شناسهٔ خبر: 45954184 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

انتقاد از عدم اجرای قانون احداث پالایشگاه‌| جذب نقدینگی‌های سرگردان با پالایشگاه‌سازی

مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، با انتقاد از عدم اجرای قانون «احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی»، گفت: این قانون می‌تواند نقدینگی‌های سرگردان در جامعه را به سمت تولید هدایت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، قانون «احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی» مصوب مجلس دهم بود که آیین‌نامه‌های اجرای آن چند ماه گذشته تدوین و ابلاغ شد، همچنین شرکت‌های متقاضی برای اخذ مجوز افزایش ظرفیت یا احداث پالایشگاه‌های جدید، ثبت نام کردند و منتظر اقدام ازسوی دولت بودند. اقدام نخست صدور مجوز احداث از جانب وزارت نفت است که مجلس صدور هرچه سریع‌تر این مجوزها را پیگیری کرد.

اقدام دوم مربوط به تامین خوراک از سهم صندوق توسعه ملی است، مطابق قانون برای شرکت‌ها و پالایشگاه‌های متقاضی تنفس خوراک در نظر گرفته شده است تا کمکی به آن‌ها در ابتدای کار باشد و متناسب با سرمایه‌گذاری انجام شده تنفس خوراک داشته باشند و هزینه آن را در آینده پرداخت کنند، اما هیچ یک از این دو اقدام تاکنون ازسوی دولت عملیاتی نشده است.

همچنین در قانون پیش بینی شده بودجه این مهم از محل سهم صندوق توسعه ملی تامین شود لذا باید به تصویب هیات امنای صندوق توسعه ملی برسد.

اگرچه جلسه‌ هیات امنای صندوق توسعه ملی، اوایل مهرماه به منظور تعیین‌تکلیف تنفس خوراک پالایشگاه‌ها تشکیل شد اما رئیس‌جمهور حمایت لازم را انجام نداده و عملا احداث پتروپالایشگاه‌ها یا افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های فعلی معطل مانده‌ است.

به همین منظور عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از عدم اجرای «احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی»، گفت: حتی اگر دولت و اشخاصی همچون آقای روحانی یا نوبخت مخالف پالایشگاه‌سازی باشند -به دلیل آنکه این مهم به قانون تبدیل شده است- باید آن را اجرایی کرد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش خصوصی باید وارد بحث پالایشگاه‌سازی شده و سرمایه‌های مردمی در این راستا هزینه شود، افزود: راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها با هدف تولید فرآورده‌های نفتی همچون قیر ضروری است ضمن آنکه خام فروشی هنر نیست بلکه ایجاد زنجیره‌های  بیشتری از محصولات میانی و پایانی هنر یک مملکت با ذخایر نفتی بالا است چراکه اشتغال ۱۰ برابری و ارزش افزوده بسیار بیشتری دارد.

وی راه برون رفت مشکلات مرتبط با خام فروشی و نیمه خام فروشی را احداث پالایشگاه‌ها با سرمایه مردمی دانست، ادامه داد: براساس این قانون نقدینگی‌های درون جامعه جذب شده و از آن برای توسعه پالاشگاه‌ها و گسترش فعالیت بخش تولیدی استفاده می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در مقیاس کوچک، علاوه‌بر مزیت‌هایی نظیر تولید فرآورده، تسریع در انتقال و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی به نقاط دورافتاده و صعب العبور، موجب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش خواهد شد.

نظر شما