شناسهٔ خبر: 45953833 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

J5 از رده خارج شد/هدف‌گذاری برای داخلی‌سازی ۸۵ درصدی خودرو J۴

فاطمه صنوبری

مدیر اجرایی پروژه موتور و قطعات برقی گروه کرمان‌موتور ضمن اشاره به اینکه میزان داخلی‌سازی در تولید خودرو J۴ با ۲۰ درصد آغاز شده و تا مهر ماه سال آینده به ۷۰ درصد خواهد رسید، از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای ارتقای میزان داخلی‌سازی بیش از ۸۵ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۰ برای خودرو J۴ خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمید احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن یادآوری اینکه  خودرو J۴ بیش از دو سال است که توسط گروه خودروسازی کرمان‌موتور به بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد:  بحث داخلی‌سازی این خودروها از نیمه دوم سال جاری به صورت جدی آغاز شده است. دانش فنی این خودرو بطور کامل توسط شرکت کرمان‌موتور خریداری شده و به دنبال تولید آن به صورت ۱۰۰ درصدی بومی است. 

مدیراجرایی پروژه موتور و قطعات برقی کرمان‌موتور ادامه داد:  هدف این است که قطعات تماما از داخل تامین شود و تولید صنعتگران داخلی باشد تا عدم وابستگی و جلوگیری از مواجه شدن با مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌ها، ایجاد شود؛ چراکه هربار با تحریم‌ها مواجه شدیم، تولید محصولات شرکت کرمان‌موتور با مشکل مواجه شد. خروج فولکس، دوو، دو بار خروج هیوندای و خروج چند برند چینی از ایران و قطع همکاری‌ها از جمله مواردی است که در سایه تحریم‌ها اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: کرمان موتور جزو اولین شرکت‌هایی بود که دچار دردسرهای تحریم شد و این تحریم‌ها در بحث تولید آن بسیار تاثیرگذار بود. به همین جهت تصمیم به داخلی‌سازی محصولات گرفته و به این نقطه رسیده‌ایم که حتما یک محصول که تمامیت آن امکان تولید در داخل را داشته باشد، داشته باشیم تا در شرایطی چنانچه بازهم به تحریم‌ها برخورد کردیم، بتوانیم شرایط را به‌راحتی مدیریت کرده و تولید و اشتغال در منطقه را حفظ کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر کرمان‌موتور توجه ویژه خود را در بحث داخلی‌سازی و ارتقای آن برای محصول J۴ قرار داده است، گفت: خودروی J۴ انتخاب سیستم بوده تا بر روی آن سرمایه‌گذاری داخلی‌سازی صورت گیرد. این کار صورت گرفته و بخش اول قالب‌های بدنه و تزئینات تحویل قطعه‌سازان شده، بخش دوم آن تا پایان سال جاری و بخش نهایی قالب‌های بدنه نیز تا فروردین‌ ۱۴۰۰ تحویل قطعه‌سازان داخلی خواهد شد. 

احمدی تصریح کرد: در بحث داخلی‌سازی این خودرو، کار ابتدا با ۲۰ درصد داخلی‌سازی آغاز شده و برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها براین اساس است که  تا مهر سال آینده به حدود ۷۰ درصد داخلی‌سازی برسیم. تاکنون میزان داخلی‌سازی این خودرو به ۳۰ درصد رسیده و قرار بر این است که در اردیبهشت ۱۴۰۰ این عدد به حدود ۴۰ درصد خواهد رسید. در مهرماه سال آینده با نهایی شدن تولید قطعات بدنه و تریم، جهش ۲۰ درصدی در داخلی‌سازی خودرو  J۴ خواهیم داشت و همانطور که اشاره شد به میزان داخلی‌سازی  ۷۰ درصدی تا مهر ۱۴۰۰ خواهیم رسید.

وی در رابطه با نمایشگاه خودکفایی قطعات موتور، اظهار کرد: این بخش را بصورت جداگانه دنبال می‌کنیم که در حدود ۱۴ درصد از جانب موتور برای ما خودکفایی به ارمغان خواهد آمد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امید است تا اواخر سال ۱۴۰۰، این ۱۴ درصد خودکفایی موتور J۴ محقق شود. براین اساس مجموع ساخت داخل محصول J۴ تا پایان سال آینده بالغ بر ۸۵ درصد خواهد شد.  

مدیر اجرایی پروژه موتور و قطعات برقی گروه کرمان‌موتور تصریح کرد: تنها قطعه‌ای که احتمالا شرایط آن برای تولید داخل فراهم نیست، گیربکس اتوماتیک است. داخلی‌سازی الباقی قطعات در حال کار و بررسی است و در سال آینده این خودکفایی محقق خواهد شد؛ ضمن اینکه کرمان‌موتور برای سال آینده، جهش تقریبا ۱۰ برابری برای تولید J۴ در نظر دارد. در حال حاضر تولید خودرو J۴ کمتر از ۶۰۰۰ دستگاه است اما طبق برنامه، تولید این خودرو در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

کرمان‌موتور دو محصول جدید K۸ و K۷ را در آینده تولید خواهد کرد

احمدی در رابطه با محصول J۵  نیز گفت: این محصول کاملا از رده خارج شده و از حدود دو سال پیش تولید نمی‌شود. در حاضر کرمان‌موتور محصولات S۳، J۴ ‌و S۵ را تولید می‌کند. استارت تولید دو محصول جدید K۷ و K۸ نیز زده شده است اما در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی J۴  است.

وی در رابطه با نمایشگاه داخلی‌سازی قطعات خودرو J۴ که در شهریور ماه سال جاری برگزار شد نیز گفت: در رابطه با تریم داخلی، قطعات تزئینات و قالب‌های بدنه قراردادهای خوبی با قطعه‌سازان داخلی منعقد شد. در ادامه این نمایشگاه، اکنون علاوه بر تریم داخلی، قطعات تزئینات و قالب‌های بدنه، بحث داخلی‌سازی موتور را در پیش گرفته‌ایم و از بابت قطعات موتور، نمایشگاهی برگزار و از قطعه‌سازان داخلی دعوت شده است.

انتهای پیام 

نظر شما