شناسهٔ خبر: 45954274 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

یادداشت؛

مادکوش نماد باور به بخش خصوصی

بندرعباس- «شرکت مادکوش با استفاده از تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی با سرمایه گذاری ارزی ۱۵۷ میلیون یورو و ۳ هزار میلیارد ریال اقدام به ساخت مجتمع گندله سازی کرده است.» این مطلب بخشی از یادداشت حسین روحی فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

صاحب‌خبر -

حسین روحی؛ بازار: شرکت مادکوش با استفاده از تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی با سرمایه گذاری ارزی ۱۵۷ میلیون یورو و ۳۰۰۰ میلیارد ریال اقدام به ساخت مجتمع گندله سازی کرده است. مرحله نخست شرکت گندله سازی مادکوش در بندرعباس سی ام بهمن ۱۳۹۹ با دستور رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت از طریق ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

این  شرکت، زیر مجموعه گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش در سال ۱۳۸۴ در بندرعباس تاسیس و اجرای پروژه احداث کارخانه گندله سازی به ظرفیت پنج میلیون تن در سال طی دو فاز از سال ۱۳۹۲ در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس آغاز شد. اتفاقی که می تواند به افق تولید ۱۰میلیون تن فولاد در هرمزگان جامه عمل بپوشاند. مدیران این مجموعه خصوصی با هوشمندی مسیر پیشرفت را انتخاب کرده اند.

راهبرد مهم این گروه سرمایه گذاری بین المللی، معرفی این مجموعه به عنوان یکی از تولیدکنندگان زنجیره آهن و فولاد در بخش خصوصی، کسب سهم بازارهای داخلی و صارداتی، بازده بالا در سرمایه­ گذاری برای سهامداران می باشد. احداث کارخانه گندله­ سازی مادکوش به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال طی دو فاز با استفاده از تکنولوژی کوره دوار (آلیس چالمرز) قطعا راهبردهای مورد نظر را عملیاتی خواهد کرد.

بر اساس طرح جامع فولاد، تولید گندله در کشور در سال ۱۴۰۴ به ۷۶ میلیون تن می رسد اگر مطابق برنامه فاز دوم این کارخانه در سال ۲۰۲۳ بهره برداری شود. (که تاکنون بیش از ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد) ۶.۶ درصد از سهم تولید سالیانه گندله کشور و ۲۰ درصد در میان کشورهای منطقه خلیج فارس را به این کارخانه  اختصاص خواهدیافت .

بزرگترین مزیت احداث این کارخانه قرار گرفتن آن در مجتمع صنایع معدنی خلیج فارس و همجواری آن با شرکت ها کارخانجات فعال فولادی در هرمزگان است که می توان در کاهش نرخ تمام شده تولید فولاد در استان اثر گذار باشد این مزیت موجب  ایجاد زمینه رقابت، افزایش فروش و کسب در آمد بیشتر می شود

آینده درخشان در انتظار هرمزگان و شرکت مادکوش
همجواری مجتمع گندله­ سازی مادکوش با کارخانجات فولادسازی منطقه موجب شده علاوه بر تأمین مواد اولیه­ آنها، صرفه اقتصادی قابل توجهی به لحاظ سهولت در امر حمل و نقل کارخانجات مذکور داشته باشد که هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ تامین مواد اولیه فولاد مفید و موثر است.

از سوی دیگر هرمزگان دارای ظرفیت های کم نظیری از قبیل دسترسی به آبهای آزاد، مجاورت اسکله تخلیه و بارگیری مواد اولیه بهره مندی از زیر ساختهای ریلی و جاده ای، وجود ذخایر معدنی و  همجواری با دریا به منبع پایدار آب می باشد که آینده درخشانی را برای صنایع و کارخانجاتی همچون مادکوش و فولاد به منظور افزایش تولید و صدور محصولات رقم خواهد زد.

از طرفی مواد اولیه گندله سنگ آهن است، وجود چند کانسنگ آهن از جمله کانسار آهن تنگ زاغ، کانسار آهن منطقه فین تضمین کننده مواد اولیه کارخانه مادکوش خواهد بود. با این اوصاف تردیدی نیست کارخانه مادکوش با بهره مندی از این ظرفیت ها می تواند نامی معتبر در بین شرکت های فولاد داخلی، منطقه ای و بین المللی باشد و اهدافی که مدیران این گروه سرمایه گذاری بین المللی معین کرده اند، محقق خواهد شد. راه اندازی کارخانه مادکوش علاوه بر اثراتی که در توسعه صنعتی هرمزگان و کشور دارد و گامی عملی در جلوگیری از خام فروشی منابع خدادادی  محسوب می شود، اثرات اجتماعی آن نیز حائز اهمیت است.

طبیعی است به  هر میزان که بتوان از ظرفیت های معدنی موجود در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری بهره گرفته شود، به همان میزان نیز زمینه رشد اقتصادی استان و رشد اقتصاد ی کشور فراهم می گردد.

اشتغال ۵۰۰نفر به طور مستقیم و ۲۰۰۰ نفر غیر مستقیم  در این کارخانه در کاهش نرخ بیکاری و افزایش سطح درآمد خانوار موثر است، وجود این کارخانه می تواند در راستای مسئولیتهای اجتماعی در حوزه های بهداشتی و درمانی، آموزش و پرورش و سایر حوزه های اجتماعی تاثیر خوبی بر جای گذارد.

احداث یک مرکز بهداشتی درمانی خیریه در داخل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به عنوان اولین گام نشان دهنده عزم مدیران کارخانه در ایفای مسئولیتهای اجتماعی است و با استمرار فعالیت شرکت می توان آینده روشنی را در توسعه پایدار هرمزگان متصور بود. از سوی دیگر این شرکت نیز با توسعه فعالیت ها و بهره گیری از تکنولوژی به عنوان یکی از تامین کنندگان مهم تامین گندله سنگ آهن مورد نیاز صنعت فولاد داخل و خارج کشور مطرح خواهد شد.

نظر شما