شناسهٔ خبر: 45959676 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

راه های پیشگیری از سرطان پوست

سلامت رکنا : سرطان پوست از سرطان های بسیار شایع است.

صاحب‌خبر -

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به خصوص برای مدت طولانی، علاوه بر آفتاب سوختگی و گرمازدگی می تواند خطرات جدی مانند سرطان پوست را به همراه داشته باشد.

به گزارش رکنا ، جدی ترین تهدید نور ماورای بنفش خورشید، افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست است. هر چند که فقط یک نوع از این سرطان (ملانوما) بسیار خطرناک است، اما انواع دیگر غیر از آن نیز می توانند علاوه بر پوست نقاط دیگر بدن را نیز مورد تهاجم قرار دهند. متاسفانه، عدم رعایت نکات مهم، امروزه آمار مبتلایان به سرزان پوست را در کشور ما به طور غیرمنتظره ای بالا برده است.

در این مطلب، از تجربه چهار درماتولوژیست مبتلا شده به سرطان پوست، جهت افزایش آگاهی در زمینه جلوگیری از سرطان پوست، کمک می گیریم.

زندگی تان را زنده نگه دارید و محیط بیرون را به آغوش بکشید

استاد دانشیار یکی از دانشگاه های معتبر جهان، کسی که دو کارسینوم سلول های بازال داشته است، می گوید: از خورشید نترسید، خورشید به ما زندگی می دهد. اما عادت های خود را تغییر دهید تا بتوانید از او لذت ببرید بدون آن که خود را در معرض خطر قرار دهید. یک کلید هوشمند: وقتی در خارج از منزل قرار می گیرید، کلاه های عریض، عینک آفتابیاشعه ایکس و محافظان راش پوستی را فراموش نکنید.

نکته: کارسینوم سلول های بازال یا پایه، رایج ترین شکل سرطان پوست است که معمولا به باقت های دیگر گسترش نمی یابد اما امکان رشد و تهاجم آن به سایر قسمت ها نیز وجود دارد.

بهتر برنامه ریزی کنید

او همچنین توصیه می کند که هرگز در ساحل و یا هنگام ورزش در محیط باز در تمام طول روز بدون استفاده از محافظ های نور خورشید نباشید. این کاملا غیرممکن است که پوست تان را 100٪ بدون توجه به کرم ضد آفتابو سایر محافظ ها، حفظ کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که خورشید از 11 صبح تا 3 بعد از ظهر شدیدتر از همیشه می تابد.

سرطان پوست، جایی فراتر از پوست را درگیر می کند

متخصص پوستی که خود او در گذشته تجربه پوسته پوسته شدن ناحیه اطراف شکم و در نهایت تبدیل آن به ملانومای متاستاز شده (منتشر شده) را داشته است، می گوید: افراد معمولا شایع ترین نوع سرطان پوست، یعنی کارسینوم سلول بازال را نادیده می گیرند زیرا تقریبا همیشه 100٪ قابل درمان با استفاده از روش های ساده و یا حتی یک کرم موضعی است. مشکل دیگر این است که افرادی که فقط این نوع خطر سرطان پوست را داشته اند، احتمال ابتلا به سرطان های داخلی مانند ریه، پستان یا کولون را 53 درصد بالاتر از هم سن هایی که هرگز سرطان پوست نداشته اند، نشان می دهند.

آنتی اکسیدان را اضافه کنید

وی همچنین افزود: در استفاده از محصولات پوستی برای اطمینان از اینکه یک نقطه را از دست ندهید و برای محافظت از پوست تان از استراتژی های مختلف استفاده کنید.به عنوان مثال، از سرم آنتی اکسیدان با ویتامین های C و E زیر کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. این سرم آنتی اکسیدان با خنثی سازی رادیکال های آزادکه در طول روز تولید می شوند، از پوست تان مراقبت می کند.

لب هایتان را فراموش نکنید

توصیه دیگر این متخصص این است که : پوست نازک روی لب، فاقد ملانین (ضدآفتاب طبیعی بدن) است، و آن را به خصوص برای سرطان پوست و علائم پیری آسیب پذیر می کند.با وجود داشتن ویژگی برجسته و آسیب پذیر، اغلب لب ها در برابر خورشید محافظت نمی شوند. در واقع، یک مطالعه از بازدید کنندگان ساحل نشان داد که تنها 37 درصد از افرادی که از کرم های ضد آفتاب استفاده می کردند نیز از لب ها محافظت می کردند.بچه ها به خصوص بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند (فارغ از هر جنسیتی که دارند).

توجه داشته باشید که لب پایینی 12 برابر بیشتر تحت تأثیر نورمضر آفتاب قرار می گیرد زیرا بیشتر در معرض آن قرار دارد.

محافظت از درون را افزایش دهید

او در آخر بیان کرد که تعداد زیادی از نشریات پزشکی منتشر شده در زمینه اثربخشی آنتی اکسیدان خوراکیحاصل از عصاره برگ سرخدار منتشر شده که با نام پلی پدیم لوکوتوموس شناخته می شود در کاهش آسیب پوستی موثر است.این آنتی اکسیدان یک جایگزین برای کرم های ضد آفتاب نیست، اما حفاظت بیشتری را ارائه می دهد.

کرم ضد آفتاب را فقط در ساحل را استعمال نکنید

درماتولوژیستی که خود سال ها پیش درگیر سرطان پوست از نوع سلول های بازال بوده می گوید، این کافی نیست که کرم ضد آفتاب را فقط در هنگام کار در فضای باز برای دوره های طولانی استفاده کنید. ما روزانه آنقدر اشعه ماوراء بنفش دریافت می کنیم که حتی فکرش را هم نمی کنیم. او شوخی نمی کند: برآورد شده که میانگین زمان ضمنی که افراد زیر نور خورشیدمی گذرانند، به میزان 80 درصد از طول عمرشان است. او بیان کرد که تحقیق به وضوح نشان می دهد که استفاده از کرم های ضد آفتاب روزانه، چه در روز-بارانی یا آفتابی،-به هر قسمت بدن که در معرض آن قرار می گیرد، بسیار ضروری است. برای بسیاری از افراد، این قسمت ها شامل چهره، گردن، قسمت بالای سینه، دست و ساعد است.

از کرم ضد آفتاب به میزان کافی (نه کم) استفاده کنید

این پزشک متخصص همچنین افزود: هنگامی که افراد به کرم ضد آفتاب نیاز پیدا می کنند، خیلی کم از آن استفاده می کنند، خیلی کم! مطالعات نشان می دهد که مردم، در هربار تنها از یک سوم تا یک دوم از میزان کرم مورد نیاز برای در امان ماندن از نور خورشید، استفاده می کنند. بنابراین ممکن است این افراد کرم ضد آفتابی با SPF 50خریداری کنند اما به اندازه کرمی با SPF 25 هم (در هربار استعمال) از آن استفاده نکنند!

به طور معمول یک برداشت حدود سی گرمی از کرم ضد آفتاب برای کل بدن در زمان قرارگرفتن در کنار ساحل نیاز است. (البته باید هر دو ساعت بعد از شنا یا تعریق دوباره استعمال شود). در این شرایط یک کرم ضد آفتاب با 30 SPF می تواند برایتان کافی باشد.

چیزی ببین، چیزی بگو

پروفوسور درماتولوژیست که یک نجات یافته از ملانوما است می گوید: اگر یک خال سیاهیا یک زائده پوستی در حال تغییر دارید، حتما آن را بررسی کنید. علاوه بر تغییرات در اندازه، شکل و رنگ، باید در مورد ضایعاتی که خارش یا درد ایجاد می کنند نیز مراقب باشید. دو ملانومای من خیلی کوچک بودند و به نظر می رسید تقریبا هیچ اند، اما من خیلی خوشحالم که به توصیه های خود گوش دادم و آنها را حذف کردم.

سرطان پوست را دست کم نگیرید

وی همچنین می گوید: گاهی اوقات افراد تحت تاثیر حرف دیگران قرار می گیرند که سرطان پوست یک سرطان بد نیست، زیرا تهدید کننده زندگی نیست. و این برای برخی از انواع بیماری، اما نه ملانوم، درست است. ملانوم یکی از علل عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در جوانان است.اگر زود تشخیص داده شود، تهدید کننده زندگی نیست.اما اگر اجازه دهیم در داخل پوست عمیق تر شود، درمان آن سخت تر می شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما