شناسهٔ خبر: 45954343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دوربین پلیس بخشی از ابهامات مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی را روشن کرد

نتایج جدید تحقیق درباره نحوه مرگ یک شهروند سیاه‌پوست تحت بازداشت، نشان می‌دهد مأموران وی را کتک زده و به او شوکر برقی وصل کرده‌ بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رونالد گرین» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی ماه می سال ۲۰۱۹ در حالی که تحت بازداشت قرار داشت جان سپرد و یک افسر پلیس در این رابطه از کار تعلیق شد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، در ادامه تحقیقات فدرال در مورد ابهامات پیرامون مرگ گرین، خبرگزاری «اسوشیتد پرس» به تصاویری از دوربین نصب شده روی لباس یکی مأموران پلیس لوئیزیانا دست پیدا کرده است.

طبق تصاویر ضبط شده از این دوربین‌، یورک در حالی که به گرین پابند زده شده، وی را روی زمین می‌کشد. تصاویر این دوربین، اولین اقرار عمومی پلیس لوئیزیانا درباره عدم رفتار صحیح با گرین در هنگام بازداشت است.

یورک هنگام ورود به صحنه درگیری با گرین، دوربین روی لباسش را خاموش کرده بود اما تصاویر به‌دست آمده از دوربین نصب شده روی لباس همکارش نشان می‌دهد که زنجیر پابند گرین را گرفته و او را روی زمین می‌کشد و به وی فحاشی می‌کند.

این افسر آمریکایی پیشتر مدعی شده بود، دوربین نصب شده بر روی لباسش مدام سوت می‌کشیده و به همین دلیل آن را خاموش کرده بود.

وکیل خانواده گرین به اسوشیتد پرس گفت، ویدئوی به‌دست آمده از گرین نشان می‌دهد با نحوه دستگیری «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست دیگری که به دست پلیس کشته شد، شباهت‌های زیادی دارد.

به گفته این وکیل، تصاویر دوربین لباس پلیس نشان می‌دهد که مأموران او را مورد ضرب و شتم قرار داده، گلوی او را فشار می‌دهند و مکرراً به او شوکر برقی وصل می‌کنند.

وکیل خانواده گرین افزود: «اکنوk جای بحث ندارد که افسر یورک در این حمله بی‌رحمانه که به مرگ رونالد گرین منجر شد، مشارکت داشته است. تعلیق او آغاز کار است اما چیزی نیست که خانواده گرین جهت پاسخگویی و شفافیت انتظار دارند».

پلیس ایالت لوئیزیانا تاکنون از انتشار عمومی این ویدئو خودداری کرده اما درپی تحقیقات داخلی پلیس، یک مأمور دیگر که در این صحنه حاضر بود، اخراج شده است.

شهریور ماه امسال نیز، ویدئویی از خشونت پلیس آمریکا علیه «دانیل پرود» شهروند ۴۱ ساله سیاهپوست آمریکایی در شهر راچستر و قتل او منتشر شد بود که در آن گروهی از افسران پلیس کلاهی را روی سر این فرد که به دلیل برهنه بودن کاملاً بی‌دفاع بوده می‌کشند و بعد صورت او را به مدت دو دقیقه روی کف خیابان فشار می‌دهند و در نهایت منجر به مرگ وی می‌شوند (جزئیات بیشتر).

قتل نژادپرستانه دانیل پرود در شرایطی صورت گرفت که از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» در قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.

نتایج تحقیقاتی جدید در آمریکا نشان می‌دهد پلیس این کشور از سال ۲۰۱۵ به این سو دست‌کم ۱۳۵ فرد سیاه‌پوست غیرمسلح را به ضرب گلوله به قتل رسانده است.

این تحقیق که «رادیو ملی آمریکا» (NPR) متولی انجام آن بوده نشان می‌دهد در ۷۵ درصد موارد ضاربان پلیس سفیدپوست بوده‌اند. 

این گزارش حاکی است چندین نفر از افسران مرتکب این قتل‌ها در دادگاه مجرم شناخته شده‌اند اما از مناصبانشان کنار گذاشته نشده‌اند.

انتهای پیام/.

نظر شما