شوری که وارد منازل می‌شود استاندارد نیست و کلر زنی آن نیز با رعایت استاندارد‌ها انجام نمی‌گیرد. حتی چاه تامین کننده همین آب بدون درپوش مناسب بوده و نمی‌تواند عاری از وجود جانواران داخل آن باشد. از سویی دیگر فرسودگی شبکه آبرسانی نیز سبب می‌شود با هر بار شکستگی در لوله‌های انتقال آب، حتی آب کثیف وارد مدار شود و روستائیان به اجبار ملزم به استفاده از آن هستند.

با این حال اهالی چنین روستای بزرگی که تامین آب شرب را مهم‌ترین مشکل خود می‌دانند دلیل ماندگاری در روستا را تنها به تامین آب شیرین با استفاده از دستگاه آب شیرین کن گره زده‌اند و دلخوش به وعده‌های شرکت آب و فاضلاب هستند بلکه شاید این وعده محقق شود و روستا بیش از هر زمان دیگری رونق بگیرد. 

اما سوال از مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان این است که علت عدم ارائه خدمات به روستای اندآباد سفلی که آنان را وادار به خروج از تحت‌پوشش قراری این ارگان کرده است چیست؟ آیا شرکت آب و فاضلاب برنامه‌ای برای حل دو دهه این روستا در تامین آب شرب و حتی شیرین‌سازی آن خواهد داشت؟ و سوالی که در ارتباط با روستای قره‌بوته مطرح می‌شود این است چرا با وجودی که این روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد با مشترک قریب به هزار نفری هنوز هم در تامین آب شرب با مشکل مواجه است؟ چرا تامین آب شیرین برای این روستا تا حال حاضر میسر نشده است؟ 

در این خصوص، مهدی رستمخانی مدیر آب و فاضلاب بخش زنجانرود در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در بخش زنجانرود در حال حاضر 50 روستا تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب استان قرار دارد و 50 روستا بنا به دلایلی تحت پوشش نیست و در این بین روستای اندآباد سفلی نیز از تحت پوشش قراری‌گیری این شرکت خارج شده است.

وی افزود: روستای اندآباد سفلی در اوایل دهه 80 به دلیل عدم همکاری روستائیان با شرکت آب و فاضلاب از تحت‌پوشش قرارگیری این شرکت خارج شد.

مدیر آب و فاضلاب بخش زنجانرود گفت: تامین آب این روستا توسط چشمه موجود انجام می‌گرفت اما وقوع خشکسالی سبب خشک شدن آن شد، اما شرکت آب و فاضلاب برای حل مشکل تامین آب اجازه حفر چاه صادر کرد اما به دلیل وجود معارض در روستای بالا دست یعنی اندآباد اولیا نتوانست برق‌رسانی این چاه را در طول این سال‌ها انجام دهد.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب به اعتبارات دولتی وابسته است، تصریح کرد: اولویت شرکت آب و فاضلاب اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره است و برای پروژه‌های جدید اعتباری ندارد اما اگر اعتبار تزریق شود، سعی می‌شود با کمک اهالی شبکه و انشعابات دوباره بازنگری شود و با انتقال برق به چاه ذکر شده، آبرسانی به روستا انجام شود.

رستمخانی در زمینه روستای بزرگ قره‌بوته که با وجود 950 مشترک تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارد اما فاقد آب شیرین است، عنوان کرد: منبع تامین آب این روستا از حوزه زنجانرود و قزل‌اوزن است که متاسفانه آب تامین شده از حوزه زنجانرود در فصل تابستان خشک شده و مجبور به استفاده از آب قزل‌اوزن هستیم با این وجود آب قزل‌اوزن شور بوده و این مشکل شوری آب در تابستان نمود بیش‌تری دارد.

وی با بیان اینکه برای کوتاه مدت ما مجبور به تامین آب از این دو منبع هستیم، خاطر‌نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها آب این روستا در بلند مدت از سد مشمپا تامین خواهد شد.

مدیر آب و فاضلاب بخش زنجانرود با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب شیرین‌سازی آب این روستا است، افزود: دستگاه آب شیرین‌کن خریداری شده و اگر تفاهم‌نامه با اعضای شورا و دهیاری به تصویب برسد بلافاصله اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد. با این حال باید ذکر کرد آب این روستا کلر‌زنی شده و مشکل آلودگی ندارد.

وی با بیان اینکه خطوط انتقال آب این روستا فرسوده بود اما در حدود 8 کیلومتر از آن بازسازی شده که معادل با 50 درصد شبکه انتقال است، گفت: اگر اعتبارات تامین شود خطوط نوسازی خواهند شد.

با تمام این اوصاف، آنچه که مسلم است وجود مشکلات آب شرب در روستاهای تحت پوشش و خارج از پوشش شبکه آب و فاضلاب استان بوده که همواره به عنوان یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها مطرح است، با این حال خبرگزاری تسنیم سعی کرده در پاسخ به مطالبات مردمی برخی از این مشکلات را به تصویر بکشد و امید است با همتی که مسئول نهاد مربوطه به کار خواهند گرفت این مشکلات حل شود.

انتهای پیام/س

نظر شما