شناسهٔ خبر: 45954587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

عرضه یک هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد برق

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی گفت:این شرکت به عنوان نخستین دستگاه دولتی اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان کرده که این اوراق در دو مرحله با استقبال بسیار خوبی به فروش رسیده است.

صاحب‌خبر -

  به گزارش جهان صنعت نیوز: «محسن طرزطلب» افزود:این اقدام مهم ریل‌گذاری مناسبی برای سال‌های پیش‌روست تا با اعداد بسیار بالاتری بتوان بخشی از منابع مورد نیاز تولید برق کشور را فراهم کرد.

وی توضیح داد: فروش اموال مازاد یکی از اقدام هایی است که در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف متوقف شده بود، اما امسال با ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط و پیگیری‌های مستمر توانستیم ۶۵ میلیارد تومان اموال مازاد و راکد شرکت را به فروش رسانده و علاوه براین رقم ۸۵ میلیارد تومان اقلام مازاد و راکد بین شرکت‌های زیرمجموعه هم جابجا می شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی خاطرنشان کرد: ریل‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت گرفته تا برای سال‌های آینده بتوان با دستورالعمل‌های تدوین شده این اقدام ها را پیگیری کرد.

طرزطلب  با اشاره به برنامه سازوکاری این شرکت برای دستیابی به بازدهی ۳۹ درصد درسال جاری، گفت: اکنون متوسط بازدهی نیروگاه‌های ایران به ۳۸.۹۴ درصد رسیده که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده این رقم تا پایان سال از مرز ۳۹ درصد نیز عبور خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:امروز پروژه‌های سازوکاری برون‌بخشی مهمی مانند مسئله تهاتر نفت و تشکیل‌ هلدینگ‌ شرکت‌های تولید نیز در دستور کار قرار گرفته که امیداست با همکاری دستگاه‌های مرتبط با این بخش هر چه سریعتر شاهد به ثمر رسیدن این طرح‌ها باشیم.

مدیرعامل برق حرارتی  گفت: وظیفه این شرکت احداث نیروگاه تولید برق و بهره‌برداری و بهینه‌کردن سیستم‌ها و دستگاه‌های موجود در این صنعت است

ولی به عنوان یک شرکت مادر مسئولیت بسیار مهمی برای رونق و توسعه فضای کسب و کار و ایجاد فضای مناسب برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی در عرصه تولید برق بر عهده دارد.

طرزطلب تاکید کرد: بدین منظور سازوکارهایی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوان از این طریق فضای کسب و کار را برای حضور بیشتر بخش خصوصی فراهم کرده و شاهد تنوع‌بخشی به تامین منابع مالی این حوزه باشیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی افزود: یکی از فعالیت‌های شرکت مبحث بنگاه‌داری، شرکت‌داری و استفاده از مکانیزم‌های جدید تعریف شده در این حوزه است که با توجه به حجم دارایی‌ها و منابع موجود در اختیار شرکت لازم است این اقدامات در پیش گرفته شود.

وی گفت: تا پایان سال بیش از ۲۳۰ میلیون دلار حواله صرف بازپرداخت منابع سرمایه‌گذارانی می‌شود که واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی را از طریق قراردادهای بیع‌متقابل احداث کرده‌اند.

 طرزطلب ادامه داد: پیش از این پروژه سازوکاری “بازپرداخت سرمایه‌گذاری احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی” توسط وزیر نیرو رونمایی شده و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این مهم در بودجه سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی ضمن تاکید بر اینکه تاکنون بیش از سه هزار مگاوات بدین ترتیب به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شده، گفت: بنابر مصوبه های مجلس و پیگیری‌های انجام شده به منظور بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های مربوطه در این بخش، تاکنون یک حواله ۲۵ میلیون دلاری بابت سوخت صرفه‌جویی شده، دریافت شد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی افزود: اکنون در آستانه دریافت یک حواله ۱۵۶ میلیون دلاری قرار داریم و تا انتهای سال نیز ۵۰ میلیون دلار حواله جدید نیز دریافت خواهد شد تا از این محل بیش از ۲۳۰ میلیون دلار حواله برای بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بخش دریافت شود.

نظر شما